2017. 10. 24. kedd
Salamon
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ellephetik a robotok a repülőgép-hordozókat

Art of WAR  |  2007. 05. 17., 19:33

Az USA haditengerészetének stratégiai döntéshozói között egyre inkább kezd elterjedni az a nézet, miszerint a jövőben a repülőgép-hordozókon szolgáló repülőgépek egy részét robotrepülőgépekre kell cserélni. Elképzelésük szerint a robotrepülőgépek elsődleges feladata a hordozók megvédése lesz. Az okok egyszerűek: egyre több nemzet tesz szert UAV-technológiára (még hazánkban is folytak ilyen irányú fejlesztések), illetve a hajók elleni rakéták észlelése és elfogása is egyre magasabb elvárásokat támaszt a jelenlegi védelmi rendszerekkel szemben.

A repülőgép-hordozókról operáló robotrepülőgépek nem a képzelet szüleményei: a szükséges szoftverek – elsősorban a fel- és még inkább a leszállásért felelő programok – fejlesztése már folyamatban van. A harci feladatok kivitelezésére is alkalmas robotrepülőgépek, az ún. UCAV-k (Unmanned Combat Air Vehicle) a jövőben feltehetőleg húsz százalékkal könnyebbek lesznek, míg kb. 20-30 százalékkal olcsóbbak is. Kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és ezenfelül hosszabb ideig tartózkodhatnak a levegőben, vigyázván a hordozó körüli légteret.

UCAV a Stealth címü filmből – azért itt még nem tartunk

A kifejlesztendő első generációs UCAV gépeket úgy terveznék, hogy azok gond nélkül üzemelhessenek a még sokáig szolgálatban álló Nimitz-osztályú hordozókról is. Ugyanakkor az UCAV-k minden további nélkül kisebb hordozókon is jól éreznék magukat. Megfontolandó az a tény, hogy hiába fér több repülőgép egy nagy hordozóra, de nem biztos, hogy minden repülőgépet be fog tudni vetni, ugyanis könnyen elképzelhető, hogy pl. leszálló irányon „forgalmi dugó” alakul ki. Szintén a kisebb hajók melletti érv a precíziós fegyverek megjelenése, azaz 35-40 F-35 és ugyanennyi UCAV – ezek ugye kisebb helyen is elférnek – ugyanakkora csapásmérő erőt képvisel, mint egy Nimitz-osztályú hordozó 70 F-18 gépe. Ettől függetlenül erősen valószínütlen, hogy a közeljövőben egy újabb repülőgéphordozó-osztály megjelenésének legyünk tanúi, hiszen az új Ford-osztályú hordozók első egységének építési munkálatai is csak idén kezdődnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.