2024. 07. 23. kedd
Lenke
: 390 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

USS Pueblo: egy kellemetlen incidens története

USS Pueblo: egy kellemetlen incidens története
Art of WAR  |  2018. 06. 06., 15:21
USS Pueblo: egy kellemetlen incidens története

Az Amerikai Egyesült Államok és Észak-Korea között sosem volt épp barátinak mondható a diplomáciai kapcsolat. A bonyolult viszonyon az sem segíthet sokat, hogy létezik egy amerikai hadihajó, amely a mai napig is koreai trófeaként hirdeti egy kellemetlen incidens történetét...

Az amerikai haditengerészet USS Pueblo névra hallgató hírszerző hajójának kalandos története 1968-ban kezdődött, amikor is egy mindössze huszonkét naposra tervezett küldetésre hajózott ki a japán város Yokosuka kikötőjéből. Feladata szerint szovjet és észak-koreai rádiókommunikációt kellett volna lehallgatnia és továbbítania a hadvezetés irányába. Maga a bevetés jószerével eseménytelenül telt, mivel a hajó kapitánya, Lloyd M. Butcher parancsnok mindvégig nemzetközi vizeken tartotta a USS Pueblo-t.

A küldetés végéhez érve azonban egymást érték a különböző incidensek. Elsőként egy észak-koreai tengeralattjárókra vadászó hadihajó mindössze 3 600 méterre ment el tőlük, amely, ha nem lett volna elég ahhoz, hogy lelepleződjenek, két nap múlva két, szintén észak-koreai halászhajó is elvitorlázott mellettük. A ladikok matrózaiban leginkább az volt a legkülönösebb, hogy mindnél vagy távcső, vagy fényképezőgép volt, ami korántsem volt jellemző a helyi halászok felszereltségére. Harmadnap visszatért a tengeralattjáró-vadász és felszólította a USS Pueblo legénységét, hogy adják meg magukat. Az amerikai hadihajó ekkor megpróbált kitérőmanőverbe kezdeni, de hamarosan megjelent a horizonton még egy tengeralattjáró-vadász, négy torpedóromboló, valamint kíséretül két MiG-21-es vadászgép.

Noha továbbra is nemzetközi vizeken tartózkodtak, Butcher parancsnok végül feladta a menekülést, ám azonnal kiadta legénységének a parancsot, hogy minden értékes berendezést semmisítsenek meg, még mielőtt a koreaiak elérnék őket. Mindez csak részben sikerült, a hajót megszálló észak-koreai katonák számos fontos dokumentumot is megkaparintottak a USS Pueblo személyzete mellett. Nyolcvankét bekötött szemű amerikait adtak át a parti erőknek Vonszanban, ahol teherautókra pakolva, Phenjanba szállították őket. Észak-Korea fővárosában aztán kettéválasztották a legénységet és két különböző hadifogolytáborban tartották az amerikaiakat.

Később a Pueblo tengerészei elmondták, hogy mindannyiukat kegyetlenül megkínozták, s noha fogvatartóik szinte mindenről tudtak, mégis időről időre ugyanazokat a kérdéseket tették fel nekik. Nem könnyített helyzetükön az sem, amikor a koreaiak utólag rájöttek, mit is műveltek a nemzetközi sajtónak szánt fotók elkészültekor. Az elfogott legénység tagjairól készült képeken ugyanis jól látható, ahogy több amerikai tengerész is „bemutat” a fogvatartóknak, s ezzel az egész észak-koreai rezsimnek. Mint a túlélők évekkel később fogalmaztak, nem köszönték meg, amit ezután kaptak.

A legszörnyűbb bánásmódban azonban a hajó kapitányának volt része. Butcher parancsnokot nem csak fizikai, de kíméletlen lelki és pszichológiai terrornak is kitették. Több alkalommal is kivégzőosztag elé vonszolták, akik lassan, elnyújtva emeltek rá fegyvert, s minden alkalommal üresen csattantak el a puskák. Ám a felsorolt vádakkal szemben mindössze akkor volt hajlandó bűnösnek vallani magát, amikor az észak-koreaiak a legénysége kivégzésével fenyegetőztek.

Háromszázharmincöt napnyi fogság után az amerikai kormány levelet küldött Phenjanba, amelyben bocsánatot kért a kémkedésért és ígéretet tett arra, hogy soha többé nem fordul elő ilyen incidens. A fogva tartott, sánta, félvak és krónikusan alultáplált legénységet a demilitarizált zónában tessékelték át Dél-Koreába. A szenvedés azonban ezzel a momentummal csak enyhült, de nem ért véget. A tengerészeknek ugyanis ezt követően egészen a kilencvenes évek elejéig állniuk kellett az amerikai nép megvetését, mivel a közvélemény azt hitte, hogy megtörtek a vallatás súlya alatt és azért engedték őket szabadon, mert az Amerikai Egyesült Államok minden titkát kiszivárogtatták. Végül 1989-ben tört meg a jég, amikor is az amerikai vezetés megértve a Pueblo legénységének küzdelmét és kínjait, odaítélte mindannyiuknak a hadifogságért járó érmet.

A sok esetben be nem gyógyuló sebeken túl azonban az amerikaiak számára egyik legfájóbb pont az volt, hogy hajójukat ott kellett hagyniuk Észak-Koreában. Ezzel a USS Pueblo az egyedüli olyan amerikai hadihajóvá vált, amely a mai napig hadrendben áll, s mégis Észak-Koreában vesztegel. Noha Washington több alkalommal is diplomáciai próbát tett arra, hogy visszaszerezze a magára hagyott hajót, Phenjan ezt minden alkalommal visszautasította, ugyanis a Pueblo már évtizedek óta a koreai főváros egyik legnépszerűbb látványossága.

A múzeumhajóvá átnevezett kémhajó a Potong folyón áll és a phenjani „Anyaföld Győzelmes Felszabadító Háborújának Múzeumának” részét képezi. Számos beszámoló – olyanoktól, akik személyesen is bejárhatták a tárlatot – arról tesz említést, hogy a kiállítás minden eleme Észak-Korea hatalmas dicsőségét és az amerikaiak szánalomra méltó kudarcát hirdeti. A legénységről csak olyan fotók láthatók, amint épp aláírják vallomásukat, a hajótesten pedig olyan golyó- és ágyú ütötte nyomok is felfedezhetők, amelyek jól láthatóan nem 1968-ban szaggathatták át a Pueblo fedélzetét.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

1998. július 23-án, délután 3 óra előtt nem sokkal a 17-es oldalszámú MiG-29B repülőgéppel katasztrófát szenvedett Rácz Zsolt alezredes, aranykoszorús első osztályú repülőgép-vezető. 

  NÉPSZERŰ HÍREK