2025. 03. 19. szerda
Bánk, József
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Speciális bombákat alkalmaznak az izraeliek Gázában

Art of WAR  |  2009. 01. 06., 19:38

Négy hónappal ezelőtt Izrael 1000 darabot rendelt az új, amerikai fejlesztésű 113 kilogrammos SDB (Small Diameter Bomb, GBU-39) bombából. A jelek szerint ezeket a fegyvereket már meg is kapta a zsidó állam hadereje, hiszen többször is bevetésre kerültek a gázai-övezetben végrehajtott légitámadások során. A SDB ugyanakkor igen költséges beruházás, hiszen darabonkénti ára eléri a 77.000 dollárt, ettől eltekintve azonban pontossága révén hatékonyan vethető be a libanoni Hezbollah bunkerei és rakéta raktárai, valamint a Hamasz gázai egységei ellen.

A szóban forgó bombát már két éve használja az amerikai légierő (USAF), üzembe állítását azonban 2005-re betervezték, a JDAM 2004-es debütálását követően. Az SDB-vel azonban igen sok technikai probléma adódott, hiszen már kialakítása is jobban hasonlít egy rakétához, mint egy bombához, ami korszerü robbanófejjel és irányítási rendszerrel van felszerelve. Kisebb robbanásának köszönhetően kevesebb a civil áldozat, és a katonák is elérhető közelségben tartózkodhatnak. A különleges kialakítású SDB bomba kis szárnyai segítségével képes az akár 70-80 kilométerre lévő célpontok megsemmisítésére is, nem jelent számára akadályt a beton áttörése sem.

A bomba célja, hogy csupán a megtámadott épületet pusztítsa el, s ne öljön vagy sebesítsen meg közelben tartózkodó civileket. Az SDB-t új tervezték, hogy betont vagy bizonyos vastagságú földréteget üssön át, majd "bent" robbanjon. Általában egy SDB elegendő ahhoz, hogy egy épületet romba döntsön, így természetesen a szerteszét repülő betondarabok is veszélyt jelenthetnek. Az SDB repeszei szinte mindig a megtámadott épületben maradnak, így elméletileg nem jelenthetnének veszélyt.

Már 2005-re bevethetőnek hitték az SDB-t, miután egy évvel korábban, 2004-ben vezették be az 500 fontos JDAM-ot. Ám akkoriban számos müszaki kihívással kellett megküzdeni, hiszen a SDB nem egy hagyományos bomba, amelyre GPS-t szereltek. Ellentétben az 500, 1000 és 2000 fontos bombákkal, amelyek meglehetősen látványosan robbannak, a kisebb lökéshullámnak köszönhetően az SDB kevesebb civil áldozatot követel, illetve a saját csapatok is közelebb lehetnek a támadott épülethez.

A modern hadviselésben egyre nagyobb teret nyerő precíziós fegyverek éppen a költségek és a felesleges pusztítás elkerülése érdekében lettek kifejlesztve, igaz, egy-egy ilyen eszköz ára sem csekély (70 - 90.000 USD), de kevesebb kell belőle, mint a hagyományos, ún. „buta” bombákból. A precíziós csapásmérésre kifejlesztett GBU-39/B bomba olcsó, hatékony, kis méretének következtében pedig könnyen elhelyezhető a nehézbombázó gépek bombaterében vagy a kisebb vadászbombázók szárnyai, illetve a törzs alatt kialakított külső függesztőpontokon. Az önálló inerciális és GPS navigációs rendszerrel felszerelt eszköz a céltól akár már 60 mérföld távolságból is leoldható, ezt követően nem igényel további beavatkozást, saját magát vezérli a kijelölt objektumhoz.

Becsapódás előtt

Becsapódás után...

Az eszköznek már fejlesztés alatt áll egy még „gyengédebb” változata is, mely szénszálas testének köszönhetően elsősorban a villamosenergia-ellátó és a kommunikációs rendszerek megbénítására alkalmas. A robbanáskor szétrepülő több millió apró szénszál ugyanis zárlatokat okoz, és megbénítja az elektronikus rendszereket.

Míg a normál GBU-39/B bomba alkalmazása szinte biztosra vehető Gázában, addig a szénszálas SDB alváltozat bevetése egyelőre erősen kérdéses.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.

  NÉPSZERŰ HÍREK