2024. 04. 13. szombat
Ida
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A stratégiai légiszállítás képessége

Art of WAR  |  2009. 08. 08., 11:17

Július 27-e óta működik Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren a NATO Stratégiai Légiszállítási Képességét (SAC) biztosító légiflotta. A SAC program egyébként a NATO sikertörténete, hiszen mindössze három évvel ezelőtt, 2006-ban vette kezdetét.

A NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) program célja, hogy a résztvevő országok számára katonai légiszállítást biztosítson távoli területekre. S mivel a válsághelyzetekben elengedhetetlen a gyors reagálás, a stratégiai légiszállítás napjainkban egyre fontosabb képesség, amely lehetővé teszi a katonák és a felszerelés gyors szállítását. A program emellett természetesen megfelel a NATO haderő-fejlesztési követelményeinek és annak is, hogy az NRF (NATO Response Force – NATO Reagáló Erők) erőknek gyorsan telepíthetőnek kell lenni a világ bármely pontjára.

A SAC program három évvel ezelőtt, 2006-ban kezdődött: a projektben résztvevő NATO tagországok és a hozzájuk csatlakozott két békepartnerségi (PfP) ország ekkor jelentette be a stratégiai légiszállítási képesség létrehozását. Magának, a programnak az elindítását 2007 nyarán jelentették be a NATO tagállamok védelmi minisztereinek brüsszeli találkozóján. Ekkor született döntés arról is, hogy a résztvevő országok egy közös, Boeing C–17 Globemaster III típusú szállítógépekből álló légiflottát hoznak létre, amelyet együtt üzemeltetnek és finanszíroznak.

Ezután a C–17-es szállítógépek beszerzésére és müködtetésük támogatására megalakult a NATO Légiszállítást Kezelő Szervezet (NATO Airlift Management Organisation, NAMO), és annak végrehajtó ügynöksége a NAMA (NATO Airlift Management Agency).

2008. szeptemberében a SAC programot bejelentő tizenkét nemzet – Bulgária, Észtország, Finnország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok – aláírja a SAC Egyetértési Nyilatkozatot. A NAMO ezt követően, 2008. októberében kezdte meg hivatalosan is a tevékenységét. A szervezet egyebek mellett közremüködik a SAC program megvalósításában, a szükséges szerződések megkötésével, illetve eljárások kidolgozásával segíti a beruházási projekteket megvalósulását.

A NAMA pedig végrehajtotta a két C–17-es repülőgép beszerzését a Boeing gyártól. A flotta harmadik gépét az Amerikai Egyesült Államoktól, a programhoz történő hozzájárulásként szerezte be a végrehajtó ügynökség. A beszerzésen túlmenően, a NAMA felelős még a SAC Program teljes körü logisztikai és pénzügyi menedzsmentjéért is.

A SAC Boeing C–17 Globemaster III típusú repülőgépekből álló légiflottájának Magyarországra telepítéséről 2007. novemberében született döntés. A légibázisnak a németországi Ramstein és a romániai Constanca is szeretett volna helyet adni, ám a NATO döntéshozói az MH Pápa Bázisrepülőteret választották. A flottát üzemeltető többnemzeti Nehéz Légiszállítási Ezred (Heavy Airlift Wing – HAW) első néhány katonája a bejelentést követően szinte azonnal Magyarországra érkezett, hogy megteremtse az ideális munkafeltételeket. Ma már száznál is több külföldi katona dolgozik Pápán.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.
2024. 04. 05., 13:00
A Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága köszöntötte csütörtökön a 100 éve született Tóth Lajost.

  JETfly Magazin

2024. április 12-én, pénteken nem sokkal fél 10 után érkezett meg Kecskemétre a magyar részre készült, PT-ZHP ideiglenes lajstrommal ellátott KC-390-es katonai szállítógép. Helyszíni fotókkal frissítjük cikkünket!