2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Levegőben tankoló robotrepülőgépek

Art of WAR  |  2007. 08. 23., 12:15

Az USA-ban sikerrel zárult annak a szoftvernek a próbája, amely képessé teszi akár a jelenleg is használt robotrepülőgépeket arra, hogy a levegőben tankolva jóformán korlátlan ideig a levegőben tartózkodhassanak. Erre természetesen csak a megfelelő mérettel rendelkező robotrepülőgépek lennének alkalmasak, ami a gyakorlatban minimum a most is használt MQ-1 Predator robotrepülőgépek méretével megegyező vagy meghaladó eszközöket jelentene.

A rendszer három müszer segítségével közelítené meg az utántöltőt. GPS-vezérléssel először az utántöltő gépet közelítené meg. Ha valamilyen oknál fogva a GPS rendszer nem müködne, úgy az inerciális navigációs rendszer segítségével tenné ezt meg. Ez utóbbi akkor is müködik, amikor a megközelítés GPS-szel történik, így szükség esetén késlekedés nélkül helyettesítheti a müholdas navigációs rendszert. Megfelelő közelségbe érve az utántöltőgépet vizuálisan közelíti meg, s az iparból is ismert felismerőszoftver segítségével találja meg a töltőcsonkot, illetve tartja a helyzetét utántöltés közben. Eredetileg az USA úgy látta, nincs szükség arra, hogy robotrepülőgépeit a levegőben is után lehessen tölteni, mivel egy-egy tipikus küldetés általában csak az üzemanyag kétharmadát fogyasztotta el. Ugyanakkor jelenleg a robotrepülőgépeket kizárólag védekező szerepkörben használják, azaz a légi fölény kivívása után – amelyet eddig is, s valószínüleg a közeljövőben is ember vezette vadászgépek végzik – a robotrepülőgépek a légtérben zavartalanul járőrözhetnek, várván, hogy az ellenfél felbukkanjon. Ahhoz azonban, hogy sikeresen fel tudjanak tartóztatni akár jelentős erőket is, amelyekről nem lehet tudni, hogy hol és mikor bukkannak fel, szükséges, hogy a lehető leghosszabb ideig tartózkodjanak egy adott terület fölött, védelmezvén azt. Az utántöltés képességével lényegesen kevesebb robotrepülőgép is el tudja látni ezt a feladatot. Amennyiben nincs meghibásodás, egy robotrepülőgép elvileg akár egy hétig is folyamatosan járőrözhet, területét csak az utántöltés idejére hagyná el.Persze felmerül, hogy a jelentős számú robotrepülőgép-utántöltés nem okoz-e „sorban állást” az égi kutaknál. Erre a megoldást egy izraeli egyetem fejlesztése jelentheti, amely kifejlesztette egy olyan utántöltőrendszer prototípusát, amellyel robotrepülőgépekről lehetne robotrepülőgépeket levegőben utántölteni.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 22., 13:32
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024. 03. 07., 11:04
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
2024-02-15 15:16:26
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 27., 10:10
„Több évtized után indul újra a fegyvertervező és -gyártó mérnökképzés hazánkban” – többek közt erről állapodott meg dr. Czermann János a Neumann János Egyetem képviselőivel.
2024. 03. 19., 12:55
Március elején több magas szintű delegáció látogatott a nápolyi Szövetséges Összhaderőnemi Parancsnokságra. A látogatások célja az volt, hogy megtárgyalják és kidolgozzák a NATO déli szomszédságával (Közel-Kelet, Észak-Afrika és a Száhel régiók) kapcsolatos partnerségi terveket.
2024. 03. 11., 10:30
A hatvanas években három komolyabb, halálos áldozatokat követelő tűzeset történt az amerikai haditengerészet repülőgép-hordozóin.
2024. 03. 07., 11:37
A római katolikus temetőben a csata emlékére állított obeliszknél a város és a honvédség képviselői koszorúztak.

  JETfly Magazin

20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.