2024. 03. 02. szombat
Lujza
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csupán blöff a megújuló orosz hadiflotta?

Art of WAR  |  2008. 06. 02., 20:17

Bár az orosz állami és katonai vezetők gyakran tesznek említést a grandiózus flottafejlesztési programok beindításáról, a valóságban a hadihajók és tengeralattjárók építése meglehetősen vontatottan halad. Napjainkban a fő hangsúly a nukleáris csapásmérő erő megújításán és fejlesztésén van, így nem véletlen, hogy a vadonatúj Borej-osztályú SSBN (nukeláris meghajtású ballisztikus-rakéta hordozó) egységek építése élvez prioritást. De mi a helyzet a többi programmal?

Oroszország az egykori szovjet flotta állományából rengeteg hadihajót és tengeralattjárót örökölt, ezek nagy része azonban kivonásra került elavultságuk, illetve finanszírozási nehézségek miatt. Egy komoly hadiflotta fenntartása még békeidőben is hatalmas költségekkel jár, nem csoda tehát, hogy a birodalom összeomlása utáni általános pénztelenségben a haditengerészetnek jutó források is jelentősen csökkentek. Ennek eredményeképpen napjainkra az egykori Vörös Flotta már csak árnyéka korábbi önmagának, igaz közben a Putyin elnöksége alatt megizmosodó és ismét magára találó Oroszország immár tud és akar is költeni a haditengerészetre.

Hadihajó roncstemető a Google Earth müholdképén. A szolgálatból kivont, elavult hadihajók szétbontása és ártalmatlanítása is lassan halad, ami komoly környezetvédelmi nehézségeket okoz. Főleg a nukleáris meghajtású tengeralattjárók szakszerü és gyors szétbontása lenne elengedhetetlen...

Az elmúlt években számos terv látott napvilágot a flotta fejlesztéséről, sőt ígéretesebbnél ígéretesebb konstrukciókat is bemutattak, ennek ellenére a tényleges építés elég lassan halad. Jelenleg három Borej-osztályú SSBN csapásmérő tengeralattjáró készül a hajógyárakban, és mindössze egy darab SSN (támadó) egység. A felszíni egységek esetében sem sokkal jobb a helyzet, hiszen az új Gorskov-osztályú fregattok és Steregushchiy-osztályú korvettek szolgálatba állítása is késik.

A tervek szerint a Delta-osztályú tengeralattjárók egy része is leváltásra kerül

Az orosz haditengerészet jelenleg mintegy tucatnyi SSBN (Delta III és Delta IV, illetve Typhoon-osztályok) és dupla ennyi SSN tengeralattjáróval rendelkezik, ugyanakkor a felszíni erők egyetlen repülőgép-hordozóból, 5 cirkálóból, 17 rombolóból, 11 fregattból és 50 különféle kisebb hadihajóból állnak. Ezek egy része azonban nem is üzemképes, vagy éppen javításon van, így cseréjük és modernizálásuk elengedhetetlen, ha az oroszok ismét komoly katonai jelenlétet kívánnak fenntartani a világtengereken.

Az egykori Kirov-osztályba tartozó hatalmas méretü Nagy Péter rakétás cirkáló kétségkívül komoly harcértéket képvisel, a flottának azonban inkább lenne szüksége több tucatnyi új rombolóra és fregattra, mint az ilyen monstrumokra

Makettekben nincs hiány, a hajógyárakban azonban elég lassan készülnek csak az új egységek

Főleg a repülőgép-hordozó flotta felállítása kerül majd sokba az orosz adófizetőknek, ugyanakkor ezek gyártását még el sem kezdték, és az eddig napvilágot látott tervek sem tünnek teljesen kiforrottnak.

Kérdés persze, hogy Medvegyev, az új orosz elnök folytatni akarja e egyáltalán elődje fegyverkezési terveit. Az ugyanis tény, hogy a csapásmérő eszközök (új Topol-M rakéták, Tu-160-as bombázók, Szu-34-es vadász-bombázók és Borej-osztályú SSBN tengeralattjárók) építése és modernizációja folyamatban van, a többi terv azonban (új repülőgép-hordozók, 5. generációs vadászgépek, SSN tengeralattjárók, stb.) sok esetben inkább tünik blöffnek, mint valóságnak...

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.