Az amerikai haditengerészet megirigyelte az USA légierejének a robotrepülőgépek terén elért sikereit, így 2005 óta eddig összesen mintegy egymilliárd dollárt költött saját harci robotrepülőgépének (UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicles) fejlesztésére. A program legnehezebb része annak a szoftvernek a kifejlesztése, amely a robotrepülőgépek repülőgép-hordozóra való visszatéréséért felel majd. A két évvel ezelőtti tervekhez viszonyítva a munka az ütemtervhez képest kevéssel van lemaradva, amely elsősorban az ilyen szoftver fejlesztési nehézségeinek köszönhető.
Robotrepülőgépek eddig is gond nélkül szálltak önállóan, emberi beavatkozás nélkül fel és le. A szoftver sikeresen tette le az X45A kísérleti gépet egy szárazföldi gyakorlófedélzetre, ám ez csak az első lépés. Egy repülőgép-hordozó fedélzetére bonyolult időjárási viszonyok között is le kell tudnia majd szállnia. A szoftvert május végén egy kétüléses, ember vezette F/A-18F vadászgépen próbálták ki, amely során a szoftver a betáplált paramétereknek megfelelően 126 méterre közelítette meg a repülőgép-hordozó fedélzetét. A leszállást, a küldetésnek megfelelően a megadott határ elérése után a pilóta megszakította.Ha minden a tervek szerint halad, akkor a következő évtized elejére már a Boeing által gyártott X45C vagy a Northrop Grumman X47B gépeivel is találkozhatunk amerikai repülőgép-hordozók fedélzetén.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |