2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svéd siker a Bakony erdeiben

Art of WAR  |  2009. 11. 02., 10:51

A háromnapos XIII. Szent Márton Nemzetközi Felderítő verseny első napján az élre ugrott a svéd katonacsapat, és a végén győzelemmel zárta a vetélkedést. A svédek vezetője véleménye szerint Magyarországon a versenyzőket a nehéz bakonyi terep mellett nagyon színvonalas rendezés fogadta.

A verseny első napján Simontornyán, a rendező MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred lőterén találkoztak a csapatok. A délelőtt a lőtérrel való ismerkedéssel, valamint a fegyverek belövésével kezdődött. A külföldi csapatok az utolsó pillanatig igénybe is vették ezt a lehetőséget, mivel a svédeknek ismeretlen volt a honvédségben rendszeresített gépkarabély. Ki is követelték a rendezőktől, hogy fegyverismeretből felkészítsék a csapatukat. De nem csak ebben voltak következetesek. Tudták, hogy a következő napon az egyik ellenőrző ponton az UAZ gépjármüvel is fognak a feladatok között találkozni. Megtalálták a lőtér egyetlen UAZ jármüvét, és a holtidőben pilóta segítségével gépjármü anyag és javítási ismereteiből képeztették ki magukat.

A gyakorlásokat követően kezdődött meg a lövészet értékelt szakasza. Egy csapatban hatan versenyeztek a köregységekért, percekért és a pontokért. Az első versenyszámban a gépkarabély lövészetben, a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis csapata figyelemre méltó 82 körös átlageredményt ért el és ezzel megnyerte az első fordulót. Ezt követte a pisztolylövészet. A gyakorlást követően itt is nagy versengés alakult ki. Végül a svédek egy igen szokatlan formáját választották a pisztolylövészetnek és fekve lőtték el a tíz értékelt lövést. A meglepetés bejött: az első helyen végeztek 81 körös átlaggal. Az első nap két versenyszáma után, a lövészetben a svédek vezettek, második a hazai és harmadik a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis csapata lett.

A második napon a versenyzők előtt egy húsz, a térképet csak kicsit ismerők számára már harminc kilométeres, nyolc ellenőrző ponttal nehezített járőrpálya állt. A rajt a Bakony közepén lévő, madarak által is csak ritkán látogatott Hajagtetőn volt. A külföldi csapatoknak az első problémát a térkép jelentette. A rendezők felkészültebb tagjai térképészetből angol nyelven alapismereti foglalkozást tartottak. Az első ellenőrző ponton volt az első nehézség, a szikláról történő leereszkedés. Volt, aki nagyon ügyesen teljesítette, de akadtak olyanok is, akik gyakorlatlanság miatt nem vállalták a sziklatúrát, amiért nem járt büntetőpont. A svédek, mint a profi hegymászók, pillanatok alatt teljesítették a feladatot, de a vízen átkelés sem jelentett számukra komoly akadályt. A járőr versenyt végül a svédek nyerték, akik 4 óra és 37 perc alatt teljesítették az útvonalat és a feladatokat. Ezt a számot nem mindenkinek sikerült teljesíteni, két csapat „eltévedt” a Bakony erdeiben és feladta ezt a versenyszámot. A lett fiúk egészen „jó” időt 8 óra 24 percet „futottak” és egy kicsit  bele is csúsztak a sötétbe. A célba már úgy, minden mindegy alapon énekelve, gyertyákkal kivilágítva, de jókedvüen meneteltek be.

A második nap után még semmi nem dőlt el. Az első helyért a svédek az 54-es hazaiakkal voltak harcban. A svédeknek kettő, a veszprémieknek négy helyezési pontjuk volt, ami egy jó futással megfordíthatónak tünt. Ugyanez a helyzet alakult ki a harmadik helyért vívott küzdelemben is, ahol a ZMNE, az MH ÖHP Hadmüveleti Központ és az MH Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis csapata 8-9-12 ponttal követték egymást. Ez azt jelentette, hogy egy jó időeredménnyel dobogós helyeket lehet szerezni és ebben bizakodtak a vezetők is.

A harmadik napon a veszprémi honvéd sportpályán találkoztak a versenyzők. A kijelölt pálya 540 méter volt, amit egy csapattagnak kétszer kellet teljesíteni és a végén átadni a gépkarabélyt a következő futónak.

Négy csapat a rajtot és az első kört követően  egy kicsit megugrott. Körönként változott ugyan a helyzet, de egy biztos volt, hogy az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 1. Lövészzászlóalja ezen a napon ebben a számban verhetetlen. A versenyszellem itt mutatkozott meg igazán. Az előző nap kínos sok-sok kilométere után, nem volt olyan, akin az induláskor látszott volna a fáradtság, de a beérkezéskor ezt már titkolni nem lehetett. Többen a célba érést követően görcsbe rándult lábbal feküdtek el a foci pálya gyepén. Ki kell emelni azt, hogy a verseny egyetlen hölgytagja, Széplaki Erika főhadnagy az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred csapatában végig csinálta a feladatokat. A fegyveres váltóban egy kicsit növelte is a csapat előnyét az utána futóval szemben, holott a pletykák szerint a sarkán ép bőr már nem volt. Elmondása szerint neki, mint az egyetlen nőnek nehéz volt ez a verseny. A férfiak közt kellett helytállnia, ami azért nem volt egyszerü feladat.

A verseny az ünnepélyes eredményhirdetéssel zárult, a díjakat Szücs Pál mérnök ezredes az alakulat parancsnoka adta át. A versenyen első helyezést ért el Svédország csapata.

Második helyezést ért el az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred csapata.

Harmadik helyezést ért el a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem csapata.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.