2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Konkurenciát kapnak a műholdak

Art of WAR  |  2007. 08. 24., 18:15

A katonai műholdak az utóbbi időben egyre drágább megoldásnak bizonyultak, ha egy területet kellett megfigyelni vagy egy adott terület felett a kommunikációt biztosítani. Még az egyszerűbb műholdak is kb. tízszer annyiba kerülnek, mint a napjainkban rendelkezésre álló alternatívák. Ezek a robotrepülőgépektől kezdve egészen a meteorológiai léggömbökig terjednek, fedélzetükön pedig ugyanazokat a berendezéseket találjuk, mint a műholdakon.

A Pentagon már hosszú ideje tisztában van azzal, hogy még a jelenlegi büdzsé mellett is képtelen elegendő kommunikációs müholdat felbocsátani. Ezek darabja átlagosan 250 millió dollárba kerül, míg a sokáig megoldásként tekintett mini müholdak csak tizedennyibe. Ugyanakkor sokkal olcsóbb a müholdak kommunikációs berendezéseit nagy magasságba (28-30 km) emelkedő meteorológiai léggömbökre szerelni. Mivel a müholdon történő kommunikáció zöme egy adott térségre koncentrálódik, azaz a legtöbbet azok „fecsegnek” egymással, akik azonos hadszíntéren tartózkodnak, így a léggömbök, de akár még a terület fölött köröző B-52-esek is megfelelnek az elvárásoknak. Egy léggömb egy 1000 km sugarú körben biztosíthatja a szükséges sávszélességet, míg a repülőgépek természetesen csak kisebb területet tudnak kiszolgálni. A repülőgépek esetében a legkedvezőbbek a költségmutatók, hiszen itt csupán 25 000 dollárról beszélünk (természetesen nem számolva a gép beszerzésének költségeit), a léggömbök alkalmazása valamivel drágább, mivel azokat csak néhány alkalommal lehet használni. Ez utóbbi számítógépes rendszerek segítségével tartja a pozícióját időjárástól függően általában 8-12 óra hosszáig.A sávszélesség iránt megnövekedett igény részben a robotrepülőgépeknek köszönhető, ám a különleges erők is szívesen „közvetítik” videón, hogy mit is csinálnak. Ők elsősorban a léggömbös megoldást kedvelik, mivel a semmi közepén is fel tudják bocsátani.Ugyanakkor látni kell, hogy ezek a megoldások csak akkor müködőképesek, ha a teljes légi fölényt sikerült kivívni, hiszen a repülőgépek nem képesek elég magasra emelkedni ahhoz, hogy a kommunikációs eszközök hatótáva mélyen benyúljon az ellenség területe fölé, a léggömbök pedig egyszerü céloknak bizonyulhatnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.