Oroszországnak egyre nagyobb fejtörést okoz a Kilo-osztályú tengeralattjárók pótlása, melyeket még a hidegháború idején állítottak hadrendbe. A sikeres konstrukciónak tekintett tengeralattjáróból 24 darabot örökölt Oroszország, majd megkezdték az új Lada-osztály fejlesztését. A szükséges anyagi források hiánya miatt azonban a tengeralattjárók építése megrekedt az 1990-es években.
A kiöregedő Kilo-osztályú tengeralattjárók pótlására az egyik lehetséges megoldást a Lada-osztály üzembe állítása jelentheti. Ezt a típust támadó és felderítő feladatokra szánják, és már körülbelül két éve tesztelik a képességeit. Ugyanakkor felszín, illetve tengeralattjáró elleni bevetéseken is alkalmazni kívánják. A tapasztalatok szerint a Lada-osztály lényegesen csendesebb, köszönhetően a speciális külső borításának és a halk propellernek. Paramétereit tekintve vízkiszorítása 1750 tonna, hossza 67 méter, személyzete pedig 38 fő, 6 darab 533mm-es torpedóvetővel továbbá aktív és passzív hanglokátorokkal van felszerelve.
Az alámerülést követően maximális sebessége elérheti a 39 km/órát, és körülbelül 245 méterre képes süllyedni. Képes akár 50 napot is eltölteni a tengeren, dízelmotorjának köszönhetően pedig akár 10.000 kilométer megtételére is alkalmas. Elektronikus periszkópja éjjellátó funkcióval, valamint lézeres optikai távolságmérővel is fel van szerelve. A Lada-osztály alkalmas az AIP (air independent probulsion) rendszer müködtetésére is. Oroszország mindig is élen járt az AIP rendszer fejlesztésében, az elmúlt évtizedben azonban a nyugat-európai országok megelőzték az oroszokat ebből a szempontból.
A Kilo-osztály egyik képviselője
Az első Lada-osztályú tengeralattjáró építése 1997-ben kezdődött meg, de pénzhiány miatt évekig álltak a munkálatok. Az első darab – melyet Amur névre kereszteltek – 2005-ben készült el.