2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világszerte tovább szolgálnak az elavult tankok

Art of WAR  |  2007. 07. 09., 20:15

Kevesen szereztek róla tudomást, hogy az elmúlt években számos olyan, meglehetősen matuzsálemi kort megért páncélozott járműt vontak ki az aktív szolgálatból, amelyek hosszú „szolgálati idejüket” az adott ország pénzügyi gondjainak és/vagy a hidegháború végének köszönhetik. A Dominikai Köztársaság például az utolsó Landsverk L-60 tankját néhány éve vonta csak ki. Ezt a típust még az 1930-as (igen, 1930) években tervezték, 1938-ban állt szolgálatba a svéd hadseregben, s 1955-ben adták el a karib országnak.

Egyes országok a II. világháborúból származó páncélozott jármüveiket az 1990-es években vonták ki. Továbbra is orosz T-55 tankok ezrei állnak szolgálatban, s bár legtöbbjüket nem az ötvenes években építették, számos közülük így is jócskán harminc évnél korosabb. Dél-Afrikában és Izraelben továbbra is szolgálnak az angol Centurion tank változatai, amelynek első tervrajzai még 1943-ban készültek. Természetesen mindkét országban folyamatosan modernizálták ezeket a régi harci jármüveket. Továbbra is szolgál, s feltehetőleg még egy darabig fog is az szovjet/orosz BTR-50 az ötvenes évekből, illetve az amerikai M113 a hatvanas évekből.Több oka is van, amiért ezeket a jármüveket nem cserélik le. Először is olcsóbb őket folyamatosan üzemeltetni, karbantartani és modernizálni, mint új jármüveket beszerezni. Másrészt ahol ezek a jármüvek még hadrendben állnak, ott leginkább paramilitáris, illetve rendfenntartói feladatok ellátására alkalmazzák, vagy ha netalán elrettentésül szolgálnának, úgy ezt a feladatot is sikeresen el tudják látni, hiszen a szomszédos ország is hasonló felszereléssel bír. Harmadrészt belátható időben aligha kerülhet sor olyan konfliktusra, ahol páncéloshadosztályok csapnának össze egymással, annál inkább jellemző lesz viszont az aszimmetrikus hadviselés, amelynek helyszínei egyre inkább sürün lakott területek, ezek pedig egyáltalán nem kedveznek a páncélosoknak. Ilyen kilátások mellett új és modern jármüvek beszerzése egyszerüen rossz befektetés lenne.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.