2017. 10. 24. kedd
Salamon
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Komoly fenyegetést jelentenek a dízel-elektromos tengeralattjárók is

Art of WAR  |  2007. 09. 19., 18:43

Mint arról beszámoltunk, a NATO-hajók ellen újonnan bevetett dél-afrikai 209-es osztályú tengeralattjáró legutóbbi sikere egy újabb példa volt arra, hogy mennyire halálosak lehetnek a dízel-elektromos tengeralattjárók, még a szakképzett személyzettel és tengeralattjárók leküzdésére megfelelő felszereléssel ellátott modern hadihajók ellen is. Habár van egy elem, amit gyakran kihagynak ezekből a hadműveletekből, mégpedig a tengeralattjárók felderítése, mielőtt az a felszíni hajókat beazonosítaná.

A dízel-elektromos hajók idejük nagy részét a felszínen vagy ennek közelében töltik (hogy a hajtómü égéstermékétől megszabadulhassanak, illetve friss levegőhöz jussanak). Mikor ezek a hajók a felszínen vagy annak közelében vannak, könnyen észlelhetőek a levegőből. A dízel-elektromos hajók már a kikötőben is könnyen támadhatóak, és a legtöbb ellenfél arra törekedne, hogy bombákkal vagy torpedókkal elsüllyessze őket, még mielőtt kifutnának a tengerre. Ez az, amikor a tengeralattjárók a leginkább sebezhetőek, és a kiképzési feladatok során ezt annyiszor gyakorolják, hogy a tengeralattjárók elhárítását célul kitüző gyakorlatok alatt inkább a nehezebb feladatokra helyezik a hangsúlyt, azaz egy lemerült tengeralattjárót kell megtalálniuk, amely eközben a felszíni hajókat próbálja becserkészni.Az igazán veszélyes tengeralattjárók azok, amelyek ugyan nem nukleáris meghajtásúak, ám levegőfüggetlen meghajtással (AIP – Air Independent Propulsion) rendelkeznek. Ez képessé teszi a tengeralattjárót arra, hogy hosszabb ideig tartózkodjon a mélyben, ami ezáltal nehezebbé is teszi az észlelésüket. Az AIP rendszer segítségével 4-5 napig tud víz alatt közlekedni kis sebességgel (5-10 km/h). A nukleáris meghajtású tengeralattjárók reaktorai pumpáik miatt hangosabbak, és maguk a tengeralattjárók is nagyobbak. Mindkét tulajdonság könnyebbé teszi a nukleáris meghajtású hajók észlelését. Néhány újabb kivitelezésü AIP rendszer képessé teszi a hajókat arra, hogy akár több hétig is a víz alatt maradjanak. Ha az ilyen hajókat felszerelnék megfelelő (ugyanakkor nagyon drága) passzív érzékelőkkel, akkor ezen tengeralattjárók észlelése rendkívül nehézzé válna. Ez a megállapítás döbbentette rá a nagyobb tengeri hatalmakat arra, hogy fokozzák a tengeralattjárók leküzdésére irányuló kutatásaikat, valamint hatékonyabbá tegyék az ezt elősegítő gyakorlatokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.