2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gondok vannak az új kínai harci helikopterrel

Art of WAR  |  2007. 10. 10., 20:13

Kína már hosszabb ideje dolgozik saját fejlesztésű harci helikopterén, képek azonban nemrég jelentek csak meg róla. Meglepő, hogy az 1989-es fegyverembargó ellenére (amelyet jórészt csak a nyugati világ államainak egy része vezetett be) a WZ10 hajtóművei kanadaiak (Pratt & Whitney Canada PT6C-67Cs), közvetve pedig amerikai technológián nyugszik. A kanadai cég azzal magyarázkodik, hogy a hajtóműveket egy kifejlesztendő új civil szállítógéphez szállították. A magyarázat abban rejlik, hogy ezeket a hajtóműveket kettős célúnak sorolták be (katonai, civil), így eladásuk teljesen legális. Arról ne is beszéljünk, hogy az embargó gyakorlatilag már halott.

A fejlesztési munkálatok még a kilencvenes években kezdődtek, ám úgy tünik, nem sikerült különösebben jól haladni, ugyanis az ezredfordulóra Kína különböző külföldi cégektől próbált segítséget kérni. Köztük találjuk a dél-afrikai Denelt is, amely a jelenleg „kihalásra ítélt” Rooivalkot fejlesztette. Velük nem sikerült megállapodni, viszont a Eurocopterrel és az Agusta/Westlanddel igen. Utóbbi az erőátviteli mü tervezésében, míg előbbi a rotor kialakításában segített, illetve általános tanácsadói feladatokat is ellátott. Így talán nem meglepő, hogy a gép sok tekintetben hasonlít a Eurocopter Tiger harci helikopterére.

A Bundeswehr Tiger harci helikoptere. Mester...

A hajtómüveket a Pratt & Whitney kanadai leányvállalata szállította, ám az amerikai anyavállalatra feltehetőleg nehezedő politikai nyomás miatt a jövőben nem adnak el több ilyen típusú hajtómüvet Kínába. Ezzel a kínai WZ-10 helikopterprogram valószínüleg pár éves késést kénytelen elszenvedni, hiszen vagy más hajtómüvet kell beszerezni, s ezzel az egész típust át kell tervezni, vagy kínai mérnökök megpróbálnak a jelenlegi hajtómü „lemásolásával” újat kifejleszteni (mint ahogy ezt a például az orosz AL-31FN hajtómü esetében is tették – bár a másolt változat, a WS-10A sok tekintetben nem éri el az orosz hajtómü jellemzőit).

...és tanítványa, a kínai WZ-10-es

A helikopter kialakítása – nyilván a Eurocopter szerepének köszönhetően – a nyugati formavilágot idézi. A gép elsődleges feladatköre közé páncélosok elhárítása tartozik, ám feltehetőleg légi célok ellen is alkalmazható. Ennek megfelelően a szárnycsonkok alatti négy függesztési pontra összesen tizenhat rakéta szerelhető. Szóba a HJ-9 rakéta jöhet (amely teljesítményében nagyjából az amerikai TOW-nak felel meg), ám könnyen lehet, hogy HJ-10 rakétákkal (Hellfire-hez fogható) is kompatibilissé teszik. Gépágyújának átmérője egyes források szerint csupán 23 mm, ami manapság már sokszor gyengének bizonyulhat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.