A NATO sikeresen befejezte az SRV1 (Submarine Rescue System) elnevezésű mélytengeri mentőegységének a tesztelését. A különleges jármű elsősorban a bajba jutott tengeralattjárók személyzetének kimentésére alkalmazható. A legénység mindössze három főből áll, ugyanakkor tizenöt másik személy szállítására alkalmas. A mentőegységet úgy alakították ki, hogy az beférjen a nagy méretű szállítógépekbe, így gyorsan eljuttatható a bevetés helyszínére.
A kis méretü, 27 tonnás mentőegység akár 900 méter mélyre is lemerülhet (ennél mélyebbre a nagy nyomás miatt a katonai tengeralattjárók sem merülnek) és akkumulátorainak segítségével négy órán keresztül dolgozhat egy feltöltéssel. A tervezés során fontos szempont volt, hogy alkalmas legyen szinte az össze jelenleg ismert és szolgálatban álló tengeralattjáró típushoz csatlakozni.
Az amerikaiak már eddig is rendelkeztek kis méretü mentő tengeralattjárókkal. A Mystic nevü mélytengeri mentőegységet úgy alakították ki, hogy légi úton gyorsan lejuttatható legyen a világ bármely részére. Az oroszok sem maradhattak le, így a Kurszk emlékezetes tragédiájához hasonló esetek elkerülése érdekében egy új mélytengeri kutató és mentőkabint építettek, melyet még egy másik követ majd. A Project 16810-es típus fejlesztése 2002-ben kezdődött, elkészülte után a Rusz elnevezést kapta. A különleges szerkezet titánból és üvegszál erősítésü anyagokból épült váza lehetővé teszi, hogy akár hatezer méteres mélységig képes legyen különböző feladatok elvégzésére. A mélytengeri kabin tömege 25 tonna, maximális sebessége 3 csomó, a víz alatti folyamatos munkavégzés időtartama 10 óra. A kabin személyzete 2 fő. A Rusz alkalmazható a tengerfenékre süllyedt tengeralattjárók személyzetének megmentésére, javítási, kutatási és tudományos feladatok végrehajtására. 2006 decemberében a kabin sikeres, mélytengeri kísérleti merülést hajtott végre az Azori-szigetek közelében.
Az SRV1-et Norvégia zord északi vizein tesztelték valós körülmények közepette.