Mint arról már lapunk is beszámolt, a kolumbiai haditengerészet nagy harcot vív a kábítószercsempészek ellen. A napokban ismét lefüleltek egy kokaint szállító tengeralattjárót, amely az előző fogáshoz hasonlóan szintén több tonna tiltott rakományt szállított. A személyzet elsüllyesztette a tengeralattjárót, még mielőtt a haditengerészek a helyszínre érhettek volna. A csempészeket végül is sikerült elfogni, és a ruhájukon talált kábítószernyomok terhelő bizonyítékként szolgáltak.
A statisztikák azt mutatják, hogy a kábítószer-csempészet valós probléma a Csendes-óceán partjainál, ugyanis az elmúlt három évben 18, az utóbbi négy hónapban pedig 4 hasonló eset is történt. A kolumbiaiak arról viszont nem adtak ki bővebb információt, hogy tervezik-e egy új légi felderítőrendszer bevezetését vagy az Egyesült Államok támogatásának igénybevételét a hatékonyabb tengeri felügyelet érdekében. A nagyobb biztonság elérése végett a kolumbiai légierő megerősítette jelenlétét a veszélyeztetett területeken, és a haditengerészet is kiveszi a részét a kábítószer terjedésének visszaszorításából.
A csempész-tengeralattjárókat a bünbandák külön erre a célra fejlesztik ki, amelynek darabonkénti költsége néhány százezer dollár körül mozog. Jobban belegondolva ez az összeg nem is sok, ahhoz képest, hogy a rakomány értéke esetenként megközelíti a 100 millió dollárt. A mini tengeralattjáró paramétereit tekintve hosszúsága 15-25 méter, 3-4 fős személyzet, valamint 3-10 tonna kokain elszállítására alkalmas. Ezek a „búvárhajók” nem a szó hagyományos értelmében vett tengeralattjárók.
Közkedvelt módszer tehát a víz alatti kábítószer-csempészet, a bünbandákat egyre jobb minőségü mini tengeralattjárók segítik értékes rakományaik szállításában.