2024. 03. 03.
Kornélia
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gondok vannak az új kínai harci helikopterrel

Art of WAR  |  2007. 10. 10., 20:13

Kína már hosszabb ideje dolgozik saját fejlesztésű harci helikopterén, képek azonban nemrég jelentek csak meg róla. Meglepő, hogy az 1989-es fegyverembargó ellenére (amelyet jórészt csak a nyugati világ államainak egy része vezetett be) a WZ10 hajtóművei kanadaiak (Pratt & Whitney Canada PT6C-67Cs), közvetve pedig amerikai technológián nyugszik. A kanadai cég azzal magyarázkodik, hogy a hajtóműveket egy kifejlesztendő új civil szállítógéphez szállították. A magyarázat abban rejlik, hogy ezeket a hajtóműveket kettős célúnak sorolták be (katonai, civil), így eladásuk teljesen legális. Arról ne is beszéljünk, hogy az embargó gyakorlatilag már halott.

A fejlesztési munkálatok még a kilencvenes években kezdődtek, ám úgy tünik, nem sikerült különösebben jól haladni, ugyanis az ezredfordulóra Kína különböző külföldi cégektől próbált segítséget kérni. Köztük találjuk a dél-afrikai Denelt is, amely a jelenleg „kihalásra ítélt” Rooivalkot fejlesztette. Velük nem sikerült megállapodni, viszont a Eurocopterrel és az Agusta/Westlanddel igen. Utóbbi az erőátviteli mü tervezésében, míg előbbi a rotor kialakításában segített, illetve általános tanácsadói feladatokat is ellátott. Így talán nem meglepő, hogy a gép sok tekintetben hasonlít a Eurocopter Tiger harci helikopterére.

A Bundeswehr Tiger harci helikoptere. Mester...

A hajtómüveket a Pratt & Whitney kanadai leányvállalata szállította, ám az amerikai anyavállalatra feltehetőleg nehezedő politikai nyomás miatt a jövőben nem adnak el több ilyen típusú hajtómüvet Kínába. Ezzel a kínai WZ-10 helikopterprogram valószínüleg pár éves késést kénytelen elszenvedni, hiszen vagy más hajtómüvet kell beszerezni, s ezzel az egész típust át kell tervezni, vagy kínai mérnökök megpróbálnak a jelenlegi hajtómü „lemásolásával” újat kifejleszteni (mint ahogy ezt a például az orosz AL-31FN hajtómü esetében is tették – bár a másolt változat, a WS-10A sok tekintetben nem éri el az orosz hajtómü jellemzőit).

...és tanítványa, a kínai WZ-10-es

A helikopter kialakítása – nyilván a Eurocopter szerepének köszönhetően – a nyugati formavilágot idézi. A gép elsődleges feladatköre közé páncélosok elhárítása tartozik, ám feltehetőleg légi célok ellen is alkalmazható. Ennek megfelelően a szárnycsonkok alatti négy függesztési pontra összesen tizenhat rakéta szerelhető. Szóba a HJ-9 rakéta jöhet (amely teljesítményében nagyjából az amerikai TOW-nak felel meg), ám könnyen lehet, hogy HJ-10 rakétákkal (Hellfire-hez fogható) is kompatibilissé teszik. Gépágyújának átmérője egyes források szerint csupán 23 mm, ami manapság már sokszor gyengének bizonyulhat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.