2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pilóták megmentése a legfontosabb cél

Art of WAR  |  2007. 06. 12., 19:13

A brit Martin-Baker, amely a legtöbb nyugati vadászgépbe szállítja katapultüléseit, 172 új katapultülésre kapott megrendelést. A cég hírnevét erősíti az az adat, hogy katapultülései ez idáig 7190 pilóta életét mentették meg, idén pedig további tizenkilencét. Világszerte átlagban a katapultülések tizenegy százalékát hozzák működésbe, s a technikai fejlődésnek köszönhetően a sikeres katapultálások aránya egyre nagyobb. A statisztikát tulajdonképpen a még szolgálatban lévő öregebb típusok gyengébb teljesítménye rontja.

A majdnem negyvenmillió dolláros megrendelés kétharmada az USA haditengerészetének (70 F/A-18E/F Super Hornetek és E/A-18G Growlerek részére, 20 T-45 Goshawk részére) és tengerészgyalogságának (22 F/A-18A+ részére) igényeit elégíti ki. További hatvanat Kanada légiereje (F/A-18A+) kap. A szerződés keretében az USA haditengerészete és Svájc légiereje (F/A-18 C/D) gépeihez további alkatrészeket kap.

A Martin-Baker Mk.16L modelljén alapuló US16E katapultülést az F-35-ösök kapják

Katapultülésekre az egyre nagyobb sebességre képes vadászgépek megjelenése miatt lett szükség. A nagy sebesség miatt ugyanis a kabin elhagyása rendkívül nehézzé vált, illetve ha sikerült is, fennállt a veszélye annak, hogy a pilóta a függőleges vezérsíknak ütközik. Az első katapultülést, amely sürített levegővel müködött, a német Luftwaffe fejlesztette ki, és építette be He-219 éjszakai vadászaiba. Az első „igazi” katapultülés a He-162 „Volksjägerbe” került, ám addigra a háború menete megpecsételte a további német fejlesztések sorsát. A háború után a svéd SAAB is kipróbálta magát ezen a téren, ám az újonnan keletkezett piacon igazán a Martin-Baker tudta megvetni a lábát, amely mára a „nyugati” gépek kétharmadához szállít katapultüléseket. Az ok, amiért a Martin-Baker az egyébként szinte kizárólag hazai termékekben gondolkodó amerikai hadiipari piacon is érvényesült, egyszerüen az ülések megbízhatóságában rejlik. Az amerikai ülések rendkívül kis magasságon nem elégítik ki a haditengerészet igényeit, pedig a haditengerészet és tengerészgyalogság gépeiből a repülőgép-hordozókról való üzemelés miatt pont ilyen magasságból hagyják el legtöbbször a gépeket.

K-36 katapultülés munkában – a lvovi katasztrófában 84 látogató halt meg, további 113 megsebesült. A pilóták könnyebb sérülésekkel túlélték

Természetesen a hidegháború alatt nemcsak a nyugati világ törekedett egyre biztonságosabb katapultüléseket kifejleszteni, hanem a Szovjetunió is jeles eredményeket ért el e téren. A világ talán leghíresebb, leghírhedtebb katapultülése a Zvezda K-36, amely megbízhatóságát rendkívül bonyolult körülmények között is bizonyította. Az amerikai légierő egy rövid gondolat erejéig mérlegelte, hogy legújabb vadászgépébe, az F-22-be ezt az ülést építse-e be, ám különböző meggondolásokból mégis a hazai ACES II mellett döntöttek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

2017. október 17-én 2 darab F-22 Raptor és egy KC-135 Stratotanker landolt a lengyelországi Powidz légibázison. A Raptorok kiszolgálásra egy 10 fős műszaki csapat is érkezett.