2024. 07. 12. péntek
Dalma, Izabella
: 393 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pilóták megmentése a legfontosabb cél

Art of WAR  |  2007. 06. 12., 19:13

A brit Martin-Baker, amely a legtöbb nyugati vadászgépbe szállítja katapultüléseit, 172 új katapultülésre kapott megrendelést. A cég hírnevét erősíti az az adat, hogy katapultülései ez idáig 7190 pilóta életét mentették meg, idén pedig további tizenkilencét. Világszerte átlagban a katapultülések tizenegy százalékát hozzák működésbe, s a technikai fejlődésnek köszönhetően a sikeres katapultálások aránya egyre nagyobb. A statisztikát tulajdonképpen a még szolgálatban lévő öregebb típusok gyengébb teljesítménye rontja.

A majdnem negyvenmillió dolláros megrendelés kétharmada az USA haditengerészetének (70 F/A-18E/F Super Hornetek és E/A-18G Growlerek részére, 20 T-45 Goshawk részére) és tengerészgyalogságának (22 F/A-18A+ részére) igényeit elégíti ki. További hatvanat Kanada légiereje (F/A-18A+) kap. A szerződés keretében az USA haditengerészete és Svájc légiereje (F/A-18 C/D) gépeihez további alkatrészeket kap.

A Martin-Baker Mk.16L modelljén alapuló US16E katapultülést az F-35-ösök kapják

Katapultülésekre az egyre nagyobb sebességre képes vadászgépek megjelenése miatt lett szükség. A nagy sebesség miatt ugyanis a kabin elhagyása rendkívül nehézzé vált, illetve ha sikerült is, fennállt a veszélye annak, hogy a pilóta a függőleges vezérsíknak ütközik. Az első katapultülést, amely sürített levegővel müködött, a német Luftwaffe fejlesztette ki, és építette be He-219 éjszakai vadászaiba. Az első „igazi” katapultülés a He-162 „Volksjägerbe” került, ám addigra a háború menete megpecsételte a további német fejlesztések sorsát. A háború után a svéd SAAB is kipróbálta magát ezen a téren, ám az újonnan keletkezett piacon igazán a Martin-Baker tudta megvetni a lábát, amely mára a „nyugati” gépek kétharmadához szállít katapultüléseket. Az ok, amiért a Martin-Baker az egyébként szinte kizárólag hazai termékekben gondolkodó amerikai hadiipari piacon is érvényesült, egyszerüen az ülések megbízhatóságában rejlik. Az amerikai ülések rendkívül kis magasságon nem elégítik ki a haditengerészet igényeit, pedig a haditengerészet és tengerészgyalogság gépeiből a repülőgép-hordozókról való üzemelés miatt pont ilyen magasságból hagyják el legtöbbször a gépeket.

K-36 katapultülés munkában – a lvovi katasztrófában 84 látogató halt meg, további 113 megsebesült. A pilóták könnyebb sérülésekkel túlélték

Természetesen a hidegháború alatt nemcsak a nyugati világ törekedett egyre biztonságosabb katapultüléseket kifejleszteni, hanem a Szovjetunió is jeles eredményeket ért el e téren. A világ talán leghíresebb, leghírhedtebb katapultülése a Zvezda K-36, amely megbízhatóságát rendkívül bonyolult körülmények között is bizonyította. Az amerikai légierő egy rövid gondolat erejéig mérlegelte, hogy legújabb vadászgépébe, az F-22-be ezt az ülést építse-e be, ám különböző meggondolásokból mégis a hazai ACES II mellett döntöttek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.