2025. 04. 27.
Zita
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Támadják az új kutató-mentő helikoptert

Art of WAR  |  2007. 09. 29., 19:17

Az USA számvevőszéke utasította az amerikai légierőt, hogy az indítsa újra a CSAR-X (harci kutató-mentő helikopter) elnevezésű tenderét, miután jóváhagyta a vesztes társaságok, a Lockheed és a Sikorsky tiltakozását. Az amerikai légierő feladata lényegében az lesz, hogy tíz hónappal a győztes pályázó kiválasztása után új pályázatot írjon ki a kutató-mentő helikopteres tender elnyerésére.

Az első forduló nyertese a HH-47, amely mellett több érv is szól. A legjelentősebb az volt, hogy a CH-47 és az MH-47 platform az amerikai hadseregben és a Speciális Müveleti Parancsnokságban évtizedes múltra tekint vissza. Mindkét típus jól teljesít már az 1960-as évek óta. Új versenytársak nehezen vehetik fel a versenyt az ilyen múlttal rendelkező konkurenssel. Az USA nagyobb szövetségesei, mint például Nagy-Britannia és Japán, szintén a H-47-est használja, ami további előnyt jelent a HH-47 számára a versenyben. Ez természetesen az egyéb termékek – mint pl. a bevált vadászrepülők (F-16, F-18, F-15) – eladására is jótékony hatást gyakorol.A Sikorsky S-92-ese, valamint a Lockheed és az AgustaWestland US101-ese volt a vesztes helikopter. Utóbbi lesz ugyanakkor az új Marine One, és a VH-71 jelzést kapta. Az S-92-re a kanadai hadseregen kívül nincs további megrendelő. Ezek a típusok lényegében még újnak számítanak, és nem tekinthetnek vissza a H-47-hez hasonló komoly múltra.A HH-60-hoz képest a HH-47 jelentősen nagyobb teljesítménnyel bír, és más területeken is nagy különbséggel utasította maga mögé a versenytársakat. Légi üzemanyag-felvétel nélkül is 2000 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, ami jelentősen meghaladja az S-92 (1500 km alatt) és a US101 (kb. 1400 km) ugyanezen paraméterét. A HH-60 maximális utántöltés nélküli hatótávolsága 820 kilométer alatt marad. Ez azt jelenti, hogy a HH-47 mind a jelenleg használt CSAR helikopternél, mind pedig tenderversenytársainál képes hosszabb ideig a lelőtt pilóta után kutatni, vagy képes ugyanezt a feladatot távolabb ellátni légi utántöltés nélkül. Ez azt jelenti, hogy nagymértékben csökken a HC-130-as légi utántöltő kockázata is (ami már az 1960-as évek óta van használatban). A HH-47-nek magasabb a szolgálati csúcsmagassága is (kb. 5639 m), mint a HH-60-nak (kb. 4267 m) vagy mint a versenytársainak (a H-92 szolgálati csúcsmagassága kb. 4200 m, amíg a US101-é kb. 4267m). Ez azt jelenti, hogy a CSAR müveletek végrehajtása egyszerübb lenne a HH-47-tel olyan helyeken, mint például Afganisztán.A Lockheed és a Sikorsky a siker érdekében egy médiakampányt kíván útjára indítani, továbbá nyomást szeretne gyakorolni a kongresszusra is. Ez idáig azonban halogatták ezt a kezdeményezést. Természetesen a Sikorsky van jobb pozícióban, mivel a légierőnek hamarosan szüksége lesz a HH-60 üzemidejének meghosszabbítására, amit a légierő igazából nem szeretne, hiszen a lecserélése mellett döntöttek.A valódi probléma azonban az, hogy más tenderek vesztesei a Lockheed és a Sikorsky próbálkozásait precedensértékünek tekinthetik, így a légierő új légutántöltő-programja is többkörösnek bizonyulhat. Miközben az üzleti élet terén elszabadulhat a pokol, a harcoló alakulatok kiöregedő helikopterekkel látják el feladataikat, akaratlanul vállalván ennek kockázatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-06-20 15:28:26
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  NÉPSZERŰ HÍREK