A végéhez közeledik a Kabuli Nemzetközi Repülőteret (Kabul International Airport – KAIA) irányító magyar katonai kontingens második váltásának missziója. A magyarok 2010. szeptember 21-én vették át a repülőtér irányítását, s e tevékenységet április 1-jén fejezik be. Az elkövetkezők hetekben szeretnénk bemutatni a KAIA fontosabb szervezeti elemeit. Ezúttal a Légi Műveleti Csoporttal (AIR OPS) ismertetjük meg olvasóinkat. Írásunk második része.
Repülőtér üzemeltetésének másik fontos szegmense a repülésbiztonság. Különösen igaz ez, amikor is olyan légikikötőről beszélünk, mint az afganisztáni Kabuli Nemzetközi Repülőtér – tudjuk meg Jenei Barna alezredestől, aki már majdnem két esztendőt töltött el ennek a kies szépségü országnak a fővárosában.
Az erre a célra létrehozott Repülésbiztonsági Iroda feladata a légi közlekedési balesetek, repülőesemények kivizsgálása, biztonsági ajánlások készítése. Jelmondatunk nem véletlenül: Safety First (a biztonság mindenek előtt). Az irodát Juris Norbert százados vezeti.
„Mivel a légikikötő kettős üzemeltetésü – azaz polgári és katonai – a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet az ICAO szabályai szerint kell a feladatokat végrehajtani, melyek betartása és betartatása a mi feladatunk. Mindezek mellett folyamatosan ellenőrizzük a légi jármüvek szabályos üzemeltetését, dokumentációját és az állóhelyeken történő mozgásokat. Terveket készítünk, melyek a légi közlekedési biztonság erősítését szolgálják. Folyamatosan képezzük az afgán szakembereket, hogy idővel saját kezükbe tudják venni a feladatainkat” – mondta a százados, hozzátéve: az Afganisztánból és a világ különböző pontjairól idelátogató állam-, és kormányfők valamint más VIP személyek repülőtéren való mozgásának szervezése és biztosítása szintén az iroda feladata, mégpedig a Légi Müveleti Részleggel együttmüködve.
Mióta Magyarország átvette a repülőtér irányítását az iroda számos új ajánlást, tervet készített melyeket folyamatosan beépítettek a repülőtér müködési rendjébe. Új biztonsági kerítést építettek, amellyel megakadályozzák az illetéktelen személyek bejutását a repülőgépek mozgási területére. Segítik a parkolási rend megtervezését és kivitelezését a polgári területen. A repülőtéren üzemelő különböző légitársaságokkal folyamatos kapcsolatban vannak, találkozókat, értekezleteket szerveznek, hogy ezzel is segítsék a biztonságos müködést – sorolta Juris Norbert százados.
Megtudtuk azt is, hogy az elmúlt hónapokban közel száz légi közlekedési eseményt vizsgáltak ki, melyek között előfordultak kisebb szabálysértések, de jelentős vészhelyzetek is. Ez a szám sokakat megijeszthet, de a forgalom számához viszonyítva komoly előrelépést, azaz csökkenést tudtak elérni. Természetesen tisztában vannak azzal, hogy még rengeteg munka vár rájuk, illetve az utánunk következő váltásokra is.
(Vége!)