2024. 03. 01. péntek
Albin
: 394 Ft   : 363 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Komoly fenyegetést jelentenek a dízel-elektromos tengeralattjárók is

Art of WAR  |  2007. 09. 19., 18:43

Mint arról beszámoltunk, a NATO-hajók ellen újonnan bevetett dél-afrikai 209-es osztályú tengeralattjáró legutóbbi sikere egy újabb példa volt arra, hogy mennyire halálosak lehetnek a dízel-elektromos tengeralattjárók, még a szakképzett személyzettel és tengeralattjárók leküzdésére megfelelő felszereléssel ellátott modern hadihajók ellen is. Habár van egy elem, amit gyakran kihagynak ezekből a hadműveletekből, mégpedig a tengeralattjárók felderítése, mielőtt az a felszíni hajókat beazonosítaná.

A dízel-elektromos hajók idejük nagy részét a felszínen vagy ennek közelében töltik (hogy a hajtómü égéstermékétől megszabadulhassanak, illetve friss levegőhöz jussanak). Mikor ezek a hajók a felszínen vagy annak közelében vannak, könnyen észlelhetőek a levegőből. A dízel-elektromos hajók már a kikötőben is könnyen támadhatóak, és a legtöbb ellenfél arra törekedne, hogy bombákkal vagy torpedókkal elsüllyessze őket, még mielőtt kifutnának a tengerre. Ez az, amikor a tengeralattjárók a leginkább sebezhetőek, és a kiképzési feladatok során ezt annyiszor gyakorolják, hogy a tengeralattjárók elhárítását célul kitüző gyakorlatok alatt inkább a nehezebb feladatokra helyezik a hangsúlyt, azaz egy lemerült tengeralattjárót kell megtalálniuk, amely eközben a felszíni hajókat próbálja becserkészni.Az igazán veszélyes tengeralattjárók azok, amelyek ugyan nem nukleáris meghajtásúak, ám levegőfüggetlen meghajtással (AIP – Air Independent Propulsion) rendelkeznek. Ez képessé teszi a tengeralattjárót arra, hogy hosszabb ideig tartózkodjon a mélyben, ami ezáltal nehezebbé is teszi az észlelésüket. Az AIP rendszer segítségével 4-5 napig tud víz alatt közlekedni kis sebességgel (5-10 km/h). A nukleáris meghajtású tengeralattjárók reaktorai pumpáik miatt hangosabbak, és maguk a tengeralattjárók is nagyobbak. Mindkét tulajdonság könnyebbé teszi a nukleáris meghajtású hajók észlelését. Néhány újabb kivitelezésü AIP rendszer képessé teszi a hajókat arra, hogy akár több hétig is a víz alatt maradjanak. Ha az ilyen hajókat felszerelnék megfelelő (ugyanakkor nagyon drága) passzív érzékelőkkel, akkor ezen tengeralattjárók észlelése rendkívül nehézzé válna. Ez a megállapítás döbbentette rá a nagyobb tengeri hatalmakat arra, hogy fokozzák a tengeralattjárók leküzdésére irányuló kutatásaikat, valamint hatékonyabbá tegyék az ezt elősegítő gyakorlatokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

Azerbajdzsán már évek óta folytat tárgyalásokat Pakisztánnal a JF-17-esek beszerzése kapcsán: a legfrissebb hírek szerint megszületett a megállapodás, ami már továbbfejlesztett radarrendszerrel és a legmodernebb fegyverzettel felszerelt harci repülőgépekről szól.