2023. 06. 10. szombat
Gréta, Margit
: 369 Ft   : 343 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hat súlyos sérült a helikopter-balesetben

Art of WAR  |  2010. 09. 03., 11:30

A két hadsereg közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlatát rendezték szeptember 1–2. között Magyarországon és Romániában. A Cross Landing 2010. névre keresztelt gyakorlaton egy kitalált légijármű-baleset utáni teendőket gyakorolták a magyar és a román katonák.

Kiképzési repülési feladat végrehajtása közben összeütközött egy Mi–8-as típusú szállító és egy Mi–24-es harci-helikopter a hajdúhadázi Vay Ádám Kiképzőbázis területe fölött. Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományába tartozó forgószárnyasok éppen a debreceni lövészdandár katonáinak kiképzését segítették, amikor a baleset megtörtént. A harci-helikopter pilótája rádión összeütközést jelentett, majd mindkét gép eltünt a radarról. A helyszínen tartózkodó külső repülésvezető pedig telefonon felhívta a Veszprémben található Mentéskoordináló Központot és azonnali kutató-menő segítséget kért.

A központ ezt követően rögtön riasztotta a szolnoki bázison 24 órás készenlétben álló kutató-mentő helikoptert, majd a várható sérültek nagy száma miatt – egy érvényes kétoldalú egyezmény értelmében – a román hadsereg légierejének segítségét kérték egészségügyi kiürítés, azaz MEDEVAC feladatokra.

Szerencsére semmiféle valós helikopter baleset nem történt szeptember első napján Hajdúhadház környéken. A fenti szituáció a Cross Landing 2010. névre keresztelt, magyar-román, közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlat alaphelyzete volt.

Mint azt a honvedelem.hu a helyszínen Daróczi Endre századostól, a kiképzés vezető tisztjétől megtudta: néhány évvel ezelőtt lépett életbe egy kutató-mentő szerződés a Magyar Honvédség és a román haderő között. Ennek értelmében az országok kutató-mentő és MEDEVAC segítséget kérhetnek egymástól, ha a határaik 100–100 kilométeres körzetében olyan légibaleset történik, amely nagy számú sérülttel jár.

A százados hozzátette: a megállapodás szerint, a nemzetek kutató-mentő és egészségügyi szakszemélyzeteinek minden évben szerveznek Cross Landing névre hallgató közös kiképzéseket, amelyeken gyakorolhatják az együttmüködést. Emellett pedig tesztelni lehet az úgynevezett riasztási láncot, vagyis azt, hogy miként valósul meg a határon átívelő segítségkérés.

A gyakorlat első napján, Hajdúhadházon, két magyar helikopter balesetét szimulálták. A honvédségi gyakorlótér felett – egészen pontosan az LHD–14-es számú légtérben – történt katasztrófa következtében a forgószárnyasok kényszerleszállást hajtottak végre, ám eközben többen is súlyos sérüléseket szenvedtek. A veszprémi Mentéskoordináló Központ által kiadott riasztást követően a szolnoki helikopterbázison állomásozó Mi–17-es típusú, kutató-mentő helikopter emelkedett a magasba. A segítség a forgószárnyassal alig fél óra alatt a helyszínre ért, és a szakszemélyzet megkezdhette a megjelölt légtér alatti terület – mintegy 50–60 négyzetkilométer – átvizsgálását.

Szerencsére a balesetet szenvedett gépeket rövid idő alatt megtalálták, és landolás után a kutató-mentő személyzet – a két ejtőernyős, valamint a felcser beosztású katona – azonnal nekiláthatott a sérültek osztályozásának, valamint az elsősegélynyújtásnak. Munkájukat nem könnyítette meg a folyamatosan szakadó eső és a késő őszi időjárásra emlékeztető hideg sem. A balesetben egyébként összesen hatan sérültek meg, akadt köztük súlyos láb, szem, valamint végtagsérülés, valamint életveszélyes állapotban lévő égési sérült is. A sérülteket játszó debreceni katonák „előkészítése” már néhány órával a közös gyakorlat kezdete előtt megkezdődött, a maszkírozás pedig annyira jól sikerült, hogy müsebeiket még a leglátványosabb hollywoodi akció és háborús filmek szereplői is megirigyelhették volna…

Daróczi százados kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy a gyakorlatba ezúttal nem vonták be az Országos Mentőszolgálatot és az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóságot. A Cross Landing 2010. alapszituációja szerint a mentősök és a tüzoltók azért nem érkeztek ki a kutató-mentő helikopter megérkezése előtt a helyszínre – mint ahogy az egyébként egy éles helyzetben valószínüsíthető lenne –, mert a honvédségi gyakorlótér közelben közúti tömegbaleset történt, s az ottani sérültek ellátása minden erejüket lekötötte.

