2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Népszerűbb a Victory hadihajó, mint a műemlékek

Art of WAR  |  2007. 09. 30., 19:17

Angliában hat hónappal ezelőtt a History Channel egy olyan felhívást tett közzé, amelyben a legtöbb turistát vonzó történelmi látnivalóra lehetett szavazni. Ehhez egy 100-as listát állítottak össze, amelyben felsorolták az ország összes jelentősebb emlékét – a windsori kastélyon át Hadrianus faláig. Végül szeptember 17-én, a televízió egyik külön műsorában hozták nyilvánosságra a meglepő végeredményt. A top 10 első helyén a legismertebb ősi építmény, a Stonehenge végzett. A dobogó második fokára viszont – nagy meglepetésre – Nelson admirális híres hadihajója, a Victory került.

Az Egyesült Királyságban szeptember 17-én Alan Titschmarsh müsorvezető bejelentése alapos meglepetést okozott, ugyanis Anglia második leglátogatottabb turisztikai látványossága a Victory hadihajó lett, amellyel Horatio Nelson admirális 1805-ben Trafalgarnál győzelemre vezette az angol hadiflottát. A közel 250 éves egykori zászlóshajó ma a világ legöregebb, szolgálatban álló hajója, amelyet a portsmouthi történelmi kikötőben horgonyoztak le. A Victory továbbra is ott várja az érdeklődő látogatókat.Az eredményhirdetést megelőzően a History Channel egy hat hónapig tartó szavazást hirdetett meg Angliában, amelyen az ország száz történelmi érdekessége közül lehetett – írásban, telefonon és interneten – a legnézettebbet kiválasztani. Az idegenforgalmi látnivalók között szerepelt például a legismertebbnek tartott windsori kastély vagy pedig a kevésbé közismert twyfordi vízmü. Végül a voksolás végeredményét külön müsor keretében ismertették. A top 10 győztese az 5000 éves ősi kultikus építmény, a wiltshire-i Stonehenge lett, melyet évente közel 800 000 ember tekint meg. Második helyen a mindössze 250 éves Victory zászlóshajó végzett, melyet kevesebb mint feleannyian látogatnak. Úgy látszik, hogy a nagy hagyományokkal rendelkező Angol Királyi Haditengerészet (Royal Navy) ma is igen népszerü a közvélemény körében. A nem várt kiváló eredményre maga John Scivier, a hajó jelenlegi parancsnoka is nagyon büszke, továbbá elmondta: álmában sem gondolta volna, hogy olyan erős mezőnyben, mint a londoni Tower vagy a windsori kastély, sikerül a második helyre „befutni”.

Az angol turisztikai látványosságok tízes listája:

1. Stonehenge2. HMS Victory3. Liverpooli katedrális4. Tamworthi kastély5. Lincolni katedrális6. Hadrianus fala7. Yorki székesegyház8. Erddig9. Brewery müvészeti központ10. Altoni tornyok

Az első osztályú Victory sorhajót 1759-ben kezdték el építeni a hadiflotta számára. A háromsoros ágyúfedélzeten összesen 100 db ágyút helyeztek el, és ezzel a Victory korának egyik legerősebb hajója lett. 1765-ben bocsátották vízre, de csak 1778-ban állították szolgálatba.Ezután majdnem 40 éven át zászlóshajóként alkalmazták, miközben olyan parancsnokai voltak, mint Kempenfelt, Howe, Hood, Jervis és Saumarez admirálisok. A Victory részt vett az 1781-es ushanti és az 1797-es St. Vincent-i csatában. A HMS Impregnable hajó elsüllyedése után, 1799-ben a HMS Victoryt teljesen felújították.1803 májusa és 1805 októbere között Horatio Nelson admirális mediterrán flottájának volt a zászlóshajója. Nelson 18 hónapon át blokád alatt tartotta Toulonban a Villeneuve admirális irányítása alá tartozó francia flottát. A franciáknak végül csak 1805 márciusában sikerült áttörniük a zárlatot. Az időközben üldözőbe vett hajóhad október 19-én kénytelen volt a spanyol Cádiz kikötőjébe menekülni. Ekkor azonban már bizonyossá vált, hogy a tengeri ütközet elkerülhetetlen. A csatát utóbb 1805. október 21-én a Cádiztól délre fekvő Trafalgar-fok közelében vívták meg. A Victory vezette angol flotta 27 sorhajóból, míg a Bucentaure-on parancsnokoló Villeneuve admirális francia-spanyol egyesített armadája 33 hajóból állt. Nelson ekkor zászlójelekkel minden hajónak a tudtára adta: „England Expects That Every Man Will Do His Duty” (Anglia elvárja, hogy mindenki megtegye kötelességét), amely az angol haditengerészet máig legismertebb jelzése. A Victory először megtámadta a francia zászlóshajót, a Bucentaure-t, amelyen óriási rombolást végzett. E hajó 643 főnyi legénységéből 300-an életüket vesztették, és több mint 200-an megsebesültek. Azonban a Victory is súlyosan megsérült, de tovább folytatta a harcot a Redoutable ellen. Eközben egy francia mesterlövész halálos sebet ejtett Nelsonon, aki 16 óra 30-kor meghalt. Ekkor Collingwood vette át a parancsnokságot, de az ütközet ekkor már lényegében eldőlt. A Victory 821 főnyi legénységéből mindössze 57 ember halt meg, és 102 megsebesült.

A HMS Victory sérüléseit később kijavították, és a hajó újból szolgálatba állt. Megfordult a Balti-tengeren és a spanyol partok közelében, végül 1812-ben befutott Portsmouthba, ahol tartalékállományba helyezték. A HMS Victory ma a haditengerészet legismertebb történelmi hajója. Jelenleg is a portsmouthi kikötőben horgonyoz. Napjainkban az admiralitás második lordjának és a Honi Tengerészeti Parancsnokság főparancsnokának a zászlóshajója, valamint a világ legöregebb, szolgálatban álló hadihajója címmel is büszkélkedik.

A HMS Victory főbb müszaki adatai (az 1805-ös állapot szerint)

Vízkiszorítás: 3500 tonnaHosszúság: 69 mSzélesség: 15,7 mSzemélyzet: 821 főFegyverzet: alsó fedélzet: 30 db 32 fontos ágyú, középső fedélzet: 28 db 24 fontos ágyú, felső fedélzet: 30 db 12 fontos ágyú, tatfedélzet: 12 db 12 fontos ágyú, előfedélzet: 2 db 12 fontos közepes és 2 db 68 fontos nehézágyú

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

2024. július 22-én újabb mérföldkövet jelentő eseményt regisztrálhatott a Szlovák Légierő: megérkezett az első két F-16 Block 70 vadászbombázó északi szomszédunk Malacky-Kuchyňa Légibázisára.

  NÉPSZERŰ HÍREK