2024. 02. 26. hétfő
Edina
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Orosz kísérleti lőtérré változhat Grúzia

Art of WAR  |  2008. 08. 09., 15:47

Az elmúlt napokban kirobbant, majd egyre jobban elmérgesedő grúz-orosz katonai konfliktus politikai hátteréről már sokféle elemzés napvilágot látott. Arról azonban egyelőre kevés szó esett, hogy a politikusok mellett a hadsereg vezetőinek és a fegyvergyártó cégeknek is előnyökkel járhat ez a háború, hiszen számos új, még fejlesztés alatt álló vagy éppen csak szolgálatba állított haditechnikai eszköz kipróbálására nyílik lehetőség valós harci körülmények között. Cikkünkben ezúttal a kulcsszerephez jutó légierő eszközeit vesszük górcső alá.

A hidegháború befejeződése és a Szovjetunió széthullása után az Orosz Légierő mélypontra került, melyből csak a Vlagyimir Putyin elnöksége alatt felvirágzó gazdaság megerősödése után kezdett kilábalni. A hatalmas kőolaj és földgáz exportbevételek révén ismét jelentős összegek jutottak a fegyveres erőknek, a légierőnek pedig kiemelten. Számos típus modernizációját kezdték meg és felgyorsították az új eszközök fejlesztését, illetve rendszerbe állítását is. Az oroszok ugyanis a hanyatlás éveiben sem állították le fejlesztéseiket, rengeteg ígéretes prototípust hoztak létre, melyek sorozatgyártására ugyan sokáig nem volt pénz, az elmúlt években azonban „leporolták” a terveket és a leginkább használhatóaknak felkészültek a gyártására. Ezek közül kiemelendő a Szu-34 többfeladatú csapásmérő harci repülőgép és a Mi-28 csatahelikopter. A modernizálás során ugyanakkor két sikertípust, a már sokszor bizonyított Szu-25-ös csatarepülőgépet és a Szu-24 bombázót favorizáltak.

A Szu-25 csatarepülőgép nélkülözhetetlen fontosságú az Orosz Légierő számára, ugyanakkor a szembenálló fél, a grúz haderő is alkalmazza

A részleges koncepcióváltás világos, a globális nagyhatalmi státusz visszaszerzése mellett – melyhez Tu-95 és Tu-160 stratégiai bombázók illetve ballisztikus-rakéta hordozó nukleáris tengeralattjárók kellenek – a helyi konfliktusok megoldásához nélkülözhetetlen harcászati repülőeszközök fejlesztése kapott prioritást. Egy ilyen jellegü konfliktus, mint a most kirobban grúz háború során főleg a csatarepülőgépek, vadász-bombázók és a harci helikopterek bevetése hozhat sikert. Természetesen a jól védett, stratégiai fontosságú célok (hidak, kormányzati épületek, laktanyák) ellen szerepet kaphatnak a robotrepülőgépeket indító bombázók is, a frontvonalban azonban inkább a Szu-24, Szu-25, Szu-34 és Mi-24 illetve az új Mi-28-asok bevetése célszerü.Az éles harci körülmények között végrehajtott intenzív teszt bevetések nagyon sok haszonnal kecsegtetnek, hiszen kiderülhetnek azok a javításra váró rejtett hibák, amelyek a normál tesztek során nem jöttek elő, és az üzemeltetés során is tapasztalatokat szerezhetnek a gépekkel. Egy jól megválasztott rotációs rendszerben növekedhet a típusra kiképzett pilóták rutinja, a fejlesztők pedig értékes adatokkal lesznek gazdagabbak. A minél többféle fegyverzet bevetése szintén lényeges, főleg a precíziós eszközök (lézer és GPS vezérlésü bombák, rakéták) alkalmazásának terén ugyanis az oroszok eddig lemaradásban voltak, most ezt is gyorsan behozhatják.

Modernizált Szu-25M Frogfoot csatarepülőgépek

Az 1980-as években szolgálatba állított, az afganisztáni hadszíntéren is sikeresen bevetett Szu-25 Frogfoot (Békaláb) csatarepülőgépet az amerikai A-10 típus szovjet/orosz változatának lehet tekinteni. A közel tizenhét tonnás csatarepülőgép alap fegyverzete egy 30 mm-es gépágyú, a felfüggesztési pontjain akár öt tonna fegyverzetet is képes célba juttatni legyen ez levegő-levegő rakéta vagy bomba. A kéthajtómüves együléses repülőgép hatótávolsága közel 1000 km legnagyobb repülési sebessége 900 km/óra közelében van.Ez a típus most másodvirágzását éli, hiszen 1999-ben az orosz hadvezetés úgy döntött, hogy a meglévő Szu-25 típusú repülőgépei közül nyolcvanat modernizál. A felújítással több, mint tíz évvel növelték a repülőgépek szolgálatban tarthatósági idejét, valamint a beszerelt új elektronikai eszközök lehetővé teszik, hogy a Szu-25SM intelligens bombákat és rakétákat is célba jutathasson. A navigációs rendszereket is fejlesztették, GPS-szel és több automatikus rendszerrel. A modernizálás segítségével több rendszer karbantartási szükséglete harmadára csökkent.A tervek szerint Oroszország nyolcvan Szu-25 típusú repülőgépet tart szolgálatban 2030-ig. Ezen tervezett időszak miatt még egy felújítási munkára lesz szükség a repülőgépeknél. Az első modernizált példányokat már át is adták a légierőnek, ezek tesztjellegü bevetése nem elképzelhetetlen a grúziai hadszíntéren sem.

Szu-24M Fencer frontbombázó

A Szu-25-ösöknél is nagyobb számban modernizálják a rendkívül nagy harcértéket képviselő Szu-24-eseket. A változtatható szárnyállású frontbombázót eredetileg a hidegháborús stratégia egyik fontos elemeként állították szolgálatba, feladata a NATO tagállamok távoli és jól védett célpontjainak elpusztítása lett volna. A Szu-24 típus már három évtizede szolgálja a légierőt, és a mintegy 1400 legyártott repülőgép harmada jelenleg is szolgálatban van. Modernizálásuk kiemelt fontossággal bír, egyes hírek szerint nem kevesebb, mint 300 példányt újítanak fel a következő években. Az Orosz Légierő már meg is kapta az első hat korszerüsített vadászbombázóját, melyeket intenzíven tesztelnek. A modernizálási munkálatok kiterjedtek a modern elektronikai eszközökre is (például digitális kijelzők, GPS), továbbá a gépek alkalmasak lettek precíziós bombák szállítására is. Oroszország szeretné a legtöbbet kihozni a még szolgálatban lévő és repülésre alkalmas Szu-24-esekből, ugyanakkor a váltótípus, a Szu-34 sorozatgyártása is megkezdődött már.

Szu-34 Strike Flanker többfeladatú vadász-bombázó

Minden bizonnyal az Orosz Légierő egyik meghatározó típusa lesz a következő két-három évtizedben a Szuhoj Szu-34 repülőgép. A rendkívül sikeres Szu-27 Flanker továbbfejlesztésével létrehozott kétüléses csapásmérő kifejlesztése már az 1980-as évek végén megkezdődött, a 90-es években pedig elkészültek a prototípusok is, melyeket bemutattak a világ jelentős repülési szakkiállításain. Pénz azonban akkor még nem volt a sorozatgyártás beindítására, Putyin elnöksége alatt viszont prioritást kapott. 2006-ban szállt fel az első széria példány, napjainkban pedig már tucatnyi Szu-34-es van a teszt és kiképző alakulatoknál. Több hadgyakorlaton is bevetették már ezt a rendkívül potens, az amerikai F-15E Strike Eagle orosz megfelelőjének tekinthető típust, így nem kizárt, hogy a grúzok ellen is használni fogják.

A Szu-34-es az egyik legkorszerübb, legnagyobb harcértékü orosz harci repülőgép

A teljes terheléssel felszálló Szu-34-es tömege meghaladja a 40(!) tonná, hatótávolsága pedig eléri a 4000 kilométert. Természetesen a levegőben utántölthető, így a bevetéseknek szinte csak a személyzet teljesítőképessége szab határt. A precíziós csapásmérésre optimalizált Szu-34-es bevethető szárazföldi célpontok és hajók ellen is, de hajtómüveinek hatalmas tolóereje, korszerü radarja és levegő-levegő rakétái révén akár az ellenfél vadászgépeivel szemben is felveheti a harcot. Tizenkét felfüggesztési ponton akár nyolc tonna fegyverzetet is hordozhat. Hosszú távon a Szu-34-es váltja majd fel a Szu-24-es típust az Orosz Légierő alakulatainál.

Mi-28 harci helikopter

Az orosz fegyveres erők közvetlen légi támogatását jelenleg a hazánkban is szolgálatban álló Mi-24-esek látják el, az öreg forgószárnyasok váltótípusa azonban már sorozatgyártás alatt áll. Az orosz védelmi minisztérium tervei szerint évente tíz-tizenöt Mi-28N Night Hunter típusú harci helikoptert szerez be 2015-ig. A harci helikopter legújabb verzióját a Rostvertol gyártja. A forgószárnyas repülőeszközöket rossz időjárási körülmények között is bevethetik ellenséges helikopterek, harcjármüvek és csapatok ellen nappal vagy akár éjszaka is.A Mi-28N Night Huntert két, TV3-117VMA típusú hajtómü emeli magasba, melyek egyenként 2200 lóerősek. A páncélozott pilótafülke megvédi a személyzetet a kézifegyverek támadásától, és az esetleges kényszerleszállás során jelentősen elnyeli a becsapódási energiát, amivel növeli a túlélés lehetőségét. A belső üzemanyagtartályaiban tárolt üzemanyaggal több, mint négyszáz kilométert tud megtenni, de külső póttankok segítségével a több mint ezer kilométeres hatótávolság is elérhető.A típust bevetették már a csecsenföldi harcokban is, meglepő lenne, ha egy elhúzódó grúz konfliktus során nem alkalmaznák. Kiválóan alkalmas a szárazföldi csapatok harcának támogatására, a megkérdőjelezhetetlen orosz légifölény birtokában szinte szabadon cirkálhat az ellenséges erők felett, hatékonyan pusztítva azokat.

Sokoldalú fegyvereztének köszönhetően a Mi-28-as élőerő és páncélozott jármüvek ellen egyaránt bevethető, sőt kisebb bunkerek, megerősített állások támadását is végrehajthatja

Az ellenfél, a Grúz Légierő

Ellenfélnek is nehezen nevezhető az oroszok számára a parányi grúz légierő, hiszen a több száz bevethető gépet számláló orosz repülőerők ellen mindössze néhány tucat szállító és harci helikoptert, 25-30 Szu-25-ös csatarepülőgépet és talán néhány felfegyverezhető gyakorlógépet vethet be. Amennyiben az oroszok komolyan veszik ezt a háborút és bevetik haderejük legjavát, akkor a Szu-27 Flanker és MiG-29 Fulcrum vadászgépeknek nem okoz majd gondot a felszálló grúz gépek lelövése, míg a helikoptereket a csapatlégvédelem intézheti el. Feltehetően már a bázisaikon lebombázzák majd a grúz harci gépeket, esélyt sem adva nekik a beavatkozásra. Ebben az esetben a grúzok már csak a nehezen felderíthető és megsemmisíthető csöves légvédelmi eszközeikben illetve a vállról indítható rakétákban bízhatnak, ezek segítségével azért kellemetlen meglepetéseket okozhatnak az oroszoknak. Ezt támasztja alá az a megerősített hír is, miszerint máris sikerült lelőniük egy Tu-22 és egy Szu-25 repülőgépet.

A harc kimenetele ugyanakkor elég egyértelmü, az orosz fegyveres erők olyan jelentős fölényben vannak, hogy akár napok alatt elsöpörhetik a teljes ellenállást. Mindez persze politikai akarat függvénye, hiszen ha a döntéshozók nem adnak szabad kezet a hadvezetésnek, akkor egy alacsony intenzitású elhúzódó háború is kialakulhat.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
2024-01-30 16:04:02
A közelmúltban jelentették be, hogy amerikai részről jóváhagyták további UH-60M Black Hawk típusú, közepes, többfeladatú szállító helikopterek eladását a típust már üzemeltető Horvátország számára.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

2024. február 23-án, pénteken, Budapestre érkezett Svédország miniszterelnöke, Ulf Kristersson. Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel folytatott tárgyalássorozat eredményeként többek között arról is megállapodás született, hogy bővül a Magyar Légierő Gripen flottája.