Így a helikopter-baleset kárhelyének parancsnoka, a kutató-mentő forgószárnyassal érkezett gép első pilótája lett. Balla Tibor őrnagy koordinálta a mentést, valamint a sérültek ellátását is. Szintén ő fogadta a Romániából érkezett két darab IAR–330M típusú, Super Puma helikoptert. A román hadsereg kutató-mentő forgószárnyasai, a riasztás vételét követően, alig több mint egy óra alatt értek állomáshelyükről, Temesvárról Hajdúhadházra. A gépekkel érkező egészségügyi személyzet még be tudott kapcsolódni a sebesültek ellátásába, majd a két román és az egy magyar helikopter a legközelebbi város, azaz Debrecen repülőterére szállította át a sérülteket, akiket itt adtak át az Országos Mentőszolgálat szakembereinek. A Cross Landing 2010. gyakorlat magyar „felvonása” ezzel a mozzanattal ért véget. Daróczi Endre századostól azonban megtudtuk: a közös kiképzés második napján, a Magyar Honvédség kutató-mentő helikopterének kell átrepülnie Romániába. Vinga nevü település közelében, ugyancsak egy légibaleset sérültjeinek ellátásában kell majd közremüködniük a magyar katonáinak. Várhatóan MEDEVAC feladatokra kérik románok a magyar helikoptert és a rajta tartózkodó személyzetet.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 09., 10:25
1986. április 26-án történt meg Európa legnagyobb nukleáris katasztrófája. A csernobili Vlagyimir Iljics Lenin atomerőmű 4-es számú RBMK-1000 típusú, grafitrudas szabályozású reaktorblokkja a konstrukció tervezési hibája, illetve sorozatos emberi mulasztások miatt kigyulladt, majd a keletkezett gőz szétvetette magát a reaktort, illetve az annak helyet adó épület tetőszerkezetét is.
2023. 04. 17., 09:54
A Sargasso-tenger évszázadok óta az Atlanti-óceán egyik leghírhedtebb térségének számít, többek között azért, mert területén fekszik a Bermuda-háromszög is.
2023-05-25 16:19:43
A német-magyar szárazföldi erők együttműködése részeként Magyarországra érkezett Björn F. Schulz dandártábornok, a Bundeswehr Páncélos Iskola parancsnoka, aki május 24-én a tatai MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz látogatott.
2023-03-31 12:17:30
Az iráni Iszlám Forradalmi Gárda már számos alkalommal mutatott be meglehetősen sajátos tervezésű, néha igencsak futurisztikus külsejű harci eszközöket, amelyek többsége – legalábbis amennyire tudni lehet – vagy egyszerűen propagandacélokra szolgált, vagy nem lépett túl a prototípus fázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 06. 08., 10:49
Gyors lefolyású gyakorlatok, amelyeken nemcsak a szárazföldi és légierő haderőnem alakulatai és katonái, hanem a tartalékosok is részt vettek.
2023. 06. 06., 10:40
Elszállították a második világháborús magyar légibombát a főváros II. kerületéből, a Szeréna útról.
2023. 06. 02., 09:19
Magyar idő szerint 2023. április 14-én 14 óra 15 perckor egy Ariane–5 hordozórakétán a francia guyanai Kourouról elindult az Európai Űrügynökség JUICE űrszondája a Jupiter bolygó Euro­pa, Ganymedes és Callisto elnevezésű jeges holdjaihoz, hogy ezeket 2031-ben elérve különféle tudományos vizsgálatokat végezzen.
2023. 06. 01., 09:59
Csehország védelmi kiadásai a jövőben az éves bruttó hazai termék (GDP) legalább két százalékát fogják kitenni. A vonatkozó törvényt a képviselőház után május 31-én, a cseh szenátus is jóváhagyta, érvénybe lépéséhez csak az államfő aláírása szükséges.

  JETfly Magazin

Az Egyesült Államok több követelményre hivatkozva, elutasította az ötödik generációs F-35-ös harci repülőgépek eladását Thaiföld részére.