Az Airbus A380 típusa felkeltette az USA légierejének (USAF) érdeklődését, mind mint teherszállító gép, mind mint elnöki különgép. Az Airbus illetékeseit még idén nyáron keresték meg, elsősorban az A380F (F mint Freighter, azaz teherszállító) paramétereire voltak kíváncsi. A típust hadászati szállítógépként használnák. Az AMC (Air Mobility Command – Légi Szállítási Parancsnokság) természetesen választ is kapott, s előreláthatólag decemberben tartanak majd egy prezentációt is.
A kérés összefügghet az USAF azon modernizálási programjával, amelyben a Lockheed Martin C-5 szállítógépek új hajtómüvel való ellátását hivatott megvalósítani. A gond ugyanis az, hogy a típus üzemeltetése rendkívül költségessé vált, az új hajtómüvek beszerzése és beépítése pedig a légierő számításai szerint – amit a kivitelező Lockheed Martin vehemensen tagad – másfélszer vagy akár kétszer annyiba is kerülhetnek. Egyébként messze nem ez az első eset, hogy a Lockheed Martin nem tud a tervezett büdzsé keretein belül maradni. A fent leírtaktól függetlenül az AMC az A380 mellett az A340-600 és az A330-200 iránt is érdeklődött, amelyek potenciális VIP-gépként szolgálhatnának. A légierő VC-25 gépe (az Air Force One, azaz az elnöki különgép) a Boeing 747-200 típuson alapszik. Ezt a kilencvenes évek elején vezették be, s mostanra kora, illetve gazdaságtalan hajtómüvei miatt számos légitársaság a típus kivonására készül. Ugyanez a sors vár az E-4 légi vezetési pontra is. A Boeing természetesen tisztában van azzal, hogy az USAF-nak le kell cserélnie ezen gépeit, s csereként a 747-8 típust ajánlja, amely a tervek szerint 2009-től áll szolgálatba. A cég számára felbecsülhetetlen presztízsveszteség lenne, ha nem az ő repülőgépük lenne az USA elnöki gépe, hiszen ezt mindig is ők adták. Intő jel lehet számukra, hogy az elnöki helikoptert, a Marine One-t már az EADS szállítja, letaszítva trónjáról az örökös beszállítót, az amerikai Sikorskyt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |