A kínai légierő állítólag nincs megelégedve az AWACS (Airborne Warning and Control System) változatú új IL-76 és Y8-as repülőgépeivel. Egyes vélemények szerint a Boeing 737-800 utasszállító repülőgép alkalmasabb lenne az AWACS rendszer alkalmazására. A Boeing gép mellett több érv is szól, többek között az, hogy kisebb méretű, kedvezőbbek a karbantartási költségei, valamint jobb a megbízhatósága.
Az előzetes bejelentések alapján Kína saját fejlesztésü AWACS rendszere, a KJ-2000 ebben az évben kezdi meg szolgálatát. Ehhez azonban előzetesen egy lokátort is tervezni kellett, hiszen az Egyesült Államok hat évvel ezelőtt meghiúsította Kína azon tervét, hogy az izraeli Phalcon radart vásárolja meg. A KJ-2000 hatótávolsága megközelítőleg 300 kilométer körül van, továbbá a számítógépes rendszer 5-10 vadászrepülőgép irányítására, valamint tucatnyi ellenséges célpont folyamatos nyomon követésére is alkalmas.
Az 54 tonnás, propelleres Y8 (amely az orosz An-12 alapján készült) és a 157 tonnás IL-76 látszólag kevésbé megbízható, ráadásul fenntartása jóval többe kerül, mint a két hajtómüves, 79 tonnás Boeing 737-800-é, melyet a kínai légitársaságok már 1999 óta használnak.