2024. 06. 14. péntek
Vazul
: 395 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pilóták megmentése a legfontosabb cél

Art of WAR  |  2007. 06. 12., 19:13

A brit Martin-Baker, amely a legtöbb nyugati vadászgépbe szállítja katapultüléseit, 172 új katapultülésre kapott megrendelést. A cég hírnevét erősíti az az adat, hogy katapultülései ez idáig 7190 pilóta életét mentették meg, idén pedig további tizenkilencét. Világszerte átlagban a katapultülések tizenegy százalékát hozzák működésbe, s a technikai fejlődésnek köszönhetően a sikeres katapultálások aránya egyre nagyobb. A statisztikát tulajdonképpen a még szolgálatban lévő öregebb típusok gyengébb teljesítménye rontja.

A majdnem negyvenmillió dolláros megrendelés kétharmada az USA haditengerészetének (70 F/A-18E/F Super Hornetek és E/A-18G Growlerek részére, 20 T-45 Goshawk részére) és tengerészgyalogságának (22 F/A-18A+ részére) igényeit elégíti ki. További hatvanat Kanada légiereje (F/A-18A+) kap. A szerződés keretében az USA haditengerészete és Svájc légiereje (F/A-18 C/D) gépeihez további alkatrészeket kap.

A Martin-Baker Mk.16L modelljén alapuló US16E katapultülést az F-35-ösök kapják

Katapultülésekre az egyre nagyobb sebességre képes vadászgépek megjelenése miatt lett szükség. A nagy sebesség miatt ugyanis a kabin elhagyása rendkívül nehézzé vált, illetve ha sikerült is, fennállt a veszélye annak, hogy a pilóta a függőleges vezérsíknak ütközik. Az első katapultülést, amely sürített levegővel müködött, a német Luftwaffe fejlesztette ki, és építette be He-219 éjszakai vadászaiba. Az első „igazi” katapultülés a He-162 „Volksjägerbe” került, ám addigra a háború menete megpecsételte a további német fejlesztések sorsát. A háború után a svéd SAAB is kipróbálta magát ezen a téren, ám az újonnan keletkezett piacon igazán a Martin-Baker tudta megvetni a lábát, amely mára a „nyugati” gépek kétharmadához szállít katapultüléseket. Az ok, amiért a Martin-Baker az egyébként szinte kizárólag hazai termékekben gondolkodó amerikai hadiipari piacon is érvényesült, egyszerüen az ülések megbízhatóságában rejlik. Az amerikai ülések rendkívül kis magasságon nem elégítik ki a haditengerészet igényeit, pedig a haditengerészet és tengerészgyalogság gépeiből a repülőgép-hordozókról való üzemelés miatt pont ilyen magasságból hagyják el legtöbbször a gépeket.

K-36 katapultülés munkában – a lvovi katasztrófában 84 látogató halt meg, további 113 megsebesült. A pilóták könnyebb sérülésekkel túlélték

Természetesen a hidegháború alatt nemcsak a nyugati világ törekedett egyre biztonságosabb katapultüléseket kifejleszteni, hanem a Szovjetunió is jeles eredményeket ért el e téren. A világ talán leghíresebb, leghírhedtebb katapultülése a Zvezda K-36, amely megbízhatóságát rendkívül bonyolult körülmények között is bizonyította. Az amerikai légierő egy rövid gondolat erejéig mérlegelte, hogy legújabb vadászgépébe, az F-22-be ezt az ülést építse-e be, ám különböző meggondolásokból mégis a hazai ACES II mellett döntöttek.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024. 05. 22., 12:52
A Japán Birodalmi Haditengerészet repülőgép-hordozói a 2. világháború kezdetén legyőzhetetlenek voltak, a fedélzetükről felszálló harci gépek uralták a Csendes-óceán égboltját.
2024-05-09 14:53:56
A NATO keleti térségét helyezi középpontba a Steadfast Defender 2024 részgyakorlata, a Swift Response, amelynek előterében azok a védelmi képességek állnak, amelyekkel egy lehetséges keleti irányból érkező agressziót hárít el a NATO szövetségi rendszer.
2024-04-29 15:46:31
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.
2024. 05. 31., 12:16
Dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke és Gheorghiţă Vlad vezérezredes, a Román Fegyveres Erők vezérkari főnöke időszerű katonai kérdésekről egyeztettek bilaterális tárgyalás keretében Hódmezővásárhelyen, május 30-án, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandárnál tartott határmenti találkozójukon.
2024. 05. 28., 13:51
Az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság nyílt napján a nullponti lő- és gyakorlóteret, a legújabb haditechnikákat, valamint az épülő NATO-bázist mutatták be a környékbeli lakosoknak, május 24-én.

  JETfly Magazin

Az elmúlt napokban a típus gyártására vonatkozóan kedvező híreket kapott az Eurofighter Typhoon gyártósora, hiszen Olaszország és Németország is vásárolna további példányokat.