2024. 07. 19. péntek
Emília
: 391 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MRAP vontató segít a bajbajutott járműveken

Art of WAR  |  2009. 03. 11., 15:21

Új változata jelent meg a MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) járműveknek, méghozzá egy vontató konstrukció. A Navistar (ami a MaxxPro MRAP gyártásáért felelős) egy 50 tonna kapacitású vontatóval felszerelt MRAP járművet készített, ami 2-3 fős személyzettel bármilyen MRAP járművet képes elvontatni.

A MRAP jármüvek egy-egy bevetés során lerobbanhatnak vagy támadások során károsodhatnak, így sok esetben szükség van az elvontatásukra. A legtöbb vontató jármü azonban nem alkalmas a nehéz MRAP-ek elvontatására, lánctalpas vontatókból pedig kevés áll rendelkezésre. A Navistar új modellje tehát valószínüleg igen népszerü lesz a MRAP üzemeltetők körében, mivel ilyen jármüre mindig is volt kereslet.

A MRAP alapvetően egy 7-25 tonnás jármü, melyet úgy alakítottak ki, hogy megvédje utasait különböző robbanószerkeztektől. A dél-afrikai fejlesztésü MRAP-konstrukció kiemelt figyelmet szentel az utasok és a személyzet biztonságának. Ezt a technológiát 1998-ban vette át az Egyesült Államok, azóta pedig már ezt hasznosították is, például a Balkánon bevetett békefenntartó jármüvek fejlesztése során. A tapasztalatok azonban fényt derítettek a különböző problémákra is: elsődleges és talán az egyik legnagyobb hibája a MRAP-nek, hogy könnyen felborul. Ezen kívül a jármü mérete miatt manőverezési problémák is felléphetnek, továbbá kerekes jármüről lévén szó, sokszor a terepviszonyok is megviselik.

Az Egyesült Államok ezidáig főként Irakba (közel 10.000 darab) szállított MRAP-eket, ezentúl azonban a célország Afganisztán lesz, ahol már körülbelül 1500 darab teljesít szolgálatot. A tálibok előszeretettel használják az útszéli bombákat, így a MRAP jármüvek sokszor életmentő szerepet töltenek be. Szállításuk során főként C-17 és C-5 szállítógépeket használnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.