Miközben Izrael izgatottan várja az új amerikai F-35-ös vadászbombázókat, mindenki tudatában van annak, hogy ez lesz az utolsó ember vezette típus, amelyből az ország vásárolni tud. Sok repülőgép tervező és katonai szakértő is alátámasztja ezt a feltételezést, ami részben onnan származik, hogy Izrael nagy hangsúlyt fektet a pilóta nélküli repülőgépek (UAV) fejlesztésére. Az Egyesült Államok mellett az izraeliek sem tétlenkedtek ugyanis, hiszen már az 1970-es évektől kezdve nagy lelkesedéssel vágtak bele a robotrepülőgépek fejlesztésébe.
Az izraeli UAV-k mindig is példaértéküek voltak még az amerikaiak számára is. Az iraki és afganisztáni bevetések során is nagy szerep jutott az UAV-nek, hiszen segítségükkel, sokkal hatékonyabban szállhattak szembe az ellenséggel. Az izraeli fegyverek főleg a megbízhatóságuk és az alacsony fenntartási költségeik miatt népszerüek.
Az F-35-ösök még évtizedekig szolgálatban állnak majd, de Izrael amerikai és európai gyártók segítségével szeretné megépíteni az F-35-ösök ember nélküli utódját körülbelül 2030-ra, mivel megfelelő partnerek nélkül nem lenne képes a tervek tökéletes kivitelezésére.
Az F-35-ösök helyettesítése nagy mérföldkő lesz a repülőgépek történelmében. Az első generációs vadászgépek (az amerikai F-86 és az orosz MiG-15) még az 1940-es évekből származnak. Az 1950-es években aztán megjelent a második generáció (amerikai F-104 és orosz MiG-21), amit egy évtizeddel később követett a harmadik, olyan típusokkal, mint például az amerikai F-4 és az orosz MiG-23. A negyedik generáció megjelenése már az 1970-es és 1980-as évekre tehető, amelynek többek között olyan típusokat köszönhetünk, mint az F-15, F-16, F-18, az orosz MiG 29 és Szu-27, valamint a francia Mirage-2000.
Jelenleg már az ötödik generáció korát éljük, olyan repülőgépekkel, mint az F-22 és az F-35. Ez az ötödik generáció egyben az utolsó generációnak minősül az ember vezette modelleknél, hiszen a jövőt már az egyre modernebb robotrepülőgépek jelentik majd…