2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megbízhatatlan gépágyúlövedékek

Art of WAR  |  2007. 06. 22., 19:14

Az USA légiereje azon fáradozik, hogy az F-22, F-16 és F-15 vadászgépeinek 20 mm-es gépágyúlövedékeit lecserélje. Ez két okra vezethető vissza: először is megjelentek olyan lőszerek, amelyek robbanóanyag nélkül is képesek ugyanazt az eredményt elérni, másrészt komolyan tartanak attól, hogy a lövedékek még a gépágyúban felrobbannak. Ugyanakkor az amerikai haditengerészet határozottan kitart az F/A-18 gépek M61A2 gépágyújához tartozó, bevált lőszer mellett.

A jelenleg a harci repülőgépekbe szerelt, 20 mm-es gépágyúkhoz rendszeresített lőszert, a PGU-28-at immár egy évtizede használják, s egyre többször alkalmazzák Irakban és Afganisztánban is. A hadmüveletekben részt vevő vadászgépek tüzvezető rendszerét ugyanis néhány éve modernizálták, így ezek újra hatékonyan alkalmazhatóak földi támadások során. A pilóták természetesen élnek is a lehetőséggel. Ugyanakkor egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy vagy több PGU-28 lőszer az intenzív gépágyúhasználatnak köszönhetően a felforrósodott csőben felrobban. A légierő számára ez komolyabb probléma, mint a haditengerészetnek, hiszen a kérdéses gépeknél a 20 mm-es gépágyú jóformán a pilótafülke mellett van, így egy felrobbanó lőszer komoly károkat okozhat a fedélzeti rendszerekben, arról nem is beszélve, hogy a pilóta is megsérülhet. Az F/A-18-nál ez nem probléma, hiszen az ágyú lényegesen messzebb helyezkedik el a pilótafülkétől.Az egyik lehetséges megoldást erre a kihívásra a német PELE (Penetrator with Enhanced Lateral Effect) lőszer jelenti. Ezzel a lőszerrel robbanóanyag nélkül lehet komoly eredményeket elérni, ami elsősorban a repeszhatásnak köszönhető. Az egyetlen gond csupán az, hogy a PELE-t repülőeszközök leküzdésére fejlesztették ki, így nem lehet tudni, hogy mennyire hatásos jármüvekkel és élőerővel szemben. Ennek kiderítésére a PELE-t egészen év végéig különböző helyzetekben és célok ellen próbálják ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.