2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az afganisztáni hadszíntér legjelentősebb kapujának üzemeltetői

Art of WAR  |  2011. 02. 03., 14:22

A végéhez közeledik a Kabuli Nemzetközi Repülőteret (Kabul International Airport – KAIA) irányító magyar katonai kontingens második váltásának missziója. A magyarok 2010. szeptember 21-én vették át a repülőtér irányítását, s e tevékenységet április 1-jén fejezik be. Az elkövetkező hetekben szeretnénk bemutatni a KAIA fontosabb szervezeti elemeit. Ezúttal a Légi Műveleti Csoporttal (AIR OPS) ismertetjük meg Olvasóinkat. Írásunk első része.

A Légi Müveleti Csoport kulcsfontosságú feladatot lát el az ISAF KAIA kötelékében. A csoport Jenei Barna alezredes vezetésével biztosítja a repülések alapvető kiszolgálását. A Légi Müveleti Csoport alárendeltségébe a Légiforgalmi Irányító Részleg, a Meteorológiai Részleg, Utas és Áruforgalmi Részleg, a Repülőtéri Tüzoltó Részleg, Repülőgép Előtéri Kiszolgálási Részleg, a Repülésbiztonsági Iroda, valamint a Légi Müveleti Részleg tartozik. A napi üzemeltetés és a repülőtéri forgalom zavartalan biztosítása a fő feladata a csoportban dolgozóknak.

Welcome to Kabul

Az állandóan változó forgalmi helyzet függvényében gyors döntésekre és koordinált feladatmegoldásra van szükség. A csoportban több magyar katona is szolgálatot teljesít, hiszen a csoport irányítása a vezető nemzet egyik fő feladata.

A csoporton belül müködik  a Légi Müveleti Részleg, ahol nagy részben ugyancsak a vezető nemzet katonái dolgoznak, vezetőjük Banka László őrnagy. Mint elmondta: a részleg a földi védelmi irányító központtal együtt, az egyik épület alagsorában kialakított hadmüveleti teremben van elhelyezve. Ennek nagy előnye, hogy a közös elhelyezés meggyorsítja az információáramlást és a közvetlen koordinációt tesz lehetővé a két részleg között. Rendkívüli nagy hátránya ugyanakkor az, hogy a munkaterületet csak kamerákon keresztül figyelhetik meg, ami bonyolítja a munkát.

KAIA

Banka őrnagy hozzátette: a részleg vezetése és irányítása mindig a vezető nemzet feladata, a beosztásokat más nemzetekkel együtt közösen töltik be. Összlétszámuk tíz fő. A magyar főtiszt helyettese egy román őrnagy, mellettük magyar, cseh, török tisztek és tiszthelyettesek alkotják a „Parking Masterek” igazi multinacionális csapatát. A szolgálat folyamatos 24 órás, az állomány napi három váltásban dolgozik.

„Amilyen kicsi a csapat, olyan nagy a ránk eső feladat” – mondta az őrnagy, hozzátéve: Légi Müveleti Részleg felelős a kabuli repülőtérre érkező összes ISAF katonai légi forgalom koordinálásáért, az érkezési engedélyek kiadásáért, valamint a munkaterületen a müveletek irányításáért és ellenőrzéséért. Felelősségünk az ISAF apronra (az apron az úgynevezett forgalmi előtér, a repülőtér azon része, ahol a légi jármüvek ki-, és berakodása, az utasok ki-, és beszállása valamint a gépek kiszolgálása történik), valamint az ide érkező ISAF repülőjáratokra terjed ki. Az ISAF apron rendeltetése a csapatok és anyagok folyamatos áramlásának a biztosítása. „Ebben az értelemben az afganisztáni hadszíntér egyik legjelentősebb kapujának az üzemeltetői vagyunk” – emelte ki Banka őrnagy.

A részlegvezető hozzátette: a szolgálatot folyamatosan két katona látja el, repülős szleng szerint „bal ülésesnek”, és „jobb ülésesnek” nevezik e pozíciókat. A bal üléses feladata a benyújtott érkezési kérelmek feldolgozása, koordinálása és ez alapján a napi parkoltatási terv elkészítése. Ez a terv tartalmazza – több napra előre – a repülőgépek várható érkezési és indulási idejét, parkolási pozícióját, milyen szállítmányt hoznak, illetve visznek és milyen földi kiszolgálást igényelnek. A munka nagyfokú összpontosítást és rengeteg koordinációt igényel, e-mailben és telefonon egyaránt. Ezen felül a bal üléses aktívan segíti a jobb üléses munkáját.

Boeing B-747 USA

A jobb üléses feladata, hogy a parkoltatási terv alapján a napi tevékenységet irányítsa az apronon. Rádiókapcsolatot tart fenn az érkező repülőgépekkel, a tervezett parkolási pozícióba irányítja őket, koordinálja a légi szállítmányok ki-, és berakodását, az utasok ki-, és beszállítását, az üzemanyag feltöltést és egyéb földi kiszolgálási tevékenységeket.

„Ahogy az örök érvényü katonai mondás tartja: egy haditerv – így a parkoltatási terv sem – sohasem éli túl az ellenséggel való első találkozást ezért ez a munka gyors helyzetfelismerést, nagyfokú improvizációs készséget és figyelemmegosztást kíván, ennek értelmében, ebben a pozícióban általában légiforgalmi irányítók ülnek” – fogalmazott Banka László őrnagy. Az irányításuk alatt álló munkaterületen egy időben számos stratégiai valamint közepes szállítógép számára van hely. Ezen felül a fennmaradó helyeket helikopterekkel és kisebb repülőgépekkel lehet feltölteni.

Természetesen a gépeket – a méret és a feladat alapján – számtalan variációban lehet elhelyezni. Általában egy pozíciót fenntartanak a sebesültszállító gépek fogadására; ezekre a gépekre sajnos erre elég sürün szükség is van. „A sebesültszállító gépek érkezése mindig tudatosítja az emberben hogy valójában hadszíntéren van, még ha azt a tábor védett környezetén belül a saját bőrén közvetlenül nem is tapasztalja” – mondta a részlegvezető, akitől megtudtuk azt is, hogy az apronon előforduló civil és katonai géptípusok igen színes összképet mutatnak és nem egy van köztük, ami megdobogtatja a repülős ember szívét.

Rendszeresen megfordulnak a repülőtéren a B–747 „Jumbo Jet” különböző típusváltozatai, amelyek igencsak impozáns látványt nyújtanak, de egy begördülő C5 Galaxy vagy AN–124 Ruszlán mellett szinte eltörpülnek. Szintén gyakran előfordulnak a különböző nemzetiségü C–17-es (köztük a magyar felségjelü, Pápáról érkező) Globemaster és IL–76 repülőgépek.

Antonov An-124 Ruslan

A közepes szállítógépek közül a C–130 Herkules a leggyakoribb vendég, de ennek orosz megfelelője az AN–12 Cub is gyakran előfordul a kabuli repülőtéren. Ezen kívül a merevszárnyúakat még a kisebb Learjet, Beechcraft és Cessna típusok képviselik. A forgószárnyasok közül az UH–60 Blackhawk fordul elő leggyakrabban de a CH–47 Chinook, vagy a Mi–8 Hip helikoptercsalád különböző típusváltozatai sem számítanak ritkaságnak. Néha igazi kuriózumok is megfordulnak itt, mint az AH–64 Apache harci helikopterek, a V–22 Osprey billenőrotoros gépek, vagy éppen a világ legnagyobb helikoptere a Mi–26 Halo.

A részlegvezető végezetül néhány számot említett, mégpedig azért, hogy mindenki jól érzékelhesse e feladat nagyságát. A kabuli repülőtér forgalma évről-évre növekszik. A 2006-hoz képest 2010-re megduplázódott a forgalom, és meghaladta a Ferihegyi repülőtér forgalmát. Az ISAF-be irányuló légi teherforgalom mennyisége jóval felülmúlja a ferihegyit, a katonai utasforgalom pedig több százezer főre tehető. A repülőtér stratégiai fekvése, az ISAF parancsnokságok és a kormányhivatalok közelsége miatt jelentős feladat még a kiemelten fontos személyek utazásának a biztosítása. Megfordult már a repülőtéren az afgán elnök, az amerikai alelnök, a brit miniszterelnök, a magyar honvédelmi miniszter valamint számtalan egyéb magas rangú katonai és polgári személyiség is – tudtuk meg Banka László őrnagytól.

(Folytatjuk!)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.