2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

Art of WAR  |  2010. 12. 10., 10:14

2010. december 7-e szomorú dátum azok számára, akik elhivatottan, szakmai hozzáértésük maximumát nyújtva üzemeltették a Magyar Légierő elmúlt 17 évének meghatározó típusát és azon rajongók számára, kiknek a MiG-29 volt az igazi vadászrepülő. Ezen a napon az utolsó kiképzési repülést hajtotta végre a Dongó század, és utoljára láttunk MiG-29 köteléket magyar felségjellel a kecskeméti légtérben. A típus búcsúzott és elköszönt, de mit is jelentett a Fulcrum a bázisnak?

A MiG-29-esek rendszeresítése és a kecskeméti repülőtérre történő telepítése hosszú távon biztosította és befolyásolta a bázis jövőjét és müködését. A típusnak köszönhetjük a bázis infrastruktúrájának jelentős fejlesztését (A1-s hangár, fedett állóhelyek, hajtómüvező hely, új központi zóna, új navigációs eszközök, stb.), a légierő harcértékének 90-es évekbeli jelentős növekedését.

Elbúcsúztak a magyar MiG-29-esek

A típussal külföldi repülőnapokon elért eredmények alapozták meg légierőnk és a honvédség hírnevét. A NATO csatlakozást követően szinte valamennyi szövetséges légierő velünk akart gyakorlatozni és közös kiképzési repülést folytatni, kipróbálni magukat a típussal és a hajózó állományunkkal szemben. A listán olyan meghatározó és legendás gépek szerepelnek, mint például az F-14, F-15, F-16, F-18, Mirage-2000, Rafale, Harrier, MC-130H. Ezekhez a repülésekhez számtalan élmény és történet kapcsolódik. Légi győzelmek, merész manőverek és olyan hibák, melyet csak a MiG-29 tudott megbocsátani. Emlékszünk még megtépázott mogyoróbokorra és a bütykös hattyúra. Ezt természetesen csak azok értik, akik a típussal éltek és éltették.

Elbúcsúztak a magyar MiG-29-esekÉltettük a típust, de sajnos van, akinek az életét vette. Rácz Zsolt barátunk a MiG-29-essel hajtotta végre utolsó felszállását. Halálát nehezen dolgoztuk fel, de a gép és az emberek tették a dolgukat. Helytálltak a dél-szláv válság idején, bizonyítottak a NATO csatlakozás során, mikor is a kecskeméti állomány volt a pozitív példa. Folyamatosan biztosították a Fegyveres Légvédelmi Készenléti szolgálatot, melynek során bajba jutott gépszemélyzeteknek nyújtottak segítséget, illetve légtérsértőket kényszeríttettek leszállásra, vagy kísértek ki szoros felügyelet alatt a Magyar Köztársaság légteréből. 2001. szeptember 11-et követően a „Kétfarkúval” biztosítottunk kiemelt nemzetközi és hazai rendezvényeket, eseményeket. Biztonságot nyújtottunk.

Ezek a feladatok most már egy új típusra és állományára hárulnak, de ne feledjük, hogy a Gripent repülő állomány jelentős része szintén a MiG-29-esen nőtt fel és vált vadászpilótává. December 07-én a típus végleg átadta a stafétabotot. Érdemei elévülhetetlenek, feledhetetlenek és az utolsó repüléssel a legenda nem halt meg - tovább él azokban, akiknek köszönhetően megszületett.

Köszönet mindenkinek, aki a típust repülte, irányította, célra vezette, javította, üzemeltette, kiszolgálta!

Elköszönő, ünnepi kiképzési repülését hajtotta végre a MiG-29-es vadászrepülőgép 2010. december 7-én a repülőbázison. A bázis állománya, repülőgépvezetők, müszakiak, irányítók, biztosítók együtt búcsúztak a MiG-29-es vadászrepülőgépektől. A délelőtt folyamán többször szálltak fel a betonról a legendás Nagyvasak, hogy kötelék gyakorlatokat hajtsanak végre. A kiképzési repülésen Pintér Zoltán vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke (pk.h) és Zsámboki Tibor ezredes, a bázis megbízott parancsnoka is részt vettek. A közös kötelékrepülési feladat során az általuk vezetett négygépes kötelék elbúcsúzott a szolnoki kollégáktól egy tisztelgő áthúzással.

Elbúcsúztak a magyar MiG-29-esek

Az utolsó leszállás után Takács Géza alezredes, a Dongó század századparancsnoka jelentett Pintér Zoltán vezérőrnagy úrnak, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnökének (pk.h) a feladat végrehajtásáról.

A jelentést követően Zsámboki Tibor ezredes mondott ünnepi búcsú beszédet, ahol megemlékezett a múlt kiemelkedő eseményeiről, a hajózók és müszakiak fáradhatatlan munkájáról és megköszönte mindenkinek az eddigi közös munkát a MiG-29-es típuson.

Zsámboki Tibor ezredes ezen feladat teljesítése közben érte el a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített. Ennek alkalmából emléktárgyat kapott a bázis teljes állományától.

Berec Zoltán ezredes

Fotók: Gyurákovics László

Galéria: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.