2017. 10. 17. kedd
Hedvig
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Készül az új radargyilkos rakéta

Art of WAR  |  2007. 07. 25., 18:15

Az AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) „radargyilkos” rakéta, úgy tűnik, lassan képes lesz felülmúlni az 1980-as években kifejlesztett, 1990-ben rendszerbe állított angol párjának, az ALARM-nak (Air Launched Anti-Radiation Missile) a képességeit. Az AGM-88 legújabb verziója, az AGM-88E AARGM (Advanced Anti-Radiation Guided Missile) sok szempontból jelentős előrelépést képvisel a légvédelmi rendszerek elleni hadviselés terén. A HARM új verziójából eddig összesen 2000 darabot rendeltek, ám könnyen elképzelhető, hogy ez a szám akár megduplázódik.

A HARM legnagyobb hibája, hogy szüksége van a légvédelmi rendszer radarjainak sugárzására, azaz ha a légvédelmi rendszer radarjait lekapcsolják, akkor a HARM nem „látja” tovább a célját. Az angol ALARM ezt a problémát úgy oldotta meg, hogy ilyen esetekben a lehető legmagasabbra, általában 13 km-re emelkedett, ott ernyőt nyitott, s várt, amíg a radar újra müködésbe lép. Ekkor már sokkal közelebb van a céljához, s valószínüleg találni is fog.Ismert, hogy 1999-ben a csonka Jugoszlávia hadseregének magyar származású ezredese, Dani Zoltán, aki a 250. légvédelmi ezred 3. ütegét vezette, amely elavult S-125M Neva (SA-3 Goa) légvédelmi rendszerrel rendelkezett, lőtt le a koszovói NATO-hadmüveletek alatt egy F-16 vadászbombázót és egy F-117 lopakodógépet. A 3. üteg az egész hadjárat alatt se emberi, se anyagi veszteséget nem szenvedett. Az egyik ok, amiért nem sikerült HARM-okkal kilőni az üteg P-18 radarját, az alkalmazott taktikának köszönhető, kisebb részben pedig annak, hogy a HARM-ok nem voltak képesek észlelni azt a hullámtartományt, amelyben a radar dolgozott. Az AARGM-nek pont az a feladata, hogy az ilyen eljárások alkalmazását ellehetetlenítse. Az AGM-88E immár nemcsak passzív fejjel rendelkezik, hanem milliméteres tartományban dolgozó radart is kapott az orrába, amely röviddel a becsapódás előtt kapcsol be. Természetesen GPS-szel és inerciális navigációs rendszerrel is rendelkezik. A rakétát kikapcsolt légvédelmi állások felé is ki lehet lőni – amennyiben a körülbelüli helyük ismert –, s ilyenkor a rakéta saját radarja segítségével találja meg a célokat. Az AARGM nullszériás gyártása jövőre indul, s feltehetőleg 2009-ben áll szolgálatba. A rakétát biztosan integrálják az F/A-18 C/D/E/F, illetve az EA-18G, az F-16 és a Tornado IDS/ECR arzenáljába, s valószínüleg más típusokon is meg fog jelenni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.
2017. 10. 06., 13:09
Ukrajna a lehető legjobban szeretné csökkenteni az energiafüggőségét Oroszországtól, ráadásul van egy hatalmas sugárszennyezett területe, amit szinte semmire nem lehet használni.

  JETfly Magazin

Pár nappal a Spanyol Légierő Eurofighter Typhoon katasztrófája után újabb repülőgép zuhant le Spanyolországban, a Madrid közeli Torrejon de Ardoz légibázis mellett, ezúttal egy F/A-18 Hornet.