2024. 04. 22. hétfő
Csilla, Noémi
: 395 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kína mégis épít repülőgép-hordozót?

Art of WAR  |  2007. 07. 11., 12:15

Immár több mint valószínű, hogy Kína az Ukrajnától vásárolt Varjag repülőgép-hordozó segítségével fogja megtanulni, hogyan is kell ilyen hajókat építeni és üzemeltetni. Ugyan hivatalosan semmi nem jelent meg azzal kapcsolatban, hogy Kína igényt tartana olyan berendezésekre, amelyek szükségesek egy ilyen hajó üzemeltetéséhez, ugyanakkor nyíltan beszélnek a kínai hordozóprogram szükségességéről. A hajón eddig is végeztek kisebb munkálatokat, ám ezek az utóbbi időben felgyorsulni látszanak.

A Varjag az egyetlen, szolgálatban lévő orosz repülőgép-hordozó, a Kuznyecov testvérhajója. Az eredeti tervek szerint az akkor még szovjet haditengerészet egy 90 000 tonnás hajót szeretett volna nukleáris meghajtással és gőzkatapultokkal, ám a szovjet pénzügyi helyzet akkorra már nem tette lehetővé egy ilyen osztály megépítését. A Varjagot egy kínai társaság (könnyen elképzelhető, hogy egy fedőcég) még 1998-ban vásárolta meg Ukrajnától azzal a céllal, hogy szórakoztatóközpontot hozzon létre rajta. Ukrajna  minden berendezést, beleértve a meghajtást is, kiszerelt a hajóból, s úgy adta át. Ezután három évnek kellett eltelnie, mire Törökország átengedte a magatehetetlen hajót a Boszporuszon (bár a késleltetéssel nyilván elsősorban nem a saját érdekeit védte).

A Varjag Dajlan kikötőjében – senkit sem engednek a közelébe

A Varjag 2002 óta Dajlan kikötőjében pihen, s bár szigorúan őrzik, a hajóra rá lehet látni. Ami elsőként feltünik, hogy a hajó a kínai haditengerészet tipikus szürke festését kapta, illetve a hajó felépítményét nemrég felállványozták, továbbá a fedélzeten is lázas munka folyik. A felgyorsult munkavégzés arra enged következtetni, hogy a kínaiak megvásárolhatták a velük szoros kapcsolatot ápoló orosz hadihajógyáraktól a szükséges dokumentációkat. Ezek meglétét szintén alátámasztják egyes politikusok nyilatkozatai arról, hogy Kína haditengerészete három éven belül rendelkezni fog repülőgép-hordozóval (ami értelemszerüen csak a Varjag lehet).Még ha Kína rendelkezne is három éven belül hordozóval, úgy egyelőre nincs repülőgépe, amit arról üzemeltethetne. Érdekes módon négy típus is szóba jöhet: a Szu-27 haditengerészeti változata, a Szu-33, illetve a továbbfejlesztett Szu-27KUB, a MiG-29K, illetve bármilyen meglepő, a saját J-10. Favoritnak egyelőre a Szu-33 tünhet, bár Kína igyekszik szert tenni az AL-31FP tolóerő-vektoros hajtómüvekre, amelyek megteremthetik a J-10 haditengerészeti változatának fel- és leszálláshoz szükséges feltételeit.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 22., 10:34

Tata, ahol most jó katonának lenni!

Fokozott Hanghatás podcast: beszélgetés Tóth István ezredessel, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár parancsnokával.
2024. 04. 19., 10:08
A NATO a világ legnagyobb, legsikeresebb és valóban működő katonai védelmi szövetsége, de nincs NATO a nemzeti haderők nélkül – jelentette ki a honvédelmi miniszter április 18-án, csütörtökön Nyíregyházán.
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.

  JETfly Magazin

Márciusban 1 296 509 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, 21,7%-kal több, mint a tavalyi év azonos időszakában, és 10,5%-kal több, mint 2019 márciusában. Ezzel a Budapest Airport több, mint 3,4 millió utas kezelésével zárta az első negyedévet, 10,2%-kal túlszárnyalva a járvány előtti rekordévet.