2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

II. Világháborús német hadihajót újít fel egy brit fegyverrajongó

Art of WAR  |  2009. 01. 08., 19:17

Kevin Wheatcroft és családja, a Leicestershire-i Donington Grand Prix múzeum tulajdonosai, akik különleges vízi látványossággal kívánják bővíteni a kollekciójukat. Wheatcroft úr ugyanis – egy jelképes: 1 font összegért – megvásárolt egy lebontásra ítélt II. világháborús eredetű Schnellboot-ot, amelyet a hidegháború idején még a britek is alkalmaztak. Az S-130-as jelzésű vízi jármű felújítási munkái – előzetes becslések szerint is – mintegy 3 millió fontot fognak felemészteni.

A Schnellboot S-130-as jelzésü vízi harcjármünek, vagy ahogy annak idején a szövetségesek egyszerüen csak „E-boat”-nak (Enemy = ellenséges) hívták, különleges története van. 1944. április 27. éjjelén egy kilenc hajóból álló flottilla – köztük az S-130-as is – a La Manche-csatornán keresztül, az angol partok közelébe indult portyázni. A rendkívül gyors járású motoros csónakok, a devoni Slapton Sandsnál váratlanul egy ellenséges konvojra bukkantak. Ezek a hajók egyébként éppen az „Operation Tiger” müvelet keretében a „D-Day” (normandiai partraszállás) főpróbáját tartották. A meglepetésszerü német támadásnak 946 szövetséges katona esett áldozatul. A kínos esetet – és a veszteségeket – azonban az angolszász vezetés kezdetben eltitkolta, nehogy az európai inváziós tervek idő előtt kitudódjanak.

A II. világháború után az S-130-as a britek zsákmánya lett, akik a hidegháború idején szintén titkos akciókra használták. Az E-130-al a vasfüggöny országaiba (Kelet-Európa) juttattak be kémeket. Végül egy hajógyárba került, ahol szétbontás várt volna rá. Ekkor érkezett Kevin Wheatcroft úr, aki megvásárolta, hogy az eredeti állapotának megfelelően felújítsa az öreg masinát. A haditechnika iránt érdeklődő Wheatcroft egyébként, az utóbbi időben, 3 másik Schnellboot-ra is szert tett. Ugyanis a dániai partok közelében nemrégiben felszínre hozatott hasonló típusú csónakokat. Ezeket még 1948-1949-ben süllyesztették el, a világháború után, tehát nem harc közben merültek hullámsírba, így nem vonatkoztak rájuk kivételes kegyeleti rendelkezések sem. Az E-boat-ok felújítása mintegy 5 évig tart majd, és a Donington Grand Prix múzeum vízi részlegének egyik fő attrakciói lesznek. A tulajdonosnak, a múlt évben sikerült megfelelő motorokat, ágyú-platformokat, rádió berendezéseket, parancsnoki fülke felszereléseket, és más alkatrészeket is összegyüjtenie.

A Schnellboot koncepció egyébként az I. világháború után született meg, amikor a versailles-i fegyverkorlátozások megtiltották a németeknek a nagy hadihajók építését. Ezek a kicsi, de rendkívül gyors vízi jármüvek utóbb szerfelett hatásos harceszköznek bizonyultak. A kifejezetten nagy – 55 csomós – sebességet pedig a 3 db erős Mercedes dízel motoroknak köszönhették. Ezzel a Schnellboot-ok kétség kívül az egyik leggyorsabb vízi jármü kategória képviselői lettek. Az ék alakú hajótest, valamint az előre tüzelő fegyverek nagy fokú hatékonyságot kölcsönöztek ezeknek a naszádoknak. A Schnellboot technológián alapuló fejlesztések, a II. világháború befejezése után, elsősorban a NATO tagországok tengerészeteinél, napjainkban pedig az USA rombolóin követhetők nyomon.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.