2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pilóták megmentése a legfontosabb cél

Art of WAR  |  2007. 06. 12., 19:13

A brit Martin-Baker, amely a legtöbb nyugati vadászgépbe szállítja katapultüléseit, 172 új katapultülésre kapott megrendelést. A cég hírnevét erősíti az az adat, hogy katapultülései ez idáig 7190 pilóta életét mentették meg, idén pedig további tizenkilencét. Világszerte átlagban a katapultülések tizenegy százalékát hozzák működésbe, s a technikai fejlődésnek köszönhetően a sikeres katapultálások aránya egyre nagyobb. A statisztikát tulajdonképpen a még szolgálatban lévő öregebb típusok gyengébb teljesítménye rontja.

A majdnem negyvenmillió dolláros megrendelés kétharmada az USA haditengerészetének (70 F/A-18E/F Super Hornetek és E/A-18G Growlerek részére, 20 T-45 Goshawk részére) és tengerészgyalogságának (22 F/A-18A+ részére) igényeit elégíti ki. További hatvanat Kanada légiereje (F/A-18A+) kap. A szerződés keretében az USA haditengerészete és Svájc légiereje (F/A-18 C/D) gépeihez további alkatrészeket kap.

A Martin-Baker Mk.16L modelljén alapuló US16E katapultülést az F-35-ösök kapják

Katapultülésekre az egyre nagyobb sebességre képes vadászgépek megjelenése miatt lett szükség. A nagy sebesség miatt ugyanis a kabin elhagyása rendkívül nehézzé vált, illetve ha sikerült is, fennállt a veszélye annak, hogy a pilóta a függőleges vezérsíknak ütközik. Az első katapultülést, amely sürített levegővel müködött, a német Luftwaffe fejlesztette ki, és építette be He-219 éjszakai vadászaiba. Az első „igazi” katapultülés a He-162 „Volksjägerbe” került, ám addigra a háború menete megpecsételte a további német fejlesztések sorsát. A háború után a svéd SAAB is kipróbálta magát ezen a téren, ám az újonnan keletkezett piacon igazán a Martin-Baker tudta megvetni a lábát, amely mára a „nyugati” gépek kétharmadához szállít katapultüléseket. Az ok, amiért a Martin-Baker az egyébként szinte kizárólag hazai termékekben gondolkodó amerikai hadiipari piacon is érvényesült, egyszerüen az ülések megbízhatóságában rejlik. Az amerikai ülések rendkívül kis magasságon nem elégítik ki a haditengerészet igényeit, pedig a haditengerészet és tengerészgyalogság gépeiből a repülőgép-hordozókról való üzemelés miatt pont ilyen magasságból hagyják el legtöbbször a gépeket.

K-36 katapultülés munkában – a lvovi katasztrófában 84 látogató halt meg, további 113 megsebesült. A pilóták könnyebb sérülésekkel túlélték

Természetesen a hidegháború alatt nemcsak a nyugati világ törekedett egyre biztonságosabb katapultüléseket kifejleszteni, hanem a Szovjetunió is jeles eredményeket ért el e téren. A világ talán leghíresebb, leghírhedtebb katapultülése a Zvezda K-36, amely megbízhatóságát rendkívül bonyolult körülmények között is bizonyította. Az amerikai légierő egy rövid gondolat erejéig mérlegelte, hogy legújabb vadászgépébe, az F-22-be ezt az ülést építse-e be, ám különböző meggondolásokból mégis a hazai ACES II mellett döntöttek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 22., 13:32
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024. 03. 07., 11:04
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
2024-02-15 15:16:26
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 27., 10:10
„Több évtized után indul újra a fegyvertervező és -gyártó mérnökképzés hazánkban” – többek közt erről állapodott meg dr. Czermann János a Neumann János Egyetem képviselőivel.
2024. 03. 19., 12:55
Március elején több magas szintű delegáció látogatott a nápolyi Szövetséges Összhaderőnemi Parancsnokságra. A látogatások célja az volt, hogy megtárgyalják és kidolgozzák a NATO déli szomszédságával (Közel-Kelet, Észak-Afrika és a Száhel régiók) kapcsolatos partnerségi terveket.
2024. 03. 11., 10:30
A hatvanas években három komolyabb, halálos áldozatokat követelő tűzeset történt az amerikai haditengerészet repülőgép-hordozóin.
2024. 03. 07., 11:37
A római katolikus temetőben a csata emlékére állított obeliszknél a város és a honvédség képviselői koszorúztak.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.