2024. 02. 26. hétfő
Edina
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Senki repülőtere

Art of WAR  |  2011. 02. 28., 12:00

A feszültség szinte tapintható volt az eligazító teremben. Tapasztalt pilóták, navigátorok és technikusok üldögéltek ott mindannyian, ám a kiszivárgott hírek szerint ez a küldetés még a legjobbakat is komoly próbatétel elé állítja majd… Tzanakos, az 52-144-es jelzetű, Nord 2501-es Noratlas szállító repülőgép pilótája egykedvűen nézett maga elé. Technikusa és másodpilótája, Tsouris és Lavranos halkan beszélgetve találgatták az esetleges lehetőségeket. Moutsatsos, a navigátor ugyancsak némán meredt maga elé, mint aki még mindig nem hinné el a történteket.

1974-ben történt, Cipruson... Derült égből egy óriási villám… 1974-et írunk. Július 13-án a görögországi katonai junta által támogatott ciprusi görög katonatisztek, államcsínyt kíséreltek meg az érsek-elnök Makariosz ellen. Ciprust akarták egyesíteni Görögországgal. Válaszlépésként Törökország – többek között a török etnikum védelmére hivatkozva – komoly hadmozdulatokba kezdett, hogy megszállja a sziget északi harmadát. Döbbenetes. A navigátor maga is értesült arról, hogy az invázió során a török légierő alig két napja, a nicosiai nemzetközi repülőtéren megsemmisítette a Ciprus Airways két utasszállító repülőgépét, egy Hawker-Siddeley Trident 1E-t és egy Trident 2E típust. Mindkét gép még a repülőtér aszfaltján állt.

A Parancsnok – mert mindenki csak így hívta a szikár férfit – óramü pontossággal jelent meg az eligazítóban. Csak azok olvashattak arcából, akik több éve szolgáltak már vele itt, a légierő krétai Souda Bay bázisán.

1974-ben történt, Cipruson... „Küldetésünk szigorúan titkos. Húsz Noratlas és tíz C-47-es Dakota száll fel, fedélzeten az 1. Különleges Müveleti Zászlóaljjal és teljes felszerelésével. Úti cél: a nicosiai repülőtér. Segítünk a Ciprusi Nemzeti Gárda erőinek a harcokban. Alacsonyan repülnek. Vadászgép kíséret nincs. Teljes rádiócsend. Minimális fények. A gépek nem is láthatják egymást. Kirakják a szállítmányt és utána azonnal irány Souda Bay. A reptér ciprusi erői tudnak az érkezésükről. Készüljenek. Az első felszállás időpontja: 22.30. További felszállások öt percenként. Az út oda mintegy két óra. A hadmüvelet fedőneve: Niké” – darálta a Parancsnok.

Tzanatos elfintorodott. Kissé cinikusnak találta, hogy ezt a rendkívül kockázatos hadmüveletet épp a győzelem istennőjének neve fémjelzi. Pontosan tudta ugyanis: a ciprusi légteret a török légierő felügyeli. Ha felfedezik őket, az egyenlő a biztos halállal.

Már elmúlt éjfél, amikor a Parancsnok tehetetlen dühében íróasztalára csapott. Az első öt gép már felszállt, amikor a főparancsnokságról új, egymásnak részben ellentmondó parancsok érkeztek. A bizonytalanság miatt néhány gép jelentős csúszással tudott csak felszállni, míg végül az utolsó parancs szerint a küldetést végleg lefújták. A felszerelés legnagyobb részét szállító Dakoták és öt Noratlas a bázison maradtak – míg az első tizenöt gép már elindult Ciprus felé…

1974-ben történt, Cipruson... A „Niké 8” - Tzanakos gépe - tizenöt és húsz méter közötti magasságban repült a Földközi–tenger felett. Mind a négyen pontosan tudták: amellett, hogy nem kötelékben és vadászgép kíséret nélkül repültek, a harcok miatt semmiféle földi navigációs segítségre sem számíthattak. Maradt a sötétség és a meglepetés ereje. Ritkán szóltak egymáshoz, minden idegszálukkal a repülésre koncentráltak. Nem hibázhattak.

„Fényeket látok” – szólalt meg egyszerre Tsouris. A sötétben vöröses-narancsos fénypontok látszódtak. „A Troodos – hegy lángjai. A bombázások miatt tüzek gyulladtak ki” –  azonosította a rendelkezésre álló információk alapján a fényeket a navigátor. Kisvártatva már a szárazföld fölé értek és egyre közeledett a repülőtér, amikor lentről tüzet nyitottak a gépre.

A legénység megdermedt, hiszen arról volt szó, hogy a ciprusiak tudják, hogy jönnek… mindenesetre megkezdték a leszállást, amikor a jobb szárny kisebb találatot kapott. Kétségbeesésükben felkapcsolták a külső fényeket, hátha felismerik őket, ám a tüzérségi tüz nem gyengült. Megkezdték a leszállást. Az egyik Noratlas lángoló roncsait pillantották meg és a leszállópályán egy másik gép is lángolt.

1974-ben történt, Cipruson... A „Niké 8” a szerencsének köszönhetően mégis le tudott szállni és miután kirakta a „rakományt”, azonnal ismét a levegőbe emelkedett. Visszafelé sem fedezték fel őket, ám az üzemanyag csak Rodoszig volt elég, így ott szálltak le. K ét nap múlva a Parancsnok újabb eligazításon tájékoztatta őket a hadmüveletről. Beszámolt a küldetés közben érkezett felsőbb parancsokról, valamint arról is, hogy a ciprusiak török gépeknek hitték a Noratlasokat, mivel – kideríthetetlen okok miatt – őket nem tájékoztatták erről a hadmüveletről.

Mivel Görögország hivatalosan nem állt harcban Törökországgal, ezért a nicosiai repülőtéren maradt görög gépek roncsait teljesen megsemmisítették. Harminchárom katona és két Noratlas veszett oda. Hála azonban az időben érkezett segítségnek, a törökök nem tudták elfoglalni a repülőteret, így az végül a kanadai ENSZ-erők felügyelete alá kerülhetett.

A nicosiai repülőtér a harcok óta a senki repülőterévé vált. Néhány részét ugyan az UNFICYP-misszió katonái használják, ám igazából Niké, a győzelem istennőjének sajátos emlékmüve.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
2024-01-30 16:04:02
A közelmúltban jelentették be, hogy amerikai részről jóváhagyták további UH-60M Black Hawk típusú, közepes, többfeladatú szállító helikopterek eladását a típust már üzemeltető Horvátország számára.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

A Gripenek beépített tűzfegyvere, a 27 mm-es Mauser BK 27 revolver-gépágyú több európai harci gép fedélzetén is megtalálható. A története egészen a második világháborúig nyúlik vissza - vagy esetleg még tovább?