Az USA tengerészgyalogsága június elsején hivatalosan is hadrendbe állította a V-22 Osprey billenőrotoros repülőgépet, s a tervek szerint szeptemberben az első tíz V-22 már Irakban fog küldetéseket teljesíteni. Feltéve persze, hogy a következő hónapokban nem bukkannak újabb hiányosságokra. A típus különlegessége miatt a fejlesztés rendkívül elhúzódott, s számos baleset is történt. Ezzel természetesen a költségek is nőttek, illetve egyéb logisztikai problémákkal is számolni kell (bővebben klikk ide).
Jelenleg a tengerészgyalogságnak 171 V-22 beszerzését engedélyezték (további 31 a légierő különleges erőinek), ez éves szinten 35 új gépet jelent 2008 és 2013 között. A tengerészgyalogság a V-22-esekkel az ugyancsak régi CH-46E helikoptereket váltja. Ha a billenőrotoros konstrukció megbízhatónak bizonyul, akkor az jelentős előrelépés lesz a régi helikopterhez képest. A V-22 ugyanis az eddigi 12 helyett 24, teljes felszerelésben lévő katonát képes 360 km távolságra szállítani az eddigi 135 km helyett. A sebesség pedig a 350 km/h-ról pont a duplájára nő. Ugyanakkor ez a rendkívüli teljesítménynövekedés komoly áldozatokkal is jár: az első szériagépek költsége elérte a 100 millió dollárt a tervezett 35 millióval szemben (602 gépre vetítve). Ez utóbbi összeg is többszöröse egy közepes vagy nehéz szállítóhelikopterének, sőt ekkora összegért vadászgépekre is szert lehet tenni. Ebből a szempontból rendkívül fontos a V-22 projekt számára az éles harci körülmények között történő bevetés, hiszen ha kiderül, hogy a szárazföldi erőknek tényleg figyelemre méltó mozgékonyságot kölcsönző repülőgép nem alkalmazható „éles” körülmények között, akkor a repülés eme sajátos ágának valószínüleg hosszú időre befellegzett.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |