2024. 02. 24. szombat
Mátyás
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

USS Pueblo: egy kellemetlen incidens története

USS Pueblo: egy kellemetlen incidens története
Art of WAR  |  2018. 06. 06., 15:21
USS Pueblo: egy kellemetlen incidens története

Az Amerikai Egyesült Államok és Észak-Korea között sosem volt épp barátinak mondható a diplomáciai kapcsolat. A bonyolult viszonyon az sem segíthet sokat, hogy létezik egy amerikai hadihajó, amely a mai napig is koreai trófeaként hirdeti egy kellemetlen incidens történetét...

Az amerikai haditengerészet USS Pueblo névra hallgató hírszerző hajójának kalandos története 1968-ban kezdődött, amikor is egy mindössze huszonkét naposra tervezett küldetésre hajózott ki a japán város Yokosuka kikötőjéből. Feladata szerint szovjet és észak-koreai rádiókommunikációt kellett volna lehallgatnia és továbbítania a hadvezetés irányába. Maga a bevetés jószerével eseménytelenül telt, mivel a hajó kapitánya, Lloyd M. Butcher parancsnok mindvégig nemzetközi vizeken tartotta a USS Pueblo-t.

A küldetés végéhez érve azonban egymást érték a különböző incidensek. Elsőként egy észak-koreai tengeralattjárókra vadászó hadihajó mindössze 3 600 méterre ment el tőlük, amely, ha nem lett volna elég ahhoz, hogy lelepleződjenek, két nap múlva két, szintén észak-koreai halászhajó is elvitorlázott mellettük. A ladikok matrózaiban leginkább az volt a legkülönösebb, hogy mindnél vagy távcső, vagy fényképezőgép volt, ami korántsem volt jellemző a helyi halászok felszereltségére. Harmadnap visszatért a tengeralattjáró-vadász és felszólította a USS Pueblo legénységét, hogy adják meg magukat. Az amerikai hadihajó ekkor megpróbált kitérőmanőverbe kezdeni, de hamarosan megjelent a horizonton még egy tengeralattjáró-vadász, négy torpedóromboló, valamint kíséretül két MiG-21-es vadászgép.

Noha továbbra is nemzetközi vizeken tartózkodtak, Butcher parancsnok végül feladta a menekülést, ám azonnal kiadta legénységének a parancsot, hogy minden értékes berendezést semmisítsenek meg, még mielőtt a koreaiak elérnék őket. Mindez csak részben sikerült, a hajót megszálló észak-koreai katonák számos fontos dokumentumot is megkaparintottak a USS Pueblo személyzete mellett. Nyolcvankét bekötött szemű amerikait adtak át a parti erőknek Vonszanban, ahol teherautókra pakolva, Phenjanba szállították őket. Észak-Korea fővárosában aztán kettéválasztották a legénységet és két különböző hadifogolytáborban tartották az amerikaiakat.

Később a Pueblo tengerészei elmondták, hogy mindannyiukat kegyetlenül megkínozták, s noha fogvatartóik szinte mindenről tudtak, mégis időről időre ugyanazokat a kérdéseket tették fel nekik. Nem könnyített helyzetükön az sem, amikor a koreaiak utólag rájöttek, mit is műveltek a nemzetközi sajtónak szánt fotók elkészültekor. Az elfogott legénység tagjairól készült képeken ugyanis jól látható, ahogy több amerikai tengerész is „bemutat” a fogvatartóknak, s ezzel az egész észak-koreai rezsimnek. Mint a túlélők évekkel később fogalmaztak, nem köszönték meg, amit ezután kaptak.

A legszörnyűbb bánásmódban azonban a hajó kapitányának volt része. Butcher parancsnokot nem csak fizikai, de kíméletlen lelki és pszichológiai terrornak is kitették. Több alkalommal is kivégzőosztag elé vonszolták, akik lassan, elnyújtva emeltek rá fegyvert, s minden alkalommal üresen csattantak el a puskák. Ám a felsorolt vádakkal szemben mindössze akkor volt hajlandó bűnösnek vallani magát, amikor az észak-koreaiak a legénysége kivégzésével fenyegetőztek.

Háromszázharmincöt napnyi fogság után az amerikai kormány levelet küldött Phenjanba, amelyben bocsánatot kért a kémkedésért és ígéretet tett arra, hogy soha többé nem fordul elő ilyen incidens. A fogva tartott, sánta, félvak és krónikusan alultáplált legénységet a demilitarizált zónában tessékelték át Dél-Koreába. A szenvedés azonban ezzel a momentummal csak enyhült, de nem ért véget. A tengerészeknek ugyanis ezt követően egészen a kilencvenes évek elejéig állniuk kellett az amerikai nép megvetését, mivel a közvélemény azt hitte, hogy megtörtek a vallatás súlya alatt és azért engedték őket szabadon, mert az Amerikai Egyesült Államok minden titkát kiszivárogtatták. Végül 1989-ben tört meg a jég, amikor is az amerikai vezetés megértve a Pueblo legénységének küzdelmét és kínjait, odaítélte mindannyiuknak a hadifogságért járó érmet.

A sok esetben be nem gyógyuló sebeken túl azonban az amerikaiak számára egyik legfájóbb pont az volt, hogy hajójukat ott kellett hagyniuk Észak-Koreában. Ezzel a USS Pueblo az egyedüli olyan amerikai hadihajóvá vált, amely a mai napig hadrendben áll, s mégis Észak-Koreában vesztegel. Noha Washington több alkalommal is diplomáciai próbát tett arra, hogy visszaszerezze a magára hagyott hajót, Phenjan ezt minden alkalommal visszautasította, ugyanis a Pueblo már évtizedek óta a koreai főváros egyik legnépszerűbb látványossága.

A múzeumhajóvá átnevezett kémhajó a Potong folyón áll és a phenjani „Anyaföld Győzelmes Felszabadító Háborújának Múzeumának” részét képezi. Számos beszámoló – olyanoktól, akik személyesen is bejárhatták a tárlatot – arról tesz említést, hogy a kiállítás minden eleme Észak-Korea hatalmas dicsőségét és az amerikaiak szánalomra méltó kudarcát hirdeti. A legénységről csak olyan fotók láthatók, amint épp aláírják vallomásukat, a hajótesten pedig olyan golyó- és ágyú ütötte nyomok is felfedezhetők, amelyek jól láthatóan nem 1968-ban szaggathatták át a Pueblo fedélzetét.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

2024. február 23-án, pénteken, Budapestre érkezett Svédország miniszterelnöke, Ulf Kristersson. Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel folytatott tárgyalássorozat eredményeként többek között arról is megállapodás született, hogy bővül a Magyar Légierő Gripen flottája.