Kína repülőgép-hordozó építési programja az egykori szovjet Kuznyecov-osztályú egység, a félkészen megvásárolt Varjag konstrukciójára alapul, melynek építése 1992-ben torpant meg. A 67.500 tonna vízkiszorítású Varjag 2002 óta áll az ország északi részén található Dalian hajógyárban, a tervek szerint azonban a kínai haditengerészet kiképző repülőgép-hordozóként állítaná hadrendbe, a szükséges karbantartási és befejezési feladatok elvégzése után.
2006-ban egy nagyobb felújítást végeztek el a Varjagon, többek között az egész hajótestet felújították, ugyanakkor a fegyver-rendszerek, az elektronikai és meghajtási részek beépítése csak nemrég kezdődött el. A jelek szerint azonban a munkálatok akadozva haladnak, ami akár azt is jelentheti, hogy a hajó hadrendbe állítása késni fog. Mindemellett olyan hírek is napvilágot láttak, hogy a CSSC Jiangnan Shipyard Corporation, az újonnan épült changxingi hajóépítő gyárban kívánja megkezdeni az új hazai repülőgép-hordozó programot. Meg nem erősített információk szerint 1-2 darab közepes méretü (50.000 – 60.000 tonna vízkiszorítású) repülőgép-hordozót fognak megépíteni, valószínüleg a Varjag alapján. Ha a híresztelések igaznak bizonyulnak, akkor ezek a hajók leghamarabb 2015-ben kezdhetik meg szolgálatukat a kínai haditengerészetnél.
2003-ban a China State Shipbuilding Corporation megállapodást kötött Shanghaj illetékes hatóságaival, hogy új helyre költözzenek a Huangpu folyó mentén (Changxing városközpontja mellett) található hajógyárak. Ez az elképzelés Shanghaj városának terjeszkedését segítette elő, továbbá lehetőséget teremt Changxing újonnan épülő hajógyárainak nagyobb hajók építésére.
Az új changxingi gyár építése 2005 júniusában kezdődött el, kialakításának összköltsége eléri a 3.6 milliárd dollárt. Az építés első szakaszában egy 3.8 kilométer hosszú partszakaszon épültek meg a gyár különböző egységei. Ide települt át a CSSC Jiangnan Shipyard Corporation gyára is, amely ezáltal nagyobb hajóépítő kapacitással fog rendelkezni. Az első itt épülő hajó átadását 2009-re tervezik.
A China State Shipbuilding Corporation másik két leányvállalata, a Hudong-Zhonghua Shipbuilding Corporation és a Waigaoqiao Shipbuilding Corporation is a már említett partvidékre fog áttelepülni, így egy majd 8 kilométeres hajóépítő szakaszt létrehozva. A changxingi komplexum az előzetes tervek szerint 2015-re a világ legnagyobb hajóépítő gyárává fejlődhet. Helyi sajtóértesülések szerint, Kína szeretne lenni a világ legnagyobb hajóépítője, aminek első mérföldköve lehet a most épülő changxingi létesítmény. Méretei alapján repülőgép-hordozók építésére is alkalmas lesz.