2023. 09. 22. péntek
Móric
: 386 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hat súlyos sérült a helikopter-balesetben

Art of WAR  |  2010. 09. 03., 11:30

A két hadsereg közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlatát rendezték szeptember 1–2. között Magyarországon és Romániában. A Cross Landing 2010. névre keresztelt gyakorlaton egy kitalált légijármű-baleset utáni teendőket gyakorolták a magyar és a román katonák.

Kiképzési repülési feladat végrehajtása közben összeütközött egy Mi–8-as típusú szállító és egy Mi–24-es harci-helikopter a hajdúhadázi Vay Ádám Kiképzőbázis területe fölött. Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományába tartozó forgószárnyasok éppen a debreceni lövészdandár katonáinak kiképzését segítették, amikor a baleset megtörtént. A harci-helikopter pilótája rádión összeütközést jelentett, majd mindkét gép eltünt a radarról. A helyszínen tartózkodó külső repülésvezető pedig telefonon felhívta a Veszprémben található Mentéskoordináló Központot és azonnali kutató-menő segítséget kért.

A központ ezt követően rögtön riasztotta a szolnoki bázison 24 órás készenlétben álló kutató-mentő helikoptert, majd a várható sérültek nagy száma miatt – egy érvényes kétoldalú egyezmény értelmében – a román hadsereg légierejének segítségét kérték egészségügyi kiürítés, azaz MEDEVAC feladatokra.

Szerencsére semmiféle valós helikopter baleset nem történt szeptember első napján Hajdúhadház környéken. A fenti szituáció a Cross Landing 2010. névre keresztelt, magyar-román, közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlat alaphelyzete volt.

Mint azt a honvedelem.hu a helyszínen Daróczi Endre századostól, a kiképzés vezető tisztjétől megtudta: néhány évvel ezelőtt lépett életbe egy kutató-mentő szerződés a Magyar Honvédség és a román haderő között. Ennek értelmében az országok kutató-mentő és MEDEVAC segítséget kérhetnek egymástól, ha a határaik 100–100 kilométeres körzetében olyan légibaleset történik, amely nagy számú sérülttel jár.

A százados hozzátette: a megállapodás szerint, a nemzetek kutató-mentő és egészségügyi szakszemélyzeteinek minden évben szerveznek Cross Landing névre hallgató közös kiképzéseket, amelyeken gyakorolhatják az együttmüködést. Emellett pedig tesztelni lehet az úgynevezett riasztási láncot, vagyis azt, hogy miként valósul meg a határon átívelő segítségkérés.

A gyakorlat első napján, Hajdúhadházon, két magyar helikopter balesetét szimulálták. A honvédségi gyakorlótér felett – egészen pontosan az LHD–14-es számú légtérben – történt katasztrófa következtében a forgószárnyasok kényszerleszállást hajtottak végre, ám eközben többen is súlyos sérüléseket szenvedtek. A veszprémi Mentéskoordináló Központ által kiadott riasztást követően a szolnoki helikopterbázison állomásozó Mi–17-es típusú, kutató-mentő helikopter emelkedett a magasba. A segítség a forgószárnyassal alig fél óra alatt a helyszínre ért, és a szakszemélyzet megkezdhette a megjelölt légtér alatti terület – mintegy 50–60 négyzetkilométer – átvizsgálását.

Szerencsére a balesetet szenvedett gépeket rövid idő alatt megtalálták, és landolás után a kutató-mentő személyzet – a két ejtőernyős, valamint a felcser beosztású katona – azonnal nekiláthatott a sérültek osztályozásának, valamint az elsősegélynyújtásnak. Munkájukat nem könnyítette meg a folyamatosan szakadó eső és a késő őszi időjárásra emlékeztető hideg sem. A balesetben egyébként összesen hatan sérültek meg, akadt köztük súlyos láb, szem, valamint végtagsérülés, valamint életveszélyes állapotban lévő égési sérült is. A sérülteket játszó debreceni katonák „előkészítése” már néhány órával a közös gyakorlat kezdete előtt megkezdődött, a maszkírozás pedig annyira jól sikerült, hogy müsebeiket még a leglátványosabb hollywoodi akció és háborús filmek szereplői is megirigyelhették volna…

Daróczi százados kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy a gyakorlatba ezúttal nem vonták be az Országos Mentőszolgálatot és az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóságot. A Cross Landing 2010. alapszituációja szerint a mentősök és a tüzoltók azért nem érkeztek ki a kutató-mentő helikopter megérkezése előtt a helyszínre – mint ahogy az egyébként egy éles helyzetben valószínüsíthető lenne –, mert a honvédségi gyakorlótér közelben közúti tömegbaleset történt, s az ottani sérültek ellátása minden erejüket lekötötte.

Így a helikopter-baleset kárhelyének parancsnoka, a kutató-mentő forgószárnyassal érkezett gép első pilótája lett. Balla Tibor őrnagy koordinálta a mentést, valamint a sérültek ellátását is. Szintén ő fogadta a Romániából érkezett két darab IAR–330M típusú, Super Puma helikoptert. A román hadsereg kutató-mentő forgószárnyasai, a riasztás vételét követően, alig több mint egy óra alatt értek állomáshelyükről, Temesvárról Hajdúhadházra. A gépekkel érkező egészségügyi személyzet még be tudott kapcsolódni a sebesültek ellátásába, majd a két román és az egy magyar helikopter a legközelebbi város, azaz Debrecen repülőterére szállította át a sérülteket, akiket itt adtak át az Országos Mentőszolgálat szakembereinek. A Cross Landing 2010. gyakorlat magyar „felvonása” ezzel a mozzanattal ért véget. Daróczi Endre századostól azonban megtudtuk: a közös kiképzés második napján, a Magyar Honvédség kutató-mentő helikopterének kell átrepülnie Romániába. Vinga nevü település közelében, ugyancsak egy légibaleset sérültjeinek ellátásában kell majd közremüködniük a magyar katonáinak. Várhatóan MEDEVAC feladatokra kérik románok a magyar helikoptert és a rajta tartózkodó személyzetet.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 08. 15., 14:36
Azok a fiatalok, akik kifejezetten a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművek kezelői, toronylövészei, vagy ezekkel a harcjárművekkel harcba szállított lövészkatonák szeretnének lenni, bruttó 737 ezer forintos illetményt kapnak. Ezt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter jelentette be augusztus 11-én, Szentesen.
2023-09-07 15:38:52
Ha érdekel a katonák élete és még nincs programod szombatra, akkor két helyen is tárt karokkal vár a Magyar Honvédség. Az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred és az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (MH BHD) is nyílt napot, illetve családi napot tart szeptember 9-én.
2023-08-18 14:55:25
Sokan várnak alapvető változásokat attól, hogy egyre több és egyre komolyabb képességű nyugati haditechnikai eszköz kerül az Oroszországgal szemben védekező Ukrajna fegyveres erőihez.
2023-08-08 11:33:57
A Magyar Honvédség két H145M helikoptere kirepült Szlovéniába, hogy az elmúlt időszak egyik legnagyobb természeti katasztrófája utáni mentési munkálatokat segítse - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) augusztus 7-én, hétfőn az MTI-vel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 09. 20., 11:09
Magyar fejlesztésű és magyar gyártású felszereléssel kívánjuk ellátni a Magyar Honvédséget – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NATO DIANA Innovációs Héten.
2023. 09. 19., 14:16
Interjú dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2023. 09. 18., 10:06
A legenda szerint, amikor egy hadifogságba esett német tiszt közelebbről is megnézhetett egy Sherman harckocsi-csoportosítást, azt mondta: „Egy Tigrisünk tíz ilyen harckocsival felér, csak az a baj, hogy Önöknek mindig van egy tizenegyedik.”
2023. 09. 15., 11:14
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár újonnan megnyílt toborzópontján várják azok jelentkezését, akik érdeklődnek a katonai pálya iránt és szívesen csatlakoznak az alakulathoz hivatásos vagy szerződéses katonaként, illetve polgári alkalmazottként.

  JETfly Magazin

Egy egészen friss hír nyugati szomszédunktól: a 2023. szeptember 20-i bejelentés értelmében Ausztria - hazánkhoz hasonlóan - szintén a brazil KC-390-es közepes, többfeladatú katonai szállító repülőgépet vásárolja meg.