2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 393 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Támadják az új kutató-mentő helikoptert

Art of WAR  |  2007. 09. 29., 19:17

Az USA számvevőszéke utasította az amerikai légierőt, hogy az indítsa újra a CSAR-X (harci kutató-mentő helikopter) elnevezésű tenderét, miután jóváhagyta a vesztes társaságok, a Lockheed és a Sikorsky tiltakozását. Az amerikai légierő feladata lényegében az lesz, hogy tíz hónappal a győztes pályázó kiválasztása után új pályázatot írjon ki a kutató-mentő helikopteres tender elnyerésére.

Az első forduló nyertese a HH-47, amely mellett több érv is szól. A legjelentősebb az volt, hogy a CH-47 és az MH-47 platform az amerikai hadseregben és a Speciális Müveleti Parancsnokságban évtizedes múltra tekint vissza. Mindkét típus jól teljesít már az 1960-as évek óta. Új versenytársak nehezen vehetik fel a versenyt az ilyen múlttal rendelkező konkurenssel. Az USA nagyobb szövetségesei, mint például Nagy-Britannia és Japán, szintén a H-47-est használja, ami további előnyt jelent a HH-47 számára a versenyben. Ez természetesen az egyéb termékek – mint pl. a bevált vadászrepülők (F-16, F-18, F-15) – eladására is jótékony hatást gyakorol.A Sikorsky S-92-ese, valamint a Lockheed és az AgustaWestland US101-ese volt a vesztes helikopter. Utóbbi lesz ugyanakkor az új Marine One, és a VH-71 jelzést kapta. Az S-92-re a kanadai hadseregen kívül nincs további megrendelő. Ezek a típusok lényegében még újnak számítanak, és nem tekinthetnek vissza a H-47-hez hasonló komoly múltra.A HH-60-hoz képest a HH-47 jelentősen nagyobb teljesítménnyel bír, és más területeken is nagy különbséggel utasította maga mögé a versenytársakat. Légi üzemanyag-felvétel nélkül is 2000 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, ami jelentősen meghaladja az S-92 (1500 km alatt) és a US101 (kb. 1400 km) ugyanezen paraméterét. A HH-60 maximális utántöltés nélküli hatótávolsága 820 kilométer alatt marad. Ez azt jelenti, hogy a HH-47 mind a jelenleg használt CSAR helikopternél, mind pedig tenderversenytársainál képes hosszabb ideig a lelőtt pilóta után kutatni, vagy képes ugyanezt a feladatot távolabb ellátni légi utántöltés nélkül. Ez azt jelenti, hogy nagymértékben csökken a HC-130-as légi utántöltő kockázata is (ami már az 1960-as évek óta van használatban). A HH-47-nek magasabb a szolgálati csúcsmagassága is (kb. 5639 m), mint a HH-60-nak (kb. 4267 m) vagy mint a versenytársainak (a H-92 szolgálati csúcsmagassága kb. 4200 m, amíg a US101-é kb. 4267m). Ez azt jelenti, hogy a CSAR müveletek végrehajtása egyszerübb lenne a HH-47-tel olyan helyeken, mint például Afganisztán.A Lockheed és a Sikorsky a siker érdekében egy médiakampányt kíván útjára indítani, továbbá nyomást szeretne gyakorolni a kongresszusra is. Ez idáig azonban halogatták ezt a kezdeményezést. Természetesen a Sikorsky van jobb pozícióban, mivel a légierőnek hamarosan szüksége lesz a HH-60 üzemidejének meghosszabbítására, amit a légierő igazából nem szeretne, hiszen a lecserélése mellett döntöttek.A valódi probléma azonban az, hogy más tenderek vesztesei a Lockheed és a Sikorsky próbálkozásait precedensértékünek tekinthetik, így a légierő új légutántöltő-programja is többkörösnek bizonyulhat. Miközben az üzleti élet terén elszabadulhat a pokol, a harcoló alakulatok kiöregedő helikopterekkel látják el feladataikat, akaratlanul vállalván ennek kockázatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 13:26
Harckocsi vezetési gyakorlatot tartott az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Szomódon, április 9-én. A tatai katonák a „harcmezők királyával”, a Leopard 2A4HU típusú harckocsival manővereztek a változatos terepen.
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.

  JETfly Magazin

Folytatódik a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat Nagykanizsán, a Halis István Városi Könyvtárban: 2024. április 24-én, 18 órától az egyik legeredményesebb magyar vadászpilótáról, vitéz nemes Molnár László főhadnagyról hallgathatunk meg egy előadást.