2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A stratégiai légiszállítás képessége

Art of WAR  |  2009. 08. 08., 11:17

Július 27-e óta működik Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren a NATO Stratégiai Légiszállítási Képességét (SAC) biztosító légiflotta. A SAC program egyébként a NATO sikertörténete, hiszen mindössze három évvel ezelőtt, 2006-ban vette kezdetét.

A NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) program célja, hogy a résztvevő országok számára katonai légiszállítást biztosítson távoli területekre. S mivel a válsághelyzetekben elengedhetetlen a gyors reagálás, a stratégiai légiszállítás napjainkban egyre fontosabb képesség, amely lehetővé teszi a katonák és a felszerelés gyors szállítását. A program emellett természetesen megfelel a NATO haderő-fejlesztési követelményeinek és annak is, hogy az NRF (NATO Response Force – NATO Reagáló Erők) erőknek gyorsan telepíthetőnek kell lenni a világ bármely pontjára.

A SAC program három évvel ezelőtt, 2006-ban kezdődött: a projektben résztvevő NATO tagországok és a hozzájuk csatlakozott két békepartnerségi (PfP) ország ekkor jelentette be a stratégiai légiszállítási képesség létrehozását. Magának, a programnak az elindítását 2007 nyarán jelentették be a NATO tagállamok védelmi minisztereinek brüsszeli találkozóján. Ekkor született döntés arról is, hogy a résztvevő országok egy közös, Boeing C–17 Globemaster III típusú szállítógépekből álló légiflottát hoznak létre, amelyet együtt üzemeltetnek és finanszíroznak.

Ezután a C–17-es szállítógépek beszerzésére és müködtetésük támogatására megalakult a NATO Légiszállítást Kezelő Szervezet (NATO Airlift Management Organisation, NAMO), és annak végrehajtó ügynöksége a NAMA (NATO Airlift Management Agency).

2008. szeptemberében a SAC programot bejelentő tizenkét nemzet – Bulgária, Észtország, Finnország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok – aláírja a SAC Egyetértési Nyilatkozatot. A NAMO ezt követően, 2008. októberében kezdte meg hivatalosan is a tevékenységét. A szervezet egyebek mellett közremüködik a SAC program megvalósításában, a szükséges szerződések megkötésével, illetve eljárások kidolgozásával segíti a beruházási projekteket megvalósulását.

A NAMA pedig végrehajtotta a két C–17-es repülőgép beszerzését a Boeing gyártól. A flotta harmadik gépét az Amerikai Egyesült Államoktól, a programhoz történő hozzájárulásként szerezte be a végrehajtó ügynökség. A beszerzésen túlmenően, a NAMA felelős még a SAC Program teljes körü logisztikai és pénzügyi menedzsmentjéért is.

A SAC Boeing C–17 Globemaster III típusú repülőgépekből álló légiflottájának Magyarországra telepítéséről 2007. novemberében született döntés. A légibázisnak a németországi Ramstein és a romániai Constanca is szeretett volna helyet adni, ám a NATO döntéshozói az MH Pápa Bázisrepülőteret választották. A flottát üzemeltető többnemzeti Nehéz Légiszállítási Ezred (Heavy Airlift Wing – HAW) első néhány katonája a bejelentést követően szinte azonnal Magyarországra érkezett, hogy megteremtse az ideális munkafeltételeket. Ma már száznál is több külföldi katona dolgozik Pápán.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.