2024. 07. 12. péntek
Dalma, Izabella
: 393 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bírósági ítélet lehetetleníti el az USA tengeralattjáróit

Art of WAR  |  2007. 08. 13., 09:15

Az USA-ban egy szövetségi bírónak köszönhetően a csendes-óceáni flottának komoly nehézségeket fog okozni a tengeralattjárók elleni hadviselést imitáló hadgyakorlatok megszervezése és lebonyolítása. Az ítélet elsősorban az ún. közepes frekvenciatartományban (1 kHz–10 kHz) üzemelő szonárok használatát korlátozza. Felperesként egy természetvédő szervezet, a Natural Resources Defense Council (NRDC) lépett fel, mivel állításai szerint a haditengerészet számos kaliforniai törvényt sértett meg a szonárok használatával.

A közepes frekvenciatartományban müködő szonárokat tengeralattjárók azonosítására és üldözésére használják. Mivel a jelek a vízben gyorsan torzulnak, ezért nagy energiával, jóval 200 decibel fölött kell őket kibocsátani (az emberi fül egy 115 dB-es hangforrást max. 5 percig képes elviselni anélkül, hogy maradandó károsodást szenvedjen, s az ember igazán rosszul hall a többi élőlényhez képest). Ez az energia is csupán 12-18 km távolságig elegendő, utána annyira torzul, hogy katonai célokra már nem lehet alkalmazni, ettől persze még a vízben tovaterjed. Ezzel a döntéssel komolyan veszélybe kerülhet a kétévente megrendezett RIMPAC gyakorlat, amely a világ legnagyobb haditengerészeti gyakorlata (ha úgy tetszik, a RIMPAC a haditengerészet Red Flagje). Ezen a gyakorlaton ugyanis az USA haditengerészetének lehetősége nyílik arra, hogy modern dízel-elektromos tengeralattjárók ellen gyakorlatozzon, amelyek a jövőben az előre jelzett ütemnél gyorsabban elterjedhetnek.Ennek oka az új, levegőfüggetlen meghajtások (pl. üzemanyagcella) megjelenésében keresendő. Az orosz haditengerészet Amur/Lada osztályú tengeralattjárói pl. már úgy készülnek, hogy a jövőben gond nélkül beépíthető legyen egy levegőfüggetlen meghajtás. A német haditengerészet U-Boot-Klasse 212A hajói pedig már gyárilag rendelkeznek ezzel a meghajtással, így amennyiben a hajó erről a rendszerről üzemel, akkor gyakorlatilag a világ leghalkabb tengeralattjárója, mivel a meghajtásban nincs mozgó alkatrész, és a melléktermék közönséges víz (a nukleáris meghajtásnál a hütőrendszert kiszolgáló pumpák okozzák a zaj legnagyobb részét).

A 212A osztályba tartozó U-32 és további három testvérhajója már két éve szeli a tengereket. Miattuk halnak majd ki a bálnák?

Az ilyen hajók elleni fellépéshez tehát elengedhetetlenül fontos a közepes frekvenciatartományban üzemelő szonárok használata, ám ezzel alaposan megzavarják a tengerben „természetes” szonárral tájékozódó állatokat, bálnákat és delfineket. Jogi szempontból a haditengerészet védekezését jelentősen gyengítette, hogy 2000-ben elismerték felelősségüket, amikor is egy szonárral folytatott kísérlet során 17 bálna úszott partra, amelyek közül hét elpusztult. A tetemeken végzett vizsgálatok kiderítették, hogy a „fülük” körül komoly bevérzések keletkeztek, amelyet akusztikus úton idéztek elő. Magyarul a szonárok olyan „hangosak” voltak, hogy a hét bálna szó szerint „megsüketült”, s tájékozódóképességüket veszítve úsztak a partra. Természetesen a jogi viaskodás ezzel az ítélettel még nem ért véget, hiszen egyelőre nem ismeretes olyan eljárás, amely a szonárokat kiválthatná, s az USA főleg szeptember 11. után nem fogja kockáztatni nemzete biztonságát.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.