Az utóbbi időben az új kínai J-10 vadászokon a pilótafülke mögött feltűnt egy nagyméretű antenna, amely egyértelműen műholdas kommunikációra szolgál. Pontos rendeltetése egyelőre nem ismert, ám valószínűsíthető, hogy a műholdas navigációs rendszert szolgálja. Az amerikai, orosz és európai rendszerek után Kína is nekifogott saját műholdas navigációs rendszerének, a BeiDou (Nagy Göncöl) fejlesztéséhez. Ellentétben a többi rendszerrel, az eddig fellőtt BeiDou műholdak geostacionárius pályán keringenek, így csupán Kína egy részét fedik le.
Ahogy ez Kínától elvárható, a lefedett részek a tengerparti régiók és Tajvan. Szintén a rendszer különlegessége, hogy az adatforgalom két irányba folyhat, azaz a BeiDouval való kommunikációra képes eszközök rövid, összesen 120 kínai írásjelből (kb. 90-100 szó) álló üzeneteket is küldhetnek közvetlenül egymásnak. A rendszer „csupán” néhány százezer felhasználót képes kiszolgálni, magyarul egy nagyszabású kínai hadmüvelet résztvevői majd könnyedén és közvetlenül kommunikálhatnak egymással. Tudni kell azonban, hogy a BeiDou egyelőre inkább tekinthető kísérletnek, mintsem kiforrott megoldásnak. Az egyelőre négy müholdból álló rendszer a GPS-hez és a Glonasshoz képest lassú, jelei elektronikus ellentevékenységgel könnyen zavarhatóak. A BeiDou müholdas navigációs rendszer tehát előfutára egy jövendőbeli kínai rendszernek. Biztos, ami biztos alapon Kína 230 millió euró értékben beszállt az európai Galileo projekt finanszírozásába, ha netalán tudósai és mérnökei nem tudnának megbirkózni egy hazai fejlesztésü müholdas navigációs rendszer kifejlesztésének nehézségeivel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |