2024. 07. 24. szerda
Kinga, Kincső
: 390 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

II. Világháborús német hadihajót újít fel egy brit fegyverrajongó

Art of WAR  |  2009. 01. 08., 19:17

Kevin Wheatcroft és családja, a Leicestershire-i Donington Grand Prix múzeum tulajdonosai, akik különleges vízi látványossággal kívánják bővíteni a kollekciójukat. Wheatcroft úr ugyanis – egy jelképes: 1 font összegért – megvásárolt egy lebontásra ítélt II. világháborús eredetű Schnellboot-ot, amelyet a hidegháború idején még a britek is alkalmaztak. Az S-130-as jelzésű vízi jármű felújítási munkái – előzetes becslések szerint is – mintegy 3 millió fontot fognak felemészteni.

A Schnellboot S-130-as jelzésü vízi harcjármünek, vagy ahogy annak idején a szövetségesek egyszerüen csak „E-boat”-nak (Enemy = ellenséges) hívták, különleges története van. 1944. április 27. éjjelén egy kilenc hajóból álló flottilla – köztük az S-130-as is – a La Manche-csatornán keresztül, az angol partok közelébe indult portyázni. A rendkívül gyors járású motoros csónakok, a devoni Slapton Sandsnál váratlanul egy ellenséges konvojra bukkantak. Ezek a hajók egyébként éppen az „Operation Tiger” müvelet keretében a „D-Day” (normandiai partraszállás) főpróbáját tartották. A meglepetésszerü német támadásnak 946 szövetséges katona esett áldozatul. A kínos esetet – és a veszteségeket – azonban az angolszász vezetés kezdetben eltitkolta, nehogy az európai inváziós tervek idő előtt kitudódjanak.

A II. világháború után az S-130-as a britek zsákmánya lett, akik a hidegháború idején szintén titkos akciókra használták. Az E-130-al a vasfüggöny országaiba (Kelet-Európa) juttattak be kémeket. Végül egy hajógyárba került, ahol szétbontás várt volna rá. Ekkor érkezett Kevin Wheatcroft úr, aki megvásárolta, hogy az eredeti állapotának megfelelően felújítsa az öreg masinát. A haditechnika iránt érdeklődő Wheatcroft egyébként, az utóbbi időben, 3 másik Schnellboot-ra is szert tett. Ugyanis a dániai partok közelében nemrégiben felszínre hozatott hasonló típusú csónakokat. Ezeket még 1948-1949-ben süllyesztették el, a világháború után, tehát nem harc közben merültek hullámsírba, így nem vonatkoztak rájuk kivételes kegyeleti rendelkezések sem. Az E-boat-ok felújítása mintegy 5 évig tart majd, és a Donington Grand Prix múzeum vízi részlegének egyik fő attrakciói lesznek. A tulajdonosnak, a múlt évben sikerült megfelelő motorokat, ágyú-platformokat, rádió berendezéseket, parancsnoki fülke felszereléseket, és más alkatrészeket is összegyüjtenie.

A Schnellboot koncepció egyébként az I. világháború után született meg, amikor a versailles-i fegyverkorlátozások megtiltották a németeknek a nagy hadihajók építését. Ezek a kicsi, de rendkívül gyors vízi jármüvek utóbb szerfelett hatásos harceszköznek bizonyultak. A kifejezetten nagy – 55 csomós – sebességet pedig a 3 db erős Mercedes dízel motoroknak köszönhették. Ezzel a Schnellboot-ok kétség kívül az egyik leggyorsabb vízi jármü kategória képviselői lettek. Az ék alakú hajótest, valamint az előre tüzelő fegyverek nagy fokú hatékonyságot kölcsönöztek ezeknek a naszádoknak. A Schnellboot technológián alapuló fejlesztések, a II. világháború befejezése után, elsősorban a NATO tagországok tengerészeteinél, napjainkban pedig az USA rombolóin követhetők nyomon.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A 2014-es első, majd a 2022 óta tartó második, Ukrajna elleni orosz fegyveres támadás tökéletes pontossággal mutat rá arra: Nyugat-Európa és a NATO jelenleg erős korlátokkal küzd még az önvédelem területén.

  NÉPSZERŰ HÍREK