2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az egyik legvéresebb partraszállás

Art of WAR  |  2011. 02. 21., 12:00

1945. február 19. és március 26. között zajlott le minden idők egyik legvéresebb partraszállása a japán Ivo Dzsima szigetén, ahol mintegy 110 ezer amerikai katona vívott öldöklő küzdelmet a kevesebb mint ötödannyi japán védővel. A japánok közül mindössze alig több mint ezren maradtak életben, az Egyesült Államok hadseregének vesztesége pedig megközelítette a hétezer főt.

Ivo Dzsima egy kicsi, mindössze 21 négyzetkilométernyi területü vulkanikus sziget a Csendes-óceánon, 1200 kilométerre délre Tokiótól, melynek a második világháborúban nagy stratégiai jelentősége volt: a japánoknak szükségük volt az itteni rádióállomásra az amerikai légitámadások biztos és gyors előrejelzéséhez, az amerikaiaknak viszont ezen állomás kiiktatása mellett nélkülözhetetlen lett volna egy olyan légikikötő, ahonnan a repülők már elérhetik a szigetország fővárosát. A japán hadvezetés tudta: csupán idő kérdése, hogy mikor indul meg az amerikai támadás Ivo Dzsima ellen, így a sziget mintegy ezer polgári lakosát már 1944-ben evakuálták. A védelem felelőse Kuribajasi Tadamicsi tábornok lett.

Az Ivo Dzsimáért vívott csata a második világháború első japán területen vívott ütközete volt: az amerikai offenzíva több hetes előzetes bombázás után 1945. február 19-én vette kezdetét a tengerészgyalogság három hadosztályának partraszállásával. Az amerikaiak komoly túlerőben voltak, ennek ellenére keserves és véres egy hónap várt rájuk Ivo Dzsimán: a japánok komplex bunker- és barlangrendszereket építettek ki a vastag vulkanikus porréteg borította szigeten, melyeket sem a bombázás, sem a partraszállás tüzérségi előkészítése nem tudott kiiktatni, a lánctalpas kétéltü jármüvek pedig elakadtak a parton, így könnyü célpontot jelentettek a védők számára.

Az egyik legvéresebb partraszállás  Habár az amerikaiak már február 23-án kitüzték a sávos-csillagos lobogót a sziget legmagasabb pontjára, a 166 méteres Szuribacsi-hegyre, a japánok továbbra is elképesztő dühvel védekeztek a rohamok ellen: Kuribajasi tudta, hogy hosszabb távon nincs esélyük, ám ennek ellenére is megtiltotta katonáinak az öngyilkos rohamokat, és parancsba adta, hogy minden japán katona próbáljon meg legalább tíz amerikaival végezni, mielőtt a halálba menne. E hozzáállás következtében mindkét oldal elképesztő veszteségeket okozott a másiknak: az amerikai erők parancsnoka, Holland Smith tábornok előzetesen mindössze öt napos ostromra számított, de a harcok végül harminchat napon át zajlottak, méghozzá egy szemernyit sem csökkenő intenzitással. A sziget természeti viszonyai nemcsak a támadók dolgát keserítették meg. Mivel Ivo Dzsimán nincs fogyasztható ivóvíz, miután a japánok felélték készleteiket, a katonák esővizet ittak, és számos fertőzést kaptak el. Sokan vesztek oda bunkerásás közben is, amit a sziget meleg földje és kénes kipárolgása is csak nehezített.

Az amerikaiak végül március 26-án foglalták el Ivo Dzsimát, ám számos japán katona még ezután is képes volt nekik további emberveszteségeket és kellemetlenségeket okozni, mivel beásták magukat a bunkerek mélyére, és gerillataktikával támadták az ellenséget. A 22 ezres japán erők vesztesége közelítette a 21 ezret, alig több mint kétszázan estek amerikai fogságba. A 110 ezres partraszálló hadseregből 6821-en vesztek oda a csatában, és közel húszezren szenvedtek sérüléseket. Az Ivo Dzsima-i partraszállásért huszonhét kongresszusi érdemrendet adományoztak a harcokban részt vevő amerikai katonáknak, többet, mint azelőtt bármilyen csatáért.

Emellett az AP fotósa, Joe Rosenthal híres zászlótüzős felvétele alapján készült el az az emlékmü is, mely az Arlingtoni Nemzeti Temetőben áll. Hollywood számos filmben emlékezett meg az amerikai történelem egyik legvéresebb csatájáról, ezek közül a leghíresebbek a John Wayne főszereplésével készített 1949-es Sands Of Iwo Jima és Clint Eastwood 2006-os dupla alkotása, melyek közül A dicsőség zászlaja az amerikaiak, a Levelek Ivo Dzsimáról pedig a japánok szemszögéből mutatja be az eseményeket.

Az amerikai hadsereg egészen 1968-ig állomásozott a szigeten. Ivo Dzsimán jelenleg nem élnek civil lakosok.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.