Amikor a spanyol Navantia elnyerte az ausztrál kormány megrendelését, s így két Canberra-osztályú hajót szállíthat, akkor sokak rádöbbentek, hogy kétéltű partra szállító hajókat nem csak az USA-ban (és Franciaországban) tudnak építeni. A Buque de Proyección Estratégica első egysége, a jelenlegi uralkodó nevét viselő I. Juan Carlos még el sem készült, ám a hajó „öszvér” jellege miatt rendkívül sokoldalú és életképes koncepciónak minősül. A spanyol konstrukció a francia Mistral-osztály felett győzedelmeskedett, s így a spanyol hadihajógyártás kezd jelentős szereplővé válni.
A leendő Canberra-osztály (és spanyol testvérosztálya) egyszerre lesz képes ellátni azokat a feladatokat, amelyhez az USA haditengerészetének két hajóosztályra van szüksége. A tervek szerint egy ilyen hajó összesen 1000 tengerészgyalogost, 150 jármüvet (nehéz tankokat is beleértve) és 16 helikoptert is hordozhat. A hajó orrában ún. síugró sánc található, így akár harci repülőgépek is üzemelhetnének a fedélzetről. Ausztrália ugyanis 100 db F-35A-t szerezne be az USA-tól, így könnyen előfordulhat, hogy az ilyen kisebb hordozóhajókról történő üzemeltetésre fejlesztett F-35B-ből is rendelnek néhányat (bár egyszer már elvetették ezt az elképzelést). Ezzel a lépéssel Ausztrália ismét képes lenne repülőgépeket üzemeltetni a tengerről, amelyre a HMAS Melbourne 1982-es kivonása óta nem volt példa. A két hajó 2013 után áll szolgálatba, s egyenként másfél milliárd dollárba kerülnek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |