2024. 09. 19. csütörtök
Vilhelmina
: 394 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az angolok feldaraboltak egy német tengeralattjárót

Art of WAR  |  2008. 04. 28., 19:17

Az 1993-ban kiemelt U-534-es jelzésű tengeralattjárót még 1996 tavaszán szállították Nagy-Britanniába, ahol a Birkenhead közelében lévő Mortar Mil Quay-ben – mint a II. világháború egyik félelmetes harceszközét – turista látványosságként kiállították. Időközben azonban végleg bezárták az emlékhelyet. Az U-534-et pedig, szakemberek bevonásával, „egyszerűen” négy részre feldarabolták. Az U-Boot nemsokára Woodside-ben új környezetben lesz látogatható, ahol nemcsak körbe lehet járni a különálló részeit, de megtekinthetők lesznek a belső szerkezeti elemei is.

A IXC/40 típusú U-534-es jelzésü tengeralattjárót még 1941. április 10-én rendelték meg a német hadigépezet számára. Az építési munkálatokat 1942. február 20-án, a hamburgi Deutsche Werft AG-nél (Werk 352) kezdték meg. Az U-Boot-ot végül 1942. szeptember 23-án bocsátották vízre. Az 1942. december 23-án szolgálatba álló hajóegység parancsnoka Herbert Nollau (1916-1968) volt, aki 1945. május 5-ig töltötte be tisztségét. Nollau 1943. október 1-től már Kapitänleutnant rendfokozatot viselt.

Az U-534 először 1942. december 23. és 1943. május 31. között, a Balti-tengeren a 4. flottillánál vett részt kiképzésen. Ezután 1943. június 1. és 1944. október 31. között a 2. flottilla, majd 1944. november 1. és 1945. május 5. között pedig, a 33. flottilla állományában volt bevetésen. A búvárhajóval összesen hat utat, ebből három őrjáratot, hajtott végre a legénysége. 1944 augusztusában az U-534-et is felszerelték a Schnorchel elnevezésü tenger alatti készülékkel. 1944. augusztus 27-én az angol 172/B század egyik Wellington típusú repülőgépe megtámadta a tengeralattjárót, ám a németek ekkor még sikeresen elhárították a veszélyt. A gépet a fedélzeti fegyverek segítségével lelőtték a matrózok. A II. világháború végéig tartó müködésük során azonban hajót nem rongáltak, illetve nem süllyesztettek el.

Az U-Boot végzete 1945. május 5-én következett be. Azon a napon, Kattegat körzetében, a dániai Helsingor-tól Észak-Nyugatra, egy újabb légi támadás érte a tengeralattjárót. A Royal Air Force (RAF) 547/E századának egyik Liberator típusú négymotoros gépét, a németek még ezúttal is lelőtték. A 86/G század másik repülőgépe viszont, közvetlenül a második rácsapás után, immár sikeresen elsüllyesztette az U-534-et. A G – „George” bombacélzója Neville Baker (Flying Officer) volt, aki összesen 10 mélységi bombát irányzott a búvárhajó felé. A Liberator parancsnoka John Nicol (Warrant Officer) később megkapta az angol DFC kitüntetést. A támadás során az egyik bomba éppen a tengeralattjáró fedélzetére esett, de onnan lepattant, majd a vízbe pottyant, és végül a hajótest alatt robbant fel. A detonáció következtében hárman életüket vesztették a 49 fős német legénységből, miközben a végzetes találatot kapott – de egészben maradt – hajó, közel 50 évre hullámsírba merült. A személyzet életben maradt tagjai mentőcsónakok segítségével menekültek meg.

Végül 1993-ban, a Warship Preservation Trust közremüködésével – nagy nyilvánosság közepette – sikeresen kiemelték az U-534-et, mint a II. világháború egyik félelmetes német harceszközét. 1996 májusában szállították át Angliába, ahol a Liverpool közeli Birkenhead-i Mortar Mil Quay-ban, a Historic Warships Museum részeként volt kiállítva. E hadihajós emlékhelyet azonban a múlt évben végleg bezárták. Éppen ezért, már 2007 júniusában, elsőként röppent fel az az első hallásra meghökkentő hír, hogy az U-534-es szétvágását tervezik. Azóta mérnökök bevonásával megtörtént már a búvárhajó szakszerü feldarabolása. Ezek egyenként is közel 240 tonnát nyomnak, amelyek elszállítását – a Mersey-folyón keresztül – a Merseytravell vállalta magára. Az acélcápa ezentúl Woodside-ban, új környezetben lesz látható. Az érdeklődők, pedig kívül-belül is megtekinthetik majd a tengeralattjárót. A tengerészeti emlékek mellett, egy Enigma kódoló készüléket is bemutató új kiállítás, előre láthatólag 2008 júliusától nyílik meg a nagyközönség előtt. Neil Scales, a Merseytravell igazgatója – az Imperial War Museum megerősítése nyomán – elmondta, hogy napjainkban e hajóosztályból mindössze csak 4 darab teljes méretü és eredeti U-Boot található a világon, ebből egy Angliában, kettő Németországban, valamint az U-534 egyik testvérhajója pedig, Chicago-ban.

Az U-534 1942. december 23. és 1945. május 5. között összesen hat utat és három őrjáratot hajtott végre, miközben legénysége 157 harckészültségi napot töltött a tengeren

1. 1944. április 27. Kiel – 1944. május 6. Bergen (9 nap)2. 1944. május 8. Bergen – 1944. augusztus 13. Bordeaux (97 nap – őrjáraton)3. 1944. augusztus 25. Bordeaux – 1944. október 24. Kristiansand (60 nap – őrjáraton)4. 1944. október 25. Kristiansand – 1944. október 28. Flensburg (3 nap)5. 1945. május 1. Kiel – 1945. május 2. Koppenhága (1 nap)6. 1945. május 5. Koppenhága – útközben elsüllyesztették (utolsó őrjáraton)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A hajófedélzetre szánt típusok többségét direkt erre a speciális szerepkörre tervezik. Természetesen olyan helyzet is létezik, amikor a meglévő technikát alakítják át erre a cseppet se egyszerű feladatra.

  NÉPSZERŰ HÍREK