2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sikerek előtt áll az orosz Jak-130 repülőgép

Art of WAR  |  2008. 07. 21., 07:33

Három évvel ezelőtt Oroszország a Jak-130 kiképző repülőgép gyártásának standardizálása mellett döntött, a gyártás pedig a múlt évben kezdődhetett el. Ezidáig az orosz légierő 56 darabot vásárolt, Algéria pedig 24 darabot rendelt, melyek leszállítása jövőre kezdődhet el. Az orosz légierő összesen 200 darabot kíván vásárolni a Jak-130 típusból, amellyel négy ezredet fognak felszerelni.

Ez a kiképző repülőgép először 12 éve emelkedett a magasba, de az orosz légierő akkor még nem engedhette meg magának a vásárlást. Amikor a pénz már nem jelentett akadályt újabb bonyodalom támadt, hiszen a MiG-AT típussal egy másik gyártó szintén előrukkolt egy kiképző repülőgéppel, ami versenytársat jelentett a Jak-nak. Három évvel ezelőtt azonban a légierő hivatalosan is engedélyt kapott a Jak-130 megvásárlására.

A Jak-130 alkalmas olyan manőverek oktatására, melyekre a vadászgépek képesek (Szu-27, MiG-29), továbbá könnyü csapásmérőként is bevethető. A 9 tonnás repülőgép maximális sebessége 1000km/óra, és körülbelül 10.000 órányi repülésre tervezték, hatótávolsága pedig 2000 kilométer. További 3 tonnányi egyéb felszerelés elszállítására is alkalmas (bombák, rakéták, üzemanyag tartályok). Oroszország 15 millió dollárért kívánja értékesíteni az oktató repülőgépet a külföldi vásárlóknak.

A Jak-130 (melynek első darabját két évvel ezelőtt kapta meg az orosz légierő) az L-29 és L-39 típusokat váltja fel. A típus a jelenleg használatban lévő legmodernebb oktató repülőgép, melynek egyik legnagyobb előnye, hogy könnyü harci repülőgépként is használható. Az orosz gyártó cég (Irkut) tervei között szerepel a Jak-130 alkalmazása, robotrepülőgép alapjaként. A 130-ason kívül egyéb típusok is fejlesztés alatt állnak, például az együléses verzió (Jak-131), egy felderítő, valamint egy négyüléses VIP szállításra alkalmas modell.

Algérián kívül Görögország, Malajzia és más nyugati országok is érdeklődnek a Jak-130 iránt. Ezt a típust eredetileg az olasz Aermacchi vállalattal közösen fejlesztették az oroszok, az együttmüködés azonban 8 évvel ezelőtt véget ért. Az olaszok azóta már a saját változatukat fejlesztik (M-346 néven), ami lényegesen drágább lesz, mint orosz megfelelője.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.