2024. 04. 24. szerda
György
: 394 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Késik a Hummer terepjáró utódja

Art of WAR  |  2007. 10. 04., 20:47

Az amerikai hadsereg és a tengerészgyalogság több mint 20 milliárd dollárért vásárol aknabiztos MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) járműveket. A csapatok támogatják a kezdeményezést, ám néhány tábornok kevésbé rózsásan látja a jövőt az MRAP járművekre való gyors átállás miatt. Jelenleg azonban az aknabiztos járművekben nagyobb esélyük van a katonáknak arra, hogy életben maradjanak.

Ha tehát minden katonának, aki bombamerénylet áldozatává vált, lehetősége nyílt volna arra, hogy az útszéli bombák robbanásának ellenálló jármüben utazzon, akkor a veszteségek 65%-kal kisebbek lennének. Az Irakban megsebesült katonáknak körülbelül a fele ilyen bombatámadásokban sérül meg. Ez az oka annak, hogy a hadsereg és a tengerészgyalogság is ezeket a jármüveket szeretné használni a veszélyeztetett területeken. A sebesültek száma így előreláthatólag harmadával csökkenne.

A rendszeresített MRAP jármüvek közül a Cougar a legelterjedtebb. Ennek a jármünek, ill. a nagyobb Buffalónak az üzemeltetése drágább, továbbá lomhábbak, még a páncélozott Hummernél is. Mindezek ellenére az MRAP jármüvek életeket mentenek. A Cougar és a Buffalo jármüvek az utasokat, valamint a kulcsfontosságú jármüalkatrészeket a bombák robbanóerejének ellenálló „buborékba” zárják, így védve őket, illetve azokat. A golyóálló Cougarok és Buffalók megépítése során ugyanazt a dél-afrikai cégek által kifejlesztett szerkezetet alkalmazzák, mint amilyet a dél-afrikai haderőknek szállított taposóakna-álló jármüvekben is használtak. Ezek nagy sikert arattak az 1980-as években. A dél-afrikai technológia 1998-ban került az USA-ba, és már alkalmazták is a Balkánon állomásozó békefenntartók jármüveinél. Az MRAP alapvetően egy teherautó (kb. 12 tonnás súllyal), amit úgy alakítanak ki, hogy ellenálljon a bombáknak és az aknáknak. Ára körülbelül 5-10-szer nagyobb, mint egy páncélozott Hummeré. A jelenlegi MRAP-flottából a Buffalók száma több százra tehető. A Buffalo egy 23 tonnás jármü, amely valójában a Peterbuilt Mac-10 típusú kamion alaposan módosított változata. Ára (740 000 dollár) a kisebb méretü Cougaréval nagyjából azonos, páncélzata pedig géppuskalövedéknek is ellenáll.

Az MRAP-k fenntartási és müködtetési költsége sokkal magasabb, mint a Hummeré. Ez jelenti az igazán nagy problémát a jövőre nézve. További probléma, hogy jellegzetesen főleg Irakban jelentős az útszéli bombatámadások végrehajtása. Mihelyt az amerikai csapatok kivonulnak Irakból, a katonaságnak már nem lesz szüksége az MRAP-kre. Ugyanakkor ezek a jármüvek közkedveltek több civil szervezetnél is, valamint olyan nemzeteknél, ahol gyakoriak a lázadások. Ezáltal az USA használt jármüként számukra el tudná adni az MRAP-ket. Ellenkező esetben raktárba kerülnének, mivel a magas üzemeltetési költség bizonyára negatív médiavisszhangot váltana ki.

Ugyanakkor 20 000 db MRAP raktárban való tárolása sem tünik igazán jó választásnak. Ennek következtében az amerikai hadügyminisztérium leállította a Hummer utódjának, a JLTV-nek (Joint Light Tactical Vehicle) a fejlesztését, részben azért, mert a bombatámadások a jövőben akár állandó fenyegetéssé is nőhetnek. Természetesen a bombák és aknák által jelentett veszélyek már több mint egy évszázada jelen vannak. Az MRAP-kkel azonban az amerikai gyalogság jelentősen képes csökkenteni sérültjeinek számát, ami mind a közvéleményben, mind a sajtóban támogatásra talál.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 03., 10:37
A Taiho vagyis Nagy Főnix (más fordítás szerint Óriás Főnix) 1944 nyarán a japán flotta legújabb, legmodernebb és egyben legerősebb repülőgép-hordozójának számított.
2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 23., 11:30
Katonai és védelmi ipari együttműködési lehetőségekről tárgyalt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter az Egyesült Arab Emírségekben Mohammad Fadhel Al Mazrouei-vel, az Öböl-menti állam védelmi ügyekért felelős államminiszterével.
2024. 04. 22., 10:34

Tata, ahol most jó katonának lenni!

Fokozott Hanghatás podcast: beszélgetés Tóth István ezredessel, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár parancsnokával.
2024. 04. 19., 10:08
A NATO a világ legnagyobb, legsikeresebb és valóban működő katonai védelmi szövetsége, de nincs NATO a nemzeti haderők nélkül – jelentette ki a honvédelmi miniszter április 18-án, csütörtökön Nyíregyházán.
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.

  JETfly Magazin

Májusi programajánlónkban sok repülős programot találhatnak Olvasóink, hiszen repülőnapok, családi napok, nyílt napok és egyéb rendezvények is várják a látogatókat!