A brit, francia és norvég együttműködés keretében 2004-ben eltervezett menetrend szerint, mindössze néhány hetes csúszással elkészült a NATO legújabb tengeri járműve. Az SRV (Submarine Rescue Vehicle) a bajba jutott szövetséges tengeralattjárók legénységét fogja kimenteni, méghozzá 72 órán belül bárhol a világon. Az SRV-t úgy tervezték meg, hogy 140 különböző hajóosztály fedélzetéről is lehessen üzemeltetni, amely értelemszerűen nagyban hozzájárul az ilyenkor rendkívül fontos azonnali reagálás követelményének teljesítéséhez.
A teljes rendszer, amelyet 11 vízhatlan konténerben szállítanak, az SRV-n kívül egy távirányított jármüvet, az IROV-t (Intervention Remotely Operated Vehicle) is tartalmazza. Egy tipikus küldetés során az IROV legkésőbb 56 órán belül a helyszínre érkezne, elkezdené felmérni a károkat, illetve megpróbálna kommunikációs kapcsolatot létesíteni. Legkésőbb 72 órán belül az SRV is a bajba jutott hajónál lenne, s 15 fős csoportokban mentené a legénységet. Az SRV legfeljebb 610 méteres mélységig képes merülni, ám ez a mélység a jelenleg használt tengeralattjárók zöménél elegendő.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |