2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Alacsony az amerikai légierő hadrafoghatósága

Art of WAR  |  2007. 07. 08., 20:24

Az USA légierejének alacsony hadrafoghatósága, azaz a bevethető gépek száma elsősorban az idősebb gépek rendkívül rossz teljesítményének köszönhető. Tudni kell ugyanakkor, hogy pont ezek a gépek azok, amelyekre az iraki és az afganisztáni hadműveletekben a legnagyobb szükség van. Néven nevezve a típusokat, elsősorban a KC-135 utántöltőgépek és a C-130 közepes szállítógépek azok, amelyek a legtöbb bevetést repülik, ám a legidősebbek is. A KC-135-nél különösen tragikus a helyzet, hiszen a „legfiatalabb” gép is majdnem negyvenéves.

Összességében 2001-ben az USAF hadrafoghatósága 73 százalékos volt, 2004-re ez 68 százalékra esett, míg napjainkban 56 százalék körül mozog. A C-130-ast lassú ütemben ugyan, de folyamatosan cserélik, így ezeknél a gépeknél nem annyira tragikus a helyzet. Nem úgy az utántöltőgépeknél. Egy múlt évi tanulmány szerint a gépeket egészen 2040-ig szolgálatban lehetne tartani. Addigra a legutoljára gyártott KC-135 is 75 éves lenne. Persze felmerül a kérdés, hogy egyáltalán gazdaságos-e még akkor a gépek üzemeltetése a növekvő karbantartási igény miatt. A kérdés azért is kényes, mert légi utántöltés nélkül az USA elveszítheti globális csapásmérő képességét. Ezt már az évezred első éveiben is felismerték, s új típus kifejlesztésének szükségességét is konstatálták, sőt a Boeinget ezzel a feladattal meg is bízták. Azonban ahogy ez lenni szokott, az ügyletet korrupciógyanús körülmények között hozták tető alá, így az USA kormányának vissza kellett lépnie. Végül is nyílt közbeszerzés keretében még ebben az évben eldőlhet, hogy a Boeing vagy a Northrop Grumman/EADS páros szállíthatja-e a jövő utántöltőgépét, amelyek valószínüleg 2013-tól állnak szolgálatba.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.