2017. 10. 18. szerda
Lukács
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Civil gépekkel is repülhet az RQ-4 robotrepülőgép

Art of WAR  |  2007. 08. 03., 16:15

Az USA légierejében szolgáló RQ-4 Global Hawkok a közelmúltban teljesítették ezredik bevetésüket, amely összesen 15 135 repült órát jelent. Ebből 71 százalék volt harci bevetés. A típus megbízhatóságát mutatja, hogy 20 órás bevetésekről visszatérve, a szükséges ellenőrzéseket és karbantartásokat elvégezve mindössze négy óra alatt egy újabb húszórás küldetés teljesítésére szálltak fel. Szintén az egyedülálló megbízhatóságról árulkodik az átlagosan 95 százalékos hadrafoghatóság is.

Ennek köszönhetően, másrészt annak is, hogy az RQ-4 olyan magasságokban is tevékenykedik, ahol a civil légi közlekedés zajlik, a Global Hawk robotrepülőgépnek engedélyezték először, hogy olyan légtereket is használhasson, amelyekben a kereskedelmi repülés is folyik – természetesen miután ellátták a megfelelő müszerekkel. Ez a gyakorlatban azonban azt jelenti, hogy a gép bárhol felemelkedhet a küldetésnek megfelelő magasságra, ami az esetek többségében jóval a civil repülés fölötti magasságokat, 19-20 km-t jelent. Az USA mindössze alig egytucatnyi Global Hawkot tart szolgálatban, s tulajdonképpen ezek is prototípusoknak mondhatóak, ugyanis az RQ-4 még messze nem volt kiforrt platform, amikor 2001-ben már igénybe vették képességeit. Ennek köszönhetően a prototípusok és a nullszéria gépei közül négy már lezuhant, közülük egy Afganisztán felett. A Global Hawk első, valóban szériaérett változata az RQ-4B lesz, amely méreteiben egy kicsivel nagyobb lett, így több müszer is fér bele. Ez a típus lesz egyben a Luftwaffe által rendelt EuroHawk alapja is, ám a német variánst európai rendszerekkel látják el.

A prototípus és nullszéria (Block 10), illetve a szériaérett Block 20 sziluettje

Bár a Global Hawk új verziójának (RQ-4 Block 20) fejlesztési költségei majdnem 25 százalékkal túllépték a büdzsét, a gép képességeinek köszönhetően a gyártónak mégsem kell hasonló szankciókkal számolnia, mint pl. a Lockheed Martinnak az új hadihajók esetében. Ezt támasztja alá az is, hogy eddig összesen 50 Global Hawkra (Block 20, 30, 40) van megrendelés úgy, hogy az utóbbi két verzió próbái majd csak 2008 és 2010 között kezdődnek el.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.
2017. 10. 06., 13:09
Ukrajna a lehető legjobban szeretné csökkenteni az energiafüggőségét Oroszországtól, ráadásul van egy hatalmas sugárszennyezett területe, amit szinte semmire nem lehet használni.

  JETfly Magazin

A Lufthansa Csoport légitársaságai mintegy 12,7 millió utast szállítottak 2017 szeptemberében, 17,8%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában. A rendelkezésre álló utaskilométerek száma 11%-kal haladta meg az előző évit, miközben az árbevétel 12,9%-kal nőtt.