2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megtalálták a II. Világháborúban eltűnt amerikai tengeralattjárót

Art of WAR  |  2008. 10. 14., 19:17

2008. október 2-án, a Hawaii-szigeteki Pearl Harbor-ban, Douglas McAneny ellentengernagy hivatalos közleményben adta hírül, hogy megtalálták az USS Grunion roncsait. Az amerikai tengeralattjáró – teljes személyzetével együtt – 1942 nyarán, bevetés közben tűnt el, az Aleut-szigetekhez tartozó Kiska közelében. A tengeri kutató expedíciót Bruce Abele vezette, akinek az apja volt egykor a Grunion parancsnoka. A haditengerészet illetékesei, két év után hivatalosan csak most erősítették meg a felfedezést.

A Gato-osztályú USS Grunion (SS-216) tengeralattjárót, a Connecticut államban lévő Grotonban, az Electric Boat Company-nál építették. Az elkészült hajóegységet 1941. december 22-én bocsátották vízre, majd 1942. április 11-én Mannert L. Abele alezredes parancsoksága alatt az amerikai haditengerészetnél állították szolgálatba.

Az egység ezt követően június 30-áig Midway térségében egy 10 napos intenzív kiképzésen vett részt, majd ezt követően az első háborús őrjáratra küldték az Aleut-szigetekhez. A búvárhajó, amint Kiskától északra pozícióba ért, először közölt jelentést a helyzetéről. Július folyamán az ottani ellenséges vizeken cirkált, miközben – minden eredmény nélkül – összecsapott egy japán rombolóval is. Az ezt követő müveletetek során már sikerült kettő ellenséges őrhajót is elsüllyeszteniük, illetve egy harmadikat megrongálniuk. Ekkorra azonban már a japánok is nagy erőkkel kutattak a Grunion után.

Július 30-án erős tengeralattjáró-ellentevékenységet jelentettek, éppen ezért visszarendelték őket Dutch Harborba. A Grunionnak akkor még a 24 darabos torpedókészletéből 10 darab felhasználatlan volt. Máig sem tisztázódott egyértelmüen, hogy a visszatérési parancsot megkapták-e egyáltalán.Az amerikai tengeralattjárót, 1942. július 31-én, utoljára a Kano Maru japán hajó észlelte, amikor Kiskától több mint 10 mérföldnyire, északkeletre, váratlanul támadás érte. (Erről az egyik japán tiszt feljegyzése is fennmaradt.) A búvárhajó akkor még 6 vagy 7 torpedót is kilőtt áldozatára, amelyet azonban ennek ellenére sem sikerült elsüllyesztenie. A Kano Maru ekkor 8 cm-es fedélzeti ágyújával viszonozta a tüzet, és a tüzérek később úgy vélték, hogy sikerült elsüllyeszteniük a tengeralattjárót.

Az eltünést 1942. augusztus 16-án jelentették a haditengerészetnél. Az amerikaiak ezután repülőgépeket küldtek a körzetbe, azonban a légi keresés is eredménytelen maradt. Végül október 5-én – amikor már semmi remény sem maradt a megtalálásra – hivatalosan is bejelentették, hogy az USS Grunion harc közben elveszett. Mannerrt L. Abele parancsnokot és a 69 fős legénységet, pedig eltüntnek nyilvánították.

A rejtélyes esetet csak 60 évvel később kezdték el végül felgöngyölíteni. 2002-ben, Abele fiai: Bruce, Brad és John, először az Internet segítségével próbálták az eltünés helyét és körülményeit kideríteni. Majd ezután számba vették az elsüllyedés lehetséges helyszíneit, illetve meghatározták a kutatás területét. Azután 2006 augusztusában, sikerült egy tengeri expedíciót szervezni, amelyen egy szonár segítségével keresték az elveszett búvárhajót Kiska közelében.

A napi 24 órás állandó megfeszített munka – a hónap közepén – végül eredményre is vezetett. A megtalált roncsokról akkor még csak feltételezték, hogy az USS Gruniont sikerült megtalálniuk. A bizonyosságot csak az egy évvel későbbi, újabb felfedezőúttal sikerült igazolni, amikor nagy felbontóképességü kamerákkal és távirányítású jármüvekkel sikerült képeket és tenger alatti videó felvételeket készíteniük. A Bruce Abele vezette kutatást ekkor már a haditengerészet is támogatta.

A hivatalos bejelentésig azonban újabb több mint egy év telt el. Utóbb, Douglas McAneny ellentengernagy 2008. október 2-án, Pearl Harborban hozta nyilvánosságra a szenzációs felfedezést.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.