Az USA haditengerészetének különleges feladatok végrehajtására kiképzett egységei, a SEAL-ek (United States Navy Sea, Air and Land) komolyan fontolgatják egy brit cég által fejlesztett gyors, kétéltű jármű beszerzését. Ezzel gyökeresen megváltozhatnának az eddigi bevetések profiljai, ugyanis eddig a szárazföldön általában gyalogosan haladtak a SEAL-ek (legalábbis a küldetésekről rendelkezésre álló, nem éppen bőséges információkból kiindulva). A szárazföldre eddig vagy helikopterből, illetve repülőgépből kiugorva, vagy tengeralattjáróból úszva, esetleg csónakon jutottak el.
A kétéltü jármüvek koncepciója nem új, hiszen már a második világháborúban is elterjedtek voltak. Igaz, akkor a jármüvek úszóképessége azt jelentette, hogy nem süllyednek el. A vízen elért sebességük nagyjából egy evezős csónakéval volt egyenlő. Az esetlegesen beszerzendő jármü, a Gibbs cég Humdinga azonban mind szárazföldön, mind vízen figyelemre méltó sebességet ér el. Úton akár 160 km/h-val is haladhat, míg vízen valamivel 60 km/h felett. Természetesen a jármü nem páncélozott, így ugyanis aligha érné el ezeket a sebességeket. Másrészt valószínüleg a SEAL-eknek sincs rá szükségük, hiszen ha küldetésük közben észreveszik őket, akkor már hibáztak. A jármü civil változata 300 000 dollár körül mozog, a katonai változatért pedig ennél biztosan többet fognak kérni. Így meglehetősen drága mulatság lenne, ha a jármüvet a parton kellene visszahagyni, ugyanakkor igaz, hogy a SEAL-ek olyan küldetéseket teljesítenek, amelyek általában megérik a pénzüket.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |