2024. 04. 18. csütörtök
Andrea, Ilma
: 393 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Katonai tengeralattjárót is vásárolhatunk az Interneten

Art of WAR  |  2008. 12. 16., 19:17

A repülő autó után egy újabb különleges szerkezetet lehet megvásárolni az eBay nevű internetes adok-veszek fórumon. Ezúttal valóban egy nagy hal, mégpedig egy acélcápa kerül kalapács alá. Az Ausztrál Királyi Haditengerészet egykori Oberon-osztályú tengeralattjárójára, a HMAS Otama-ra még lehet licitálni. A kivonás után, múzeumhajóként használt monstrum, kikiáltási ára: 2,1 millió dollár. Egyes vélemények szerint azonban kétséges, hogy valaki ekkora összeget egyáltalán kifizet-e ezért a búvárhajóért.

A HMAS Otama (SS 72/SSG 72) nevü tengeralattjárót mindössze hat évvel ezelőtt alakították át múzeumhajóvá. Sajnos a vállalkozás nem jövedelmezett elég jól, sőt adósságokat halmozott fel, éppen ezért vált szükségessé a búvárhajó eladása. Az internetes eBay-on, 2008. november 21-ke óta lehet licitálni a nem mindennapi „darabra”.Nagy-Britanniában, az 1960-as években kezdődött az Oberon-osztályú hajók építése. A típusból összesen 27 db-ot építettek meg. Az egyenként 2030 tonnás dízel-elektromos búvárhajók közül az elsőt még a Royal Navy állította szolgálatba. A 14-dik példánytól befejezett tengeralattjárókat, pedig Ausztrália, Kanada, Chile és Brazília vásárolta meg. Ezek közül az utolsót, éppen az Otamát, 2000 végén vonták ki az aktív szolgálatból. (Az osztályból mindössze egy hajó süllyedt el, 10-et lekonzerváltak, illetve kiállítottak, a többit pedig, szétbontották.)

A HMAS Otama építését 1973. május 25-én a „Scotts Shipbuilding and Engineering Company”-nál kezdték. 1975. december 3-án bocsátották vízre, majd 1978. április 27-én állt tényleges szolgálatba az Ausztrál Királyi Haditengerészetnél. A 90 m hosszú, 8,1 m széles Otama meghajtásáról 2 db 3680 LE-s Admirality Standard Range V16-os dízel, és 2 db 3000 LE-s elektromos motor gondoskodott. Sebessége ezáltal a vízfelszínen 22 csomó (22 km/h), míg víz alatt 17 csomó (31 km/h) volt. Hatótávolsága, a vízfelszínen utazósebesség mellet, elérte a 10350 tengeri mérföldet (19170 km). Merülési mélysége, pedig 200 m volt. A személyzet 8 tisztből és 60 tengerészből állt. (Civil használat esetén harmincegynéhány képezett tengerész is biztonságosan müködtetheti!) Az 530 mm-es torpedó-vetőcsövekből 6 db-ot az orrba, 2 db-ot a far-részbe építettek, és ezekhez összesen 22 db torpedót málházhattak be. Az Otamát végül 2000. december 15-én nyugdíjazták, és utóbb – a Victoria állambeli Hastings-ben – múzeumi célokra használták. Természetesen előzőleg minden fegyverzetet és katonai felszerelést kiszereltek belőle, de továbbra is úszóképes maradt a búvárhajó.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.
2024. 04. 16., 10:37
Tizennyolc nemzet hallgatóinak részvételével kezdődött a 44. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam április 8-án, az MH Béketámogató Kiképző Központban.
2024. 04. 15., 13:26
Harckocsi vezetési gyakorlatot tartott az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Szomódon, április 9-én. A tatai katonák a „harcmezők királyával”, a Leopard 2A4HU típusú harckocsival manővereztek a változatos terepen.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!