Kanada még kilenc évvel ezelőtt vásárolt Nagy-Britanniától négy, használt dízel-elektromos tengeralattjárót. Úgy tűnik, hogy ez az üzlet anyagi szempontból igazi katasztrófa Kanada számára, hiszen a tengeralattjárók beszerzése és üzemeltetése komoly összegeket emészt fel. A tengeralattjárók beszerzését az indokolta, hogy az 1960-as évek színvonalát képviselő kanadai Oberon-osztály teljességgel elavulttá vált. Ebből a szempontból a brit hajók jó vásárnak tűntek, hiszen az 1980-as évek legvégén építették őket, s még ma is modernnek számítanak.
A brit flotta az Upholder-osztály tagjait az 1990-es elején állította hadrendbe, majd az évtized közepén ki is vonta azokat, mivel úgy döntöttek, hogy kizárólag nukleáris meghajtású tengeralatjárókat üzemeltetnek. Az üzletet 1998-ban ütötték nyélbe, a hajókat pedig 2000-ben kezdték el leszállítani.Az Upholder-osztályról Victoria-osztályra keresztelt egységek 2160 t vízkiszorításúak, személyzetük 46 fő, elektronikai rendszerük pedig továbbra is modernnek tekinthető. Pont ez utóbbi szólt a megvételük mellett. A hajók kizárólag védelmi célokat szolgálnának, így Kanada partjai mentén fognak járőrözni.Murphy törvénye szerint amint 2000-ben Kanada kivonta az első Oberon-osztályú hajóját, és hadrendbe kívánta állítani egyik új szerzeményét, kiderült, hogy a brit hajók üzemképessé tétele (hibák javítása és kanadai rendszerek telepítése) lényegesen több időt vesz igénybe, mint azt eredetileg tervezték. Időközben azonban egyre komolyabb gondot jelent, hogy Kanada tulajdonképpen modern tengeralattjárók nélkül kénytelen ellátni partjainak őrzését.Természetesen az Upholder/Victoria-osztály hajóival kapcsolatos problémák az évek során megterhelték az angol–kanadai kapcsolatokat is. Nagy-Britannia ugyanis határozottan állítja, hogy az Upholder hajók kiváló állapotban hagyták el a szigetországot, s a hibákat a kanadai hajógyárakra hárítják, amelyek állításuk szerint a kanadai rendszerek telepítésével, illetve a kanadai haditengerészet által kért modifikációkkal idézték elő a meghibásodásokat. Sajnos a kanadai munkák során balesetek is előfordultak. Ennek következményeként jelenleg mindössze csak egy tengeralattjáró üzemképes, egy másik feltehetőleg 2009-től válhat bevethetővé. A másik két hajón jelenleg előre tervezett karbantartási munkákat végeznek.Ami valóban bosszantja a kanadai haditengerészetet és a kormányt is, az az a tény, hogy ezen hajók üzemideje 30 év volt 2000-ben. Ebből eddig jóformán eltelt majdnem egy évtized úgy, hogy alig tudták őket alkalmazni.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |