2024. 10. 07. hétfő
Amália
: 402 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tengeralattjáró-vadászok

Art of WAR  |  2010. 05. 31., 09:34

A hidegháborút követő években töredékére zsugorodott a szovjet tengeralattjárók jelentette fenyegetés, ez maga után vonta az ezek ellen rendszerben tartott nyugati fegyverrendszerek csökkentését is. A nukleáris rakétákkal felszerelt tengeralattjárók felderítésére, követésére és szükség esetén a megsemmisítésükre szolgáló tengeri járőr repülőgépek száma túlságosan lecsökkent, miközben újabb igények merültek fel.

A tengeri határokkal rendelkező országok számára kiemelt fontosságú feladat, hogy tisztában legyenek a partjaik közelében folyó történésekkel. Nemcsak az illegális csempészés, bevándorlás, kalózkodás elleni védelem fontos, hanem ma már a halászati jogok betartatása, a szabálytalan vízi áruszállítás ellenőrzése is elsődleges érdek.A kibővített feladatkörök miatt napjaink tengeri járőr repülőgépeinek fedélzetén egyre több és bonyolultabb elektronikai eszköz található.

Visszatér a klasszikus feladatOroszország gazdasági megerősödésével párhuzamosan újra többet költ haderejére, ennek egyik jele, hogy felújították az atom-tengeralattjáróik nagy távolságú bevetéseit. Izland környékén és az Atlanti-óceán távolabbi részein újra megjelent a régi ellenség, amelyet a jelenlegi jobb kapcsolatok ellenére változatlanul szemmel kell tartani. A "tengeralattjáró-vadászat" legfontosabb eszközei a víz alatti szenzorhálózat és a tengeri járőr repülőgépek.

Uralni a tengereketNapjaink egyik "forró" témája, hiszen a terrorizmus elleni harc ide is kiterjedt. A kutató-mentő feladatok és a tengeri járőrözés között nagy az átfedés, nem véletlen, hogy léteznek olyan típusok, amelyek egyaránt alkalmasak mindegyik feladat ellátására. A "lator államok" közelében lévő tengerek figyelemmel követése komoly figyelmet követel, hiszen akár messze ható politikai következményei is lehetnek a területi vizek feletti légtér vélt vagy valós megsértésének. Az egyes országok ellen elrendelt nemzetközi fegyverszállítási vagy egyéb embargók ellenőrzése, betartatása is napjaink feladatai közé tartozik, mindezek alapján könnyen be­látható, hogy a régen egyszerü "tengeralattjáró-vadász" müveletekre optimalizált repülőgépektől ma sokkal többet várnak.Több típus is szolgálatban áll ilyen célokra, az európai közös FRONTEX szervezésében azonban csak a kisebb, part menti vizek felett repülő Casa 212-eseket vagy Dornier 225-ösöket használnak.

Sötétben is látni kellA korszerü megoldás nem csak az infravörös kamera alkalmazása, ezeket ugyanis korlátozhatja az időjárás. A fedélzeti ISAR (Inverse Syntethic Aperture Radar) lokátor és a SATCOM müholdas kommunikációs rendszer együttes alkalmazásával még a legkisebb távoli objektum, akár gumicsónak vagy a tengeralattjáró periszkópja azonnal felderíthető. Az adatátviteli rendszereknek köszönhetően már nemcsak a különböző vett jelformák, hanem akár video- vagy fényképfelvételek is azonnal elküldhetők a parti ellenőrző állomásokra, ez az ismeretlen vízi objektumok azonosítását is megkönnyíti, hiszen a repülőgép fedélzetén nem feltétlenül kell hatalmas hajózási katalógusokat forgatni.Az ilyen komoly rendszerek azonban már csak a nagyobb tengeri járőrgépek felszerelésében találhatók meg, ilyen például a Lockheed P-3 Orion, amely nappal, éjszaka és bármilyen időjárás mellett képes ellátni a feladatát.

Messze a bázistólA nagy távolságú bevetésekre képes típusok a már említett amerikai P-3 Orion, a francia Breguet Atlantic II-es és az angol BAe MR.2A Nimrod. Ezek mindegyikét felszerelték a törzsvégben elhelyezett, hátra hosszan kinyúló MAD (Magnetic Anomaly Detector) berendezéssel, amely érzékeli a víz alatt lévő tengeralattjáró mágneses terét. Ezeket a gépeket már elektronikus felderítésre is alkalmassá téve nem véletlenül repülnek bevetéseket például Afganisztán vagy Irak felett, ahol nincsenek összefüggő vízfelületek. A tálib felkelők rádióadásait ugyanakkor képesek venni, és a forrás helyét is megállapíthatják, ez komoly segítség a harctevékenység tervezésénél. Az ELINT (Electronic Intelligence), vagyis elektronikai hírszerzés nem csak passzív munka, a gépek operátorai képesek az ellenséges kommunikációs eszközök zavarására is. A repülőgépek alapvető felszerelésének számító infravörös kamerarendszerek kiválóan müködnek a sivatagos területeken is, a földi objektumok hőkontrasztja ugyanis jelentős.Nem említettük még az egyik leglényegesebb képességet, a szóban forgó gépek fegyverzetét. A hajók ellen Harpoon rakétákat vethetnek be, a tengeralattjárókat pedig mélyvízi bombákkal és torpedókkal támadhatják. Ehhez természetesen kis magasságban kell repülniük, ahol veszélyt jelentenek a légvédelmi rakéták, ezek megtévesztésére zavarótöltetek tucatjait tartalmazó kazettákat hordoznak.

Új fejlesztésekAz angolok már régóta tervezik a régi MR.2 Nimrod leváltását az alaptípus továbbfejlesztésével létrehozott MRA.4-essel. A hírekben erről főként az szerepelt, hogy milyen költséges és sokéves csúszással készült csak el, emellett azonban fontos megemlíteni, hogy napjaink legkorszerübb fedélzeti berendezéseit kapta meg, amelyek minden eddiginél szélesebb felhasználási lehetőséget biztosítanak. Az új Nimrodok a tengeralattjáró-elhárítás mellett az ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance) feladatokat is ellátják, mégpedig nagy távolságra a bázisuktól, amit az ugyancsak új, alacsony fogyasztású hajtómüveknek köszönhetnek. A korszerüsítés kitelezése az európai EADS és az Airbus tapasztalatának és technológiáinak felhasználásával történt. Az angolok ezzel előnyre tettek szert a többi szövetségesükkel szemben, akik azonban hamarosan követik a példájukat.Kees Otten és Wim Das

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel, amelyek a dubaji Emirates Engineering Centre energiaellátását fogják támogatni. A projekt a tervek szerint évente 34,3 millió kWh energiát termel majd, ami a központ energiaigényének 37 százalékát fedezi, összesen 23 177 kWp teljesítménnyel.

  NÉPSZERŰ HÍREK