Kína repülőgép-hordozó építési programja az egykori szovjet Kuznyecov-osztályú egység, a félkészen megvásárolt Varjag konstrukciójára alapul, melynek építése 1992-ben torpant meg. A 67.500 tonna vízkiszorítású Varjag 2002 óta áll az ország északi részén található Dalian hajógyárban, a tervek szerint azonban a kínai haditengerészet kiképző repülőgép-hordozóként állítaná hadrendbe, a szükséges karbantartási és befejezési feladatok elvégzése után.
2006-ban egy nagyobb felújítást végeztek el a Varjagon, többek között az egész hajótestet felújították, ugyanakkor a fegyver-rendszerek, az elektronikai és meghajtási részek beépítése csak nemrég kezdődött el. A jelek szerint azonban a munkálatok akadozva haladnak, ami akár azt is jelentheti, hogy a hajó hadrendbe állítása késni fog. Mindemellett olyan hírek is napvilágot láttak, hogy a CSSC Jiangnan Shipyard Corporation, az újonnan épült changxingi hajóépítő gyárban kívánja megkezdeni az új hazai repülőgép-hordozó programot. Meg nem erősített információk szerint 1-2 darab közepes méretü (50.000 – 60.000 tonna vízkiszorítású) repülőgép-hordozót fognak megépíteni, valószínüleg a Varjag alapján. Ha a híresztelések igaznak bizonyulnak, akkor ezek a hajók leghamarabb 2015-ben kezdhetik meg szolgálatukat a kínai haditengerészetnél.
2003-ban a China State Shipbuilding Corporation megállapodást kötött Shanghaj illetékes hatóságaival, hogy új helyre költözzenek a Huangpu folyó mentén (Changxing városközpontja mellett) található hajógyárak. Ez az elképzelés Shanghaj városának terjeszkedését segítette elő, továbbá lehetőséget teremt Changxing újonnan épülő hajógyárainak nagyobb hajók építésére.
![](http://www.haborumuveszete.hu/rovatok/hirek/kina_szeretne_lenni_a_vilag_legnagyobb_hajoepitoje/pic-02.jpg)
Az új changxingi gyár építése 2005 júniusában kezdődött el, kialakításának összköltsége eléri a 3.6 milliárd dollárt. Az építés első szakaszában egy 3.8 kilométer hosszú partszakaszon épültek meg a gyár különböző egységei. Ide települt át a CSSC Jiangnan Shipyard Corporation gyára is, amely ezáltal nagyobb hajóépítő kapacitással fog rendelkezni. Az első itt épülő hajó átadását 2009-re tervezik.
A China State Shipbuilding Corporation másik két leányvállalata, a Hudong-Zhonghua Shipbuilding Corporation és a Waigaoqiao Shipbuilding Corporation is a már említett partvidékre fog áttelepülni, így egy majd 8 kilométeres hajóépítő szakaszt létrehozva. A changxingi komplexum az előzetes tervek szerint 2015-re a világ legnagyobb hajóépítő gyárává fejlődhet. Helyi sajtóértesülések szerint, Kína szeretne lenni a világ legnagyobb hajóépítője, aminek első mérföldköve lehet a most épülő changxingi létesítmény. Méretei alapján repülőgép-hordozók építésére is alkalmas lesz.