Spanyolország egy P-3 típusú felderítő repülőgépet küld Dzsibutiba, hogy felügyelje Szomália északi partjait, ugyanis egyre nagyobb problémát jelentenek a térségben garázdálkodó kalózok. Az Ádeni-öböl nemzetközi vizein havonta 1500-1600 hajó fordul meg, hiszen ez a térség egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonala. 2008-ban havonta 3-4 hajót kerítettek hatalmukba a kalózok, ezért Spanyolország most segíteni kíván a partok felügyeletében, mivel a kalózok száma folyamatosan növekszik.
A legtöbb kereskedelmi hajó tudatában van a kalózveszéllyel, ezért megpróbálják minél gyorsabban átszelni az 1500 kilométeres öblöt. A kalózoknak főként a lassabb vízi jármüvek ellen van esélyük, melyek fejében komoly – esetenként 2-3 millió dolláros – váltságdíjat követelnek. A spanyol P-3 főként a halászhajók mozgását fogja felügyelni, és egy esetleges kalóztámadás esetén riasztja a közelben lévő hadihajókat.
Az amerikai gyártmányú P-3C tengerészeti felderítő repülőgépek átlagéletkora már eléri a 28 évet. Az 1962-ben szolgálatba állított P-3 maximális sebessége 610 km/óra, 13 órát képes a levegőben tölteni egy-egy repülése során, személyzetét pedig 11 fő alkotja. A 35 méter hosszúságú, propelleres repülőgép fesztávolsága eléri a 30 métert, fegyverzetét tekintve pedig körülbelül 10 tonnányit képes elszállítani a különböző torpedókból és rakétákból.
A légierő természetesen már gondolkodik a P-3-as utódján, és a jelek szerint erre a robotrepülőgépek (például Global Hawk vagy Predator) lennének a legalkalmasabbak, hiszen biztosítani tudnának akár 24 órás felügyelet is, ami ebben a feladatkörben a legfontosabb.
Spanyolország a repülőgépen kívül egy 90 fős egységet (pilóták és földi kiszolgálók) is küld Dzsibutiba, ahol már állomásozik egy francia tengerészeti járőrgép is